Inlägg från: Jojile |Visa alla inlägg
  • Jojile

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Plutteli skrev 2010-09-01 17:28:27 följande:
    Hej!
    Vilka förjävlia svar du har fått från som liga TS!
    Vår tjej ammade till hon var 23 månader (2 månader sen) då slutade hon av sig självt, HON behövde närheten, inte jag och avslutet gick superlätt när HON var redo för att sluta! Fortsätt så länge det känns bra att amma, hon slutar när hon är redo och om du känner för att sluta tidigare så kommer du lösa det då. Betänk att den NATURLIGA amningslängden för människor är 2-6 år! Att barn i dagsläget inte ammar mer än ett år är egentligen onaturligt och ett påfund av oss i väst för att amning är så förknippat med bröst och bröst såå förknippat med sex! Har en vän från Nigeria, hon tycker vi är skitskumma här i Sverige som inte låter barnen amma så länge de själva vill, hon är van vid att barn ammas MINST två år!

Om du söker på Långtidsamning under Amningsforumet så hittar du en tråd jag skapat för alla mammor som ammar lite äldre barn! <3
    Är det naturligt? 
  • Jojile
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:57:08 följande:
    Japp, naturliga amningslängden är 2-6 år för människor. Hur så?
    Låter man ett barn amma helt fritt tills h*n slutar av sig självt är medellängden för amning 2-3 år, typ 99.9% av alla barn har självmant slutat amma vid 5 års ålder och vid 6 års ålder tappar majoriteten av människor förmågan att amma.
    Det jag undrar är väl mer hur du kan säga att det är naturligt. Det är ett annorlunda ordval bara. Hur har man kommit fram att det är naturligt? Är det inte så att man egentligen har utvecklat rekommendationer om amning, mest för människor i U-länder? Jag har då aldrig hört talas om att det NATURLIGA och alltså den biologiska instinkten är att en sexåring ska ammas.
  • Jojile
    MissKaos skrev 2010-09-01 19:45:07 följande:
    Enligt den erfarna barnläkaren vi har på BVC så har du fel. Barn kan LEVA på BARA bröstmjölk tills de blir två, om de bara får järn tillsatt. Minson ammades väldigt mkt till han blev ca 1 år 5månade. Han åt sig då mätt på 5min. Så tidsmässigt är det väldigt effektivt om det handlar om att ersätta ett mål mat. VIlket man alltså kan göra. Utan problem.
    Har tyvärr inte sparat källan, men det finns faktiskt studier som visar på att det "normala" för vår art är ammning till ca 5 års ålder. Intressant.
    Kanske helt orelevant, men var det inte något år sedan en tvååring dog av svält i Italien eller något, just pga att hans mamma enbart hade ammat honom? 
  • Jojile
    MissKaos skrev 2010-09-01 20:02:23 följande:
    HAr inte hört talas om det. Tänker inte testa att helamma honom heller.. Men jag gjorde det ett tag när han var runt 1 år(pga sjukdom, han åt inget annat) han gick inte ens ner i vikt..
    Det var inte menat som något mothugg, bara rent av nyfiken på om det stämde att man överlever på helamning!
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!