Pistou skrev 2010-09-02 18:50:40 följande:
Jag tror att väldigt få långtidsammande mammor hade föresatsen att fortsätta amma i flera år när de blev mammor för första gången. Jag var också skeptisk till långtidsamning innan jag själv fick barn (och när mitt barn var nyfött), och jag tror inte att jag är ensam långtidsammande mamma om att ha varit det.
Men det som skiljer långtidsammande mammor från de mammor som slutar amma sitt barn innan det ens fyllt ett, är en kombination av att amningen har fungerat förhållandevis bra och att man ser det praktiska i amningen på mer än ett plan (amningen fungerar som hjälp vid sövning, som tröst, som näring vid perioder av sjukdom eller vid matvägran). Varför skulle man sluta med detta vinnande koncept bara för att barnet är över året? Dessutom har dessa mammor valt att följa sin instinkt och sitt hjärta och fortsatt amma trots eventuella ifrågasättanden och kommentarer, medan de som slutar amma tidigt, väljer att göra samma sak som alla andra (dvs. sluta amma vid 2,4,6 månader) utan att överhuvudtaget reflektera över om det finns ett alternativ till att sluta amma. Den korttidsammande mamma som har tvekat, har oftast tagit beslutet att avsluta amningen p.g.a. påtryckningar från oupplysta BVC-sköterskor, familj och vänner, eller för att alla mammor från mammagruppen har slutat.
Jag tycker det är minst lika relevant att fråga korttidsammande mammor varför de valde att sluta med amningen när de gjorde det. Tyckte de att amningen plötsligt blev äcklig vid 6 månaders ålder, blev den för kravfylld, kändes närheten till det lilla spädbarnet kvävande?
Så, den som varken upplevde psykiska eller fysiska problem med amningen, men som ändå avslutade den inom ett år får gärna förklara varför, för det är jag nyfiken på.
Faktum är det att mammor som ammar sina barn mycket kort tid eller inte alls möter många gånger samma intolerans som långtidsammande mammor möter. Problemet är att det saknas en djup respekt för varje kvinnas val. Dessutom så finns det förutfattade meningar om varför vissa gör vissa val.
Själv så valde jag att följa min instinkt och mitt hjärta och sluta med amningen när min pojke var 3 månader. Detta trots att amningen funkade jättefint och omgivningen tryckte på att jag skulle fortsätta att amma. Så nej, jag gjorde inte som alla andra och jag var fullt medveten om att det fanns ett annat alternativ.
Trots att jag upplevde amningen som jättemysig (för det mesta) så var det bara mat för mig.
Jag har aldrig höjt på ögonbrynet när jag har sett mammor amma sina "stora" barn och aldrig heller åt mammor som flaskmatar sina 1-månaders bebisar. Jag har väninnor som långtidsammar och jag har full respekt för deras val på samma sätt som dom har respekt för mitt val.
Det som också slår mig är att många väljer att använder ord som "äckligt", "naturligt", "onaturligt", "perverst" o.s.v. för att rättfärdiga sitt egna val. Varför ska man göra det?