Pistou skrev 2010-09-01 13:27:54 följande:
Om man skrapar lite på ytan finns det nog fler långtidsammande mammor därute än man skulle tro. Men många väljer nog att tala tyst om det för att slippa just den typ av reaktioner som du har fått här.
Det finns forkningsbevis som visar på att den naturliga amningslängden (och då väljer jag medvetet att inte använda ordet "normala") ligger någonstans mellan 2 och 5 år, om man låter barnet få amma fritt tills det växer ifrån amningen. De mammor som skriver och förfasar sig här, har med största säkerhet på egen hand tagit beslutet att sluta amma sina barn någon gång vid 6 månader (vilket liksom är normen i Sverige).
Det är sorgligt att alla förväntas att följa normen och amma sina barn i högst 6-12 månader. Men om man väljer att amma längre betraktas man med stor skepsis (och t.o.m. äckel). Jag förstår liksom inte varför det som betraktas som fint och mysigt med ett spädbarn plötsligt skulle bli äckligt bara för att barnet är lite äldre. Bröstmjölkens sammansättning utvecklas dessutom i takt med att barnet växer, för att motsvara barnets näringsbehov.
Om jag var du skulle jag gå in på den här tråden istället, för att hitta likasinnade. Här kommer ingen att höja ett ögonbryn åt att du ammar din tvååring.
www.familjeliv.se/Forum-3-38/m50538826.html
Jättebra att du och din tvååring trivs med amningen. Och om du är klar och tydlig med hur du vill ha det när ni väl tänker avsluta amningen, tror jag att det kommer at gå jättebra.
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Nej, många av oss kan däremot göra skillnad på barnets behov och sitt eget bekräftelsebehov och göra en bedömning som är bra för barnet framför att göra en bedömning som ger beroende och "villkorslös bekräftelse" och "kärlek" från ett barn.