gullunge1 skrev 2010-08-29 16:01:47 följande:
det jag menade med mycket mat var om hon ger 120 ml per mål varannan timme så blir det oerhört mycket mat per dygn. absolut att målen säkert behöver ökas o sen att målen kanske blir färre. en sån liten klarar inte heller av att äta 3 liter per dag, det ska vara ca en liter men som sagt de e bara rekomendationer. min tjej äter oxå mer än va som står på paketet men de ska nog kanske inte vara dubbel så mycket.
dom sa oxå til mig att man ska rapa ett par gånger, låter henne äta ca 50 ml, sen rapa, sen äta 50 ml till och hålla på så för att de annars blir för mycket på en gång. men från att hon blev 4 månader blev det mycket bättre, det var nästa som en magisk gräns. sen har vi även gett minifom och semper magdroppar. slutade med det oxå vid 4 månader. och bvc läkaren sa till mig att de inte e bra att dom äter så många gånger, magen måste få återhämta sej oxå. men nu kan de gå allt ifrån 2 och en halv timme till 4 timmar mellan målen, men vi har kommit in i ganska fasta rutiner för mat, alltid 5 mål på dagen + ett nattmål, så de blir 6 mål per dygn för oss.
Oj jag skrev nog otydligt för det menade jag också. Att varje måltid är för snål! Inte mängden per dygn. Man får testa sig fram hur mycket ens barn vill ha per måltid. Så länge min dotter åt upp allt i flaskan så ökade jag på med 5 - 10 ml dagen efter. När jag såg att hon inte åt allt så höll jag mig ungefär på den nivån under någon eller några veckor för att sedan testa att öka på igen. Tittade överhuvudtaget inte på rekommendationerna då det är så individuellt för varje barn.
Ja man skall absolut rapa ett par gånger under matningen! Ca 50 ml låter mycket rimligt för hennes ålder!