• Natalie08

Ger jag för mycket mat??

Hej hej.

Min dotter är snart 3 månader och har ätit ersättning sen hon föddes. Hon har haft lite problem med magen men har blivit bättre nu. Men nu på senaste så har hon börjat krångla på natten. Hon äter varannan timme på dagarna och på förnatten går det 3 timmar  men  framåt småtimmarna äter hon efter 1,5 timme!! Hon verkar ha ont i magen då och vänder och vrider på sig och stånkar.  Har testat att ge henne mindre ersättning men det hjälper inte:( Ger vanligtvis 120ml.
    Fattar inte vad det beror på. Nappen hjälper inte!!! Är sååååå trött!
    Ger jag för mycket mat?? Kan jag testa något annat?? Känner ni igen er??
    Kram Jenny

• Svar på tråden Ger jag för mycket mat??
  • syntharen

jag skulle nog vilja påstå att du ger henne för lite mat, eller att hon äter för lite per gång och att det är därför hon äter så ofta. Magen vet jag inte, bebisar kan ju få lite problem med magen av ersättning. min 10 veckors pojke äter mellan 140 och 200 ml var tredje, var fjärde timme. Hur ofta bajsar hon? Verkar hon trög? Vilken ersättning ger du? Jag ger Babysemp 1 blandat med Babysemp 1 lemolac och i varannan flaska får han en liten klick messmör i för att sätta i gång magen.

Mitt råd är att först och främst försöka truga i henne mer mat, för hon eller du ska inte behöva vakna varannan timme.

• gullunge1

försök och räkna ihop hur mycket hon äter på 24 timmar. det finns ju måttangivelse på förpackningen. visst är det bara riktmått men dom ska ju stämma ungefärligt. jag ger min 5 och en halv månaders 80 ml för mycket mot vad de står på paketet per dag och det är inte så mycket per dygn. bara det inte blir dubbel så mycket mot vad dom ska ha. 

sen kan du försöka utöka målen så dom blir lite större så kanske hon klarar sej lite längre.
    min flicka äter nu ca var tredje tim. hon äter 5 ggr per dag + ett nattmål. 
    hoppas det löser sej =) 

Tova 100317
  • sommarblomma1

Jag skulle också tro att du ger alldeles för lite mat! Måttangivelserna på förpackningarna är endast rekommendationer. Min dotter åt alltid betydligt mer än vad som stod på paketet.

En bebis på 3 månader bör äta endast var 3 - 4 timme dagtid. Äter de oftare är de troligtvis hungriga.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Meteorite

Min nioveckors pojke har ätit cirka var fjärde timme i princip sedan han föddes (ammades två veckor, därefter enbart ersättning).
    I två perioder sedan dess har han krånglat på det sätt du beskriver. Då har det hjälpt att ge honom mera mat, om sanningen ska fram ganska ordentligt mycket mera mat. Efter några dagar har det lugnat ner sig. Då har vi kunnat reducera mängden mat litegrann, dock har det stannat på något mer än före strulperioden. Han har ökat cirka 20 ml per mål varje gång. Under själva strultiden har han velat ha upp till 40-50 ml mer än vanligt vissa mål. Han har också ätit något extra mål per dag = MYCKET mera mat än vanligt. Nätterna har varit oroliga med fler uppvakningar än vanligt och på dagarna har han varit klängig, mammig och gnällig.

Vår BVC-sköterska förklarade att det troligen beror på att flaskbarn går igenom samma ökningsperioder som bröstbarn, med den skillnaden att det inte märks på samma sätt. Bröstbarn markerar ju ofta ökningsperioderna genom att hänga vid bröstet i princip dygnet runt i några dagar innan det stabiliserar sig. Våra små flaskbebisar kan ju inte gärna sträcka sig efter flaskan själva...=). Istället blir de oroliga och gnälliga, något som vi föräldrar ibland uppfattar som magont eller annan oro, men som i praktiken ofta bara betyder att bebisen behöver mera mat än tidigare. Precis som någon skrev tidigare i tråden så har många bebisar en ökningsperiod just vid den åldern som din lilla tjej är i nu.

Prova att ge mera mat, fördelat på något smart sätt över dygnet. Om hennes mage har tendens att strula så kan du prova med att låta matningsstunden ta lite längre tid (ytterligare ett tips från vår BVC-sköterska). Öka t.ex. till 150 ml per mål och ge 75 ml först, sen paus för blöjbyte och/eller en kort mysstund och ge därefter resten. Så har vi gjort och det har funkat bra. Det kan ta ett par måltider innan hon vänjer sig vid den nya rutinen, men ha tillförsikt. Bebisar är helt otroligt kloka - de lär sig förbluffande snabbt om man bara har lite tålamod med dem.

Kram och lycka till!

• gullunge1

det jag menade med mycket mat var om hon ger 120 ml per mål varannan timme så blir det oerhört mycket mat per dygn. absolut att målen säkert behöver ökas  o sen att målen kanske blir färre. en sån liten klarar inte heller av att äta 3 liter per dag, det ska vara ca en liter men som sagt de e bara rekomendationer. min tjej äter oxå mer än va som står på paketet men de ska nog kanske inte vara dubbel så mycket.
    dom sa oxå til mig att man ska rapa ett par gånger, låter henne äta ca 50 ml, sen rapa, sen äta 50 ml till och hålla på så för att de annars blir för mycket på en gång. men från att hon blev 4 månader blev det mycket bättre, det var nästa som en magisk gräns. sen har vi även gett minifom och semper magdroppar. slutade med det oxå vid 4 månader.  och bvc läkaren sa till mig att de inte e bra att dom äter så många gånger, magen måste få återhämta sej oxå. men nu kan de gå allt ifrån 2 och en halv timme till 4 timmar mellan målen, men vi har kommit in i ganska fasta rutiner för mat, alltid 5 mål på dagen + ett nattmål, så de blir 6 mål per dygn för oss.

Tova 100317
  • sommarblomma1
    gullunge1 skrev 2010-08-29 16:01:47 följande:
    det jag menade med mycket mat var om hon ger 120 ml per mål varannan timme så blir det oerhört mycket mat per dygn. absolut att målen säkert behöver ökas  o sen att målen kanske blir färre. en sån liten klarar inte heller av att äta 3 liter per dag, det ska vara ca en liter men som sagt de e bara rekomendationer. min tjej äter oxå mer än va som står på paketet men de ska nog kanske inte vara dubbel så mycket.
    dom sa oxå til mig att man ska rapa ett par gånger, låter henne äta ca 50 ml, sen rapa, sen äta 50 ml till och hålla på så för att de annars blir för mycket på en gång. men från att hon blev 4 månader blev det mycket bättre, det var nästa som en magisk gräns. sen har vi även gett minifom och semper magdroppar. slutade med det oxå vid 4 månader.  och bvc läkaren sa till mig att de inte e bra att dom äter så många gånger, magen måste få återhämta sej oxå. men nu kan de gå allt ifrån 2 och en halv timme till 4 timmar mellan målen, men vi har kommit in i ganska fasta rutiner för mat, alltid 5 mål på dagen + ett nattmål, så de blir 6 mål per dygn för oss.
    Oj jag skrev nog otydligt för det menade jag också. Att varje måltid är för snål! Inte mängden per dygn. Man får testa sig fram hur mycket ens barn vill ha per måltid. Så länge min dotter åt upp allt i flaskan så ökade jag på med 5 - 10 ml dagen efter. När jag såg att hon inte åt allt så höll jag mig ungefär på den nivån under någon eller några veckor för att sedan testa att öka på igen. Tittade överhuvudtaget inte på rekommendationerna då det är så individuellt för varje barn.

Ja man skall absolut rapa ett par gånger under matningen!  Ca 50 ml låter mycket rimligt för hennes ålder!
    ~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • gullunge1

hoppas du har fått lite tips som kanske kan vara något och att det blir bättre!!
    min flicka åt 120 ml rätt länge och sen 150 ml ganska länge oxå. nu har vi stannat på 180 ml per mål, har provat 210 ml men då spyr hon bara massa + att hon ändå äter lika ofta (dvs var 3.e timme) så jag håller mig på 180, hon verkar inte bli hungrigare av det + att hon e ganska stor oxå.  

Tova 100317
  • Natalie08

Tack snälla ni för era svar!
    Ersättningen tog slut idag så då gav jag henne tetrapack, hällde i 180ml eftersom jag skulle slänga ut resten. (flaskan tar inte mer) Blev helt paff när hon åt upp nästan allt!!! Dessutom klarade hon sig i 3 timmar innan nästa mål! Gav henne 150ml nu till natten så vi får se om det blir någon skillnad.
    Har ju inte haft tanken att ge henne mer då hon aldrig äter upp 120ml och dessutom spyr hon ofta upp lite av maten. Men ska testa det ni säger så får vi se om det blir bättre inatt:) Har faktiskt de senaste nättrena testat att ge henne mindre mat bara för att jag fick för mig att hon får ont i magen av all ersättning. Får ju inte henne att rapa på natten. Men jag märkte ingen skillnad! Så jag kör på eran linje istället. 
    Skönt att ni finns:)

Jag ger henne nan! Har testat semper, bifidus, minifom och sempers magdroppar men märkte ingen skillnad på magen. Hon bajsar varannan dag ungefär. Lösare konsistens nu mot innan då det var hårda korvar som hon fick kämpa för att få ut.

Kram på er!

• Meteorite

Vad roligt att det verkar gå åt rätt håll! Hoppas nu att det går bra inatt.
    Och som sagt, testa gärna att låta matstunden ta rejält lång tid. På så vis hinner den extra mängden mat sjunka undan efterhand. Om en kvart extra tid på matningen ger en extra timmes uppehåll mellan måltiderna så är det mycket vunnet, både för dig och lillan.

Svar på tråden Ger jag för mycket mat??