Inlägg från: Rulltrappa |Visa alla inlägg
  • Rulltrappa

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Det är väl inte ett dugg konstigt, jag har haft som utgångspunkt att amma mina barn minst 2 år. Men det verkar skita sig, äldsta tappade intresset vid 8 månader (i samband med att han slutade vakna på natten) och den yngsta ammar jag visserligen fortfarande efter 21 månader, men han är på väg att tappa intresset han med, så det lär inte handla om många veckor till. Vilket iofs känns rätt praktiskt då det kommer en ny bebis i vår.

Den främsta anledningen till att JAG tycker att amning är en himla bra grej är att den är så jävla praktisk som nattamat. ;) Inte för att jag får ut någon personlig njutning av det, tvärtom tycker jag att det är fruktansvärt obehagligt att amma. Men latheten vinner.

• Rulltrappa
    MalinEddie skrev 2010-09-02 10:13:36 följande:
    Vi har alla olika personliga gränser för vad som känns okej tror jag. För mig är en 3-åring för stor för att ammas. Det är svårt att svara på varför. Det bara känns så. Sedan kanske allt skulle ändras om jag verkligen ammade ett större barn. Jag kanske skulle känna att det var nog tidigare eller senare. Det är nog lätt att tycka om man inte varit i den situationen.
    Jag kan ju också säga att jag bara skulle amma länge om det handlade om då och då. Det skulle vara ett sätt i mängden att mysa. Jag tycker det är jätteviktigt att pappan har lika stor del. Får jag ett till barn så kommer vi varva flaska med amning som vi gjorde med dottern. Jag vet att man kan riskera amningen genom att göra det men vi trivdes jättebra med det så jag skulle ta den risken. Det skulle inte vara nån katastrof för oss om barnet valde flaskan.
    Jag är inne på samma spår. Jag har varvat amning med pumpning och flaskmatning från start med båda barnen, för att båda ska kunna mata barnet. Hur praktiskt det än är med amning är det inte värt att offra möjligheten att låta någon annan (barnets far i detta fall) ta hand om matningen. Nu har jag haft tur hittills och kunnat amma hyfsat länge trots flaskmatning och det är jag såklart tacksam för.
  • Rulltrappa

Apropå napp. Äldsta barnet var inte intresserad av napp, även om vi erbjöd den vid några tillfällen. Yngsta tog gärna emot nappen, men han måste ha genomskådat bluffen för han valde bort den när han var runt 15 månader. Dvs, när han fortfarande ammade. Inte för att det har något med saken att göra, men jag såg att napp hade tagits upp tidigare i tråden.

• Rulltrappa
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:05:30 följande:
    Kom inte och säg något annat. Skulle ni gilla sex, tycka om att er man håller på med era bröst och ser dom som något sexuellt så skulle ni också vilja sluta amma snabbt
    Jag tycker om sex men jag tycker definitivt inte om att ha bröst. Skulle gärna hugga av eländet.

Tur att de fyller en funktion, annars skulle jag ta livet av mig.
  • Rulltrappa
    Hervor 1 skrev 2010-09-02 17:24:43 följande:
    Nej men om man ammar sitt barn länge så gör man nog inte det trots att man tycker att det är obehagligt eller jobbigt eller vad det nu kan vara. Personligen ammar jag eftersom det är så viktigt för mitt barn och för att jag trivs. Hade jag inte gjort det hade jag slutat.
    Jag hatar att amma men gör det ändå, då de praktiska fördelarna väger tyngre än mina personliga preferenser. Jag är helt enkelt lat. ;)
  • Rulltrappa
    älskarlivet81 skrev 2010-09-03 09:59:43 följande:
    Men herre gud, normalt att amma till 6 års ålder? Det skulle jag inte vilja säga är normalt.. Men alla gör som de själva vill, men för mig är det inte normalt..

Jag ser inte vad amning skulle ha för fördelar när man är så stor! 
    Det är normalt om man ser till vår biologiska uppbyggnad. Mellan 5 och 7 års ålder är det vanligt att man börjar tappa tänder och iom att de permanenta tänderna kommer upp blir det svårare för barnet att få ett riktigt tag och få igång utdrivningsreflexen.

Men sett till västvärldsstatistik är det nog inte normalt, nej.
  • Rulltrappa

Haha, jätte-off topic, men tänk vad mycket kläder man skulle bli tvungen att slänga om man inte ville tvätta bort kroppsvätskor i tvättmaskinen. Tänk på alla maginfluensor, läckande blöjor och den härliga perioden av blöjavvänjning.

• Rulltrappa
    Rulltrappa skrev 2010-09-03 23:29:34 följande:
    Haha, jätte-off topic, men tänk vad mycket kläder man skulle bli tvungen att slänga om man inte ville tvätta bort kroppsvätskor i tvättmaskinen. Tänk på alla maginfluensor, läckande blöjor och den härliga perioden av blöjavvänjning.
    Min unge pinkar garanterat ner sig oftare än en gång i månaden.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!