Inlägg från: Helene70 |Visa alla inlägg
  • Helene70

ammar min tvååring, är jag konstig?!

Men herregud!
    Vad är det för hemska påhopp på TS i den här tråden?

Det var väl inte därför hon skrev i AP-forumet. Jag tolkade som att hon ville få kontakt med amdra mammor som långtidsammar men i stället så ryckte pöbeln in! 

• Helene70
    vampyria2 skrev 2010-09-01 14:28:33 följande:
    Det finns ju studier på att barn som ammas länge och samsover får högre intligens,
    Intressant men det tror jag inte ett dyft på!

Ammar länge och samsover gör man för att det är mysigt och för att mamma och barn trivs med det och inte för att barnet ska få högre intelligens. 
  • Helene70
    Laguna skrev 2010-09-01 19:29:10 följande:
    Min mamma ammade min bror tills han var 4 år, o han är den enda i familjen som har perfekta tänder, ingen tandställning där inte. Jag o min andra bror fick tandställning, vi är bara ammade kort. Jag tycker mig ha sett väldigt fina tandrader hos naturfolk.
    Med all respekt men jag kan inte sluta skratta
    Det kanske var det som var tanken med inlägget.
  • Helene70
    Laguna skrev 2010-09-01 19:47:17 följande:
    Titta nästa gång du ser ett naturfolk på tv. O de är ju ammade riktigt länge. Min brorsa har alltså löjligt perfekta tänder. Vi andra har inte hälften så fina trots tandställning.
    Naturfolk som inte äter ris, spannmål och raff. socker löper mindre risk att utveckla karies. Konstigare än så är det inte.

Och en sak till, min bror och jag har löjligt perfekta tänder och vi har aldrig blivit ammade. Detsamma gäller inte min syster som är helammad i 6 månader. Jag hade inte blivit förvånad om tandsituationen hade varit densamma om amningsförhållandena hade varit tvärtom.   
  • Helene70
    Pigeon skrev 2010-09-01 20:16:04 följande:
    Fats nu pratade vi ju inte om karies, utan skeva tänder...

Jag skulle vilja se forskning på denna teori, otroligt intressant tycker jag!

/biolog
    Jag skulle också vilja se forskning på denna teoriGlad.

Väntar ivrigt!
  • Helene70
    Pistou skrev 2010-09-02 18:50:40 följande:

Jag tror att väldigt få långtidsammande mammor hade föresatsen att fortsätta amma i flera år när de blev mammor för första gången. Jag var också skeptisk till långtidsamning innan jag själv fick barn (och när mitt barn var nyfött), och jag tror inte att jag är ensam långtidsammande mamma om att ha varit det. 

Men det som skiljer långtidsammande mammor från de mammor som slutar amma sitt barn innan det ens fyllt ett, är en kombination av att amningen har fungerat förhållandevis bra och att man ser det praktiska i amningen på mer än ett plan (amningen fungerar som hjälp vid sövning, som tröst, som näring vid perioder av sjukdom eller vid matvägran). Varför skulle man sluta med detta vinnande koncept bara för att barnet är över året? Dessutom har dessa mammor valt att följa sin instinkt och sitt hjärta och fortsatt amma trots eventuella ifrågasättanden och kommentarer, medan de som slutar amma tidigt, väljer att göra samma sak som alla andra (dvs. sluta amma vid 2,4,6 månader) utan att överhuvudtaget reflektera över om det finns ett alternativ till att sluta amma. Den korttidsammande mamma som har tvekat, har oftast tagit beslutet att avsluta amningen p.g.a. påtryckningar från oupplysta BVC-sköterskor, familj och vänner, eller för att alla mammor från mammagruppen har slutat.

Jag tycker det är minst lika relevant att fråga korttidsammande mammor varför de valde att sluta med amningen när de gjorde det. Tyckte de att amningen plötsligt blev äcklig vid 6 månaders ålder, blev den för kravfylld, kändes närheten till det lilla spädbarnet kvävande?

Så, den som varken upplevde psykiska eller fysiska problem med amningen, men som ändå avslutade den inom ett år får gärna förklara varför, för det är jag nyfiken på.

Faktum är det att mammor som ammar sina barn mycket kort tid eller inte alls möter många gånger samma intolerans som långtidsammande mammor möter. Problemet är att det saknas en djup respekt för varje kvinnas val. Dessutom så finns det förutfattade meningar om varför vissa gör vissa val.

Själv så valde jag att följa min instinkt och mitt hjärta och sluta med amningen när min pojke var 3 månader. Detta trots att amningen funkade jättefint och omgivningen tryckte på att jag skulle fortsätta att amma. Så nej, jag gjorde inte som alla andra och jag var fullt medveten om att det fanns ett annat alternativ. 

Trots att jag upplevde amningen som jättemysig (för det mesta) så var det bara mat för mig. 

Jag har aldrig höjt på ögonbrynet när jag har sett mammor amma sina "stora" barn och aldrig heller åt mammor som flaskmatar sina 1-månaders bebisar. Jag har väninnor som långtidsammar och jag har full respekt för deras val på samma sätt som dom har respekt för mitt val.  

Det som också slår mig är att många väljer att använder ord som "äckligt", "naturligt", "onaturligt", "perverst" o.s.v. för att rättfärdiga sitt egna val. Varför ska man göra det?  
  • Helene70
    SuperJE skrev 2010-09-02 23:01:49 följande:

Nu orkar jag inte läsa denna tråd mera eftersom ni skriver 140 inlägg på en dag. Men nu har jag kommit på varför vissa vill amma så länge; ni har förmodligen så fula bröst att ni inte ser dom som en sexig kroppsdel inför er pojkvän/man, så varför inte ha dom fyllda med mjölk så länge som möjligt så någon i familjen uppskattar dom i alla fall? ;)

Nu var jag ju lite ironisk, men jag skulle kunna tänka mig att det är så i många av fallen. Mina tuttar är supersnygga, och dom är min mans och ingen annans. Mitt barn har fått "låna" dom för att få mat och bygga upp ett bra immunförsvar, och efter en månad kunde hon börja äta ersättning istället eftersom hon blev mer mätt på det. Så förmodligen är det där största skillnaden ligger i vad vi tycker..

Mina tuttar är jättefula och jag slutade amma när min pojke var 3 månader så där rök din teoriFlört
  • Helene70
    maj09 skrev 2010-09-02 23:13:00 följande:

Jag tror faktiskt att de som tycker att det är "konstigt" eller "fel" har lite komplex för att det kanske inte har fungerat så bra med amningen för dem.   

Många som inte har haft en fungerande amning men som verkligen har velat amma sörjer den "förlorade amningen". Att då påstå att det främst är dessa kvinnor som är mest fördömande är varken genomtänkt eller ödmjukt.

Det är så fördomar som t.ex. den mot långtidsamning föds.
  • Helene70
    maj09 skrev 2010-09-02 23:32:21 följande:
    Oj förlåt! Det är klart att det finns sådana fall som du beskriver. Jag beklagar om jag uttryckte mig klumpigt. Men det är ju ett vanligt psykologiskt fenomen att slå ifrån sig sådant som inte fungerar för människan. Jag hade det själv mycket kämpigt med amningen och var på väg att ge upp när min dotter var 6 veckor gammal. Så jag vet hur det kan vara när amningen inte fungerar. Jag har bara märkt att de som har en positiv syn på att jag ammar mitt barn så mycket fortfarande oftast är tjejer som har ammat sina barn länge. I fall där man har slutet tidigt med amningen kan jag ibland få lite tråkiga kommentarer.
    Tack för förtydligande. Jag försår faktiskt hur du resonerar.Glad

Själv så tror jag att det är ett blandat klientel som anser att långtidsamning är "konstigt". Mina personliga erfarenheter (vilket inte ska tolkas som min sanning) är att kvinnor som har haft mycket svårt med amningen och som sörjer detta skulle gärna vilja amma mycket och länge. Detta kanske kan jämföras med ofrivilligt barnlösa som blir helt saliga när dom ser en bebis vilket jag personligen har erfarit. Sedan finns det ju de som egentligen inte ville amma men som ändå försökte och försökte och som upplever i efterhand att det var slöseri med tid. Detta kan ju givetvis väcka ett visst agg vilket kan leda till en fördömande hållning till långtidsamning såväl som till kortidsamning (till amning i allmänhet).

Generellt så brukar folk med ett öppet sinne, oavsett om dom har långtidsammat eller inte, kunna ha en förståelse för andras val även om dom själva inte har erfarenheten.
     Däremot de som har en allmänt fördömande hållning till det mesta är även de som är intoleranta mot långtidsamning, korttidsamning och allt som avviker från det "normala".

Det skulle inte förvåna mig att de som har kommit med tråkiga kommentarer till dig anser sig själva som "normala" och kommer säkert med tråkiga kommentarer även om allt annat kring barn och barnuppfostran.
  • Helene70
    Plutteli skrev 2010-09-03 16:22:36 följande:
    Hehe, jag har inte bil eller körkort men åker tåg flyg och buss och bil när jag sammåker med andra ibland.

Men såg senare att du tog upp kroppsliga saker istället och det är ju bättre jämförelser så:

Jag använder inte kondom, spiral, hormonpreparat eller andra konstgjorda preventivmedel, jag håller koll på sekret i slidan för att veta när jag har ägglossning och därmed undvika graviditet, funkar skitbra för mig.

Vad gäller mens: Jag använder tygbindor, något som använts i hundratals år

Jag bär mitt barn hellre än använder vagn, jag samsover hellre än har barnet i egen säng eftersom människan egentligen inte är gjort för att sova långt ifrån varandra, i synnerhet inte som spädbarn. Jag ammar för att jag kan, men skulle kunna ge ersättning om jag måste. Mitt barn får amma tills det själv vill sluta.  Jag lagar mat ifrån grunden istället för att köpa färdigt... Tja..
    Nått mer du vill veta?
    En fråga av ren nyfikenhet:
    Om någon i familjen blir sjuk och behöver medicin eller t.o.m. ett kirurgiskt ingrepp kommer ni då att tacka nej och låta naturen ha sin gång eller kommer ni att tacka ja till moderna vårdinsatser som skulle garantera en friskförklaring?

Kom just på en fråga tillGlad:
    Om det visade sig att du och din man var ofrivilligt barnlösa skulle ni då avstå från IVF bara för att det inte är ett "naturligt" befruktningssätt eller skulle ni använda er av det?
  • Helene70
    Plutteli skrev 2010-09-03 19:50:16 följande:
    Alltså, jag tycker verkligen inte att allt som är onaturligt är dåligt! Tvärt om, det finns mycket onaturligt som är helt underbart, som våra hus, värme, elspisar, ersättning så barn slipper dö av diarré pga att de ges komjölk eller annat för att inte svälta ihjäl när mamman inte kan amma, sjukvården rakt av när den behövs. osv.

Blir nån av oss sjuk söker vi vård, min sambo har lättare för att ta mediciner än vad jag har, jag tar det bara om jag inser att jag verkligen behöver annars håller jag mig till naturprodukter. Jag har opererats en gång i mitt liv när min blindtarm sprack, annars har jag klarat mig undan allvarlig sjukdom väldigt bra.

Skulle vi ha varit ofrivilligt barnlösa hade vi väll diskuterat om vi skulle använda oss av IVF (om det kunde hjälpa oss) eller adoptera, så just det kan jag faktiskt inte svara på...
    Men är det inte så de flesta gör d.v.s. väljer godbitarna ur de två gottepåsarna, "naturligt" och "onaturligt", så att deras tillvaro blir så bra och balanserad som möjligt?
Svar på tråden ammar min tvååring, är jag konstig?!