Inlägg från: idiblon yes |Visa alla inlägg
  • idiblon yes

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Det är du som vill ha närheten, inte hon. Sluta göra henne så jävla beroende bara för att du själv är det.

FL är guld.
  • idiblon yes

Frågan i rubriken var oerhört tydlig.

FL är guld.
  • idiblon yes
    Pistou skrev 2010-09-01 13:27:54 följande:
    Om man skrapar lite på ytan finns det nog fler långtidsammande mammor därute än man skulle tro. Men många väljer nog att tala tyst om det för att slippa just den typ av reaktioner som du har fått här.

Det finns forkningsbevis som visar på att den naturliga amningslängden (och då väljer jag medvetet att inte använda ordet "normala") ligger någonstans mellan 2 och 5 år, om man låter barnet få amma fritt tills det växer ifrån amningen. De mammor som skriver och förfasar sig här, har med största säkerhet på egen hand tagit beslutet att sluta amma sina barn någon gång vid 6 månader (vilket liksom är normen i Sverige).
    Det är sorgligt att alla förväntas att följa normen och amma sina barn i högst 6-12 månader. Men om man väljer att amma längre betraktas man med stor skepsis (och t.o.m. äckel). Jag förstår liksom inte varför det som betraktas som fint och mysigt med ett spädbarn plötsligt skulle bli äckligt bara för att barnet är lite äldre. Bröstmjölkens sammansättning utvecklas dessutom i takt med att barnet växer, för att motsvara barnets näringsbehov.

Om jag var du skulle jag gå in på den här tråden istället, för att hitta likasinnade. Här kommer ingen att höja ett ögonbryn åt att du ammar din tvååring.
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m50538826.html

Jättebra att du och din tvååring trivs med amningen. Och om du är klar och tydlig med hur du vill ha det när ni väl tänker avsluta amningen, tror jag att det kommer at gå jättebra.
    Nej, många av oss kan däremot göra skillnad på barnets behov och sitt eget bekräftelsebehov och göra en bedömning som är bra för barnet framför att göra en bedömning som ger beroende och "villkorslös bekräftelse" och "kärlek" från ett barn.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 13:38:44 följande:
    Varför tror du att amning gör barnen beroende?
    Jag tror att många mammor ser till sitt eget bekräftelsebehov främst och jag ser inte det som något positivt.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 13:43:11 följande:
    Det var inte ett svar på frågan jag ställde. Varför tror du att amning gör barnen beroende (av mamman)?
    Hon blir ju "oumbärlig" och är den "enda" som kan ge den "fullkomliga" tryggheten och trösten.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    MalinEddie skrev 2010-09-01 13:46:53 följande:
    Varför? Pappan och andra kan väl ge tröst och närhet på ett annat sätt? Amning är ju bara ett sätt av alla.
    Inte för mamman.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 13:55:51 följande:
    Fast det där är ju något du själv läser in i amningen.
    Min son ammar fortfarande som niomånaders. Inte långtidsammande än, men ändå gränsar det till den svenska normen. Jag ammar honom till sömns och han vill oftast amma när han tankar trygghet hos mig. Min man vaggar honom till sömns, eller sitter bara med honom. Kramar och håller nära när han tröstar eller ger trygghet. Han har sitt sätt och jag har mitt, sonen föredrar inte entydigt varken det ena eller det andra om det inte är väldigt speciella situationer. Och jag känner mig långt ifrån som den "enda" som kan ge den "fullkomliga" tryggheten och trösten.
    Fast nio månader är nio månader och inte flera år gamla. Och inte alla har den sortens relation, vissa mödrar roffar åt sig bekräftelse och gör sig själva till "the one and only".
    MalinEddie skrev 2010-09-01 13:56:44 följande:
    Hur menar du nu? Bara för att man ammar kan väl ge tröst på annat sätt också. Jag kunde det i alla fall när jag ammade mina.
    Och då blir det snabbt överflödigt och mer för sin egen skull.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 14:03:37 följande:
    Det är kanske sant, men de skulle sannolikt vara likadana även utan amningen. Jag tror att det handlar mer om attityd än om amningen i sig. Man kan inte tvinga ett barn att amma.
    Nej, men man kan undvika att avbryta att det gör det. Precis som man kan låta godis stå tillgängligt framme i en skål hela tiden.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    Sara 84 skrev 2010-09-01 14:19:07 följande:
    Jag ammade min första tills han var 13 månader, och egentligen ville väl ingen av oss sluta med amningen då heller men så blev det i alla fall. Nu har jag två tvillingpojkar som jag kämpade hårt med i två månader för att amma, men mjölken kom aldrig igång ordentligt (de är prematurer) och mina pojkar trivdes inte med det. Kan säga att det går inte en dag utan att jag sörjer amningen.

I framtiden om och när det blir dags för en nummer fyra så hoppas jag verkligen att amningen kommer att fungera och då kommer jag amma länge!
    Så ts - jag tycker att det är toppen att du ammar din dotter fortfarande när ni nu båda trivs med det!
    Du kommer att amma länge? Det beror alltså inte på ditt barns behov och preferenser utan dina?

Ett bra exempel.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    Sara 84 skrev 2010-09-01 14:26:42 följande:
    Jag skrev att jag HOPPAS att amningen kommer att fungera och OM den gör det kommer jag amma länge. Mina tvillingpojkar är 4 månader och dom ammar jag ju inte eftersom de inte trivdes med det, utan blev nöjdare och trivdes bättre med ersättningen. Så på vilket sätt ser jag till mina behov istället för mina barns?
    Du hoppas att ett framtida barn vill amma länge. Av en anledning så hoppas du det.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 14:59:57 följande:
    idiblon yes skrev 2010-09-01 14:20:07 följande:
    Du kommer att amma länge? Det beror alltså inte på ditt barns behov och preferenser utan dina?

Ett bra exempel.
    Fast hur menar du nu? Avbryter man amningen på barnets initativ så gör man det på barnets behov och preferenser, men inte om man fortsätter amma ett barn som tydligt visar att det vill amma?
    Går det inte så går det inte men om man så desperat vill så ser man till att tolka ett barns signaler precis som man vill också.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 15:47:58 följande:
    Så du menar alltså att en tvååring rimligtvis inte kan vilja amma?
    Jo, självklart. Det kan vilja nära sig enbart på godis också.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 15:53:24 följande:
    Aha. Så amning över en viss ålder är inte bra för ett barn utan något man borde ta vuxenansvar för att avsluta, om barnet själv inte tar initiativ till att avsluta? Vad är det som är dåligt?
    Ja, det är något som en vuxen borde ta initiativ till att avsluta. Att vissa dessutom sitter och gör det "i smyg" är ju ett tecken på att det egna behovet är större än barnets egentliga behov. Man till och med smusslar med det. (Som tur är iofs, om det nu tvunget måste ske. Det är ju bra om föräldern inte själv aktivt medverkar till att stämpla barnet inför omgivningen, eftersom det ju faktiskt är det som sker.)
    FL är guld.
  • idiblon yes
    k girl skrev 2010-09-01 16:09:31 följande:
    Nej, att somliga gör det "i smyg" beror naturligtvis på att amning över ett års ålder befinner sig utanför normen. Det är många som menar att man självklart ska sluta amma så fort barnet inte har "behov" av det, eller med andra ord så fort barnet får sin huvudsakliga föda från någonting annat än amningen. Så min fråga är då; hur ska "behov" definieras? Kan inte ett känslomässigt behov vara ett behov?
    Det är ungefär som att säga att mitt matmissbruk är ett behov. Frågan är dessutom VEMS behov man tillgodoser.
    FL är guld.
  • idiblon yes
    Plutteli skrev 2010-09-01 17:32:42 följande:
    Beroende? Eh, du har ju inte en jäkla aning om vad du snackar om.
    Jo, sedan att det är minerad mark att ens tala om är en helt annan sak.
    FL är guld.
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!