Inlägg från: Anonym (en som vet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (en som vet)

Jaha, så nu är jag alkoholist....

Anonym (alkisen?) skrev 2010-08-27 11:04:17 följande:
    Vad menar du? Jag har ju sökt professionell hjälp, jag har sökt hjälp för de diagnoser jag lider av - psykiskt - inte för den diagnos jag inte har - alkoholberoende.

Men nu ska jag istället försöka bota den saken, under 6 veckor på heltid och därefter under ytterligare ett års tid.
    Hur kommer det då gå med mitt egentliga problem????
    Hej på Dig!
    Tycker att du ska ta av dig offerkoftan nu. Ditt egentliga problem kommer förmodligen redas ut under tiden. Ta emot chansen tacksamt. Det var någon annan i tråden som frågade vilken alkoholutredning du fått göra..leverprov??..rutin och vad visade provet? Antabus är självklart ett krav från arbetsgivaren eftersom deras rehabiliteringsansvar är stort och de vill självklart inte att du kommer berusad till jobbet och vill inte att du super där.
  • Anonym (en som vet)
    Anonym (alkisen?) skrev 2010-08-28 23:07:25 följande:
    Nej, inga prover alls. Blodprov har jag tagit pga antabusen, det visade inga enorma värden. De tog s.k  cdt-värde som visar hur mycket alkohol man druckit den senaste tiden.
    Jag hade som en normalkonsument när dessa prover togs och järnbrist. Annars inget att anmärka på.

Bortsett från detta så var det psykutredningsfrågor SCID (som visade samma diagnoser som jag redan fått på psyk) och genomgång om hela ens liv. Jag har aldrig haft några alkoholproblem förut, ingen i min släkt har varit alkoholister. Jag har druckit alkohol more or less under 20 års tid. Jag är INTE beroende, jag VET det.

Jag har festat jättemycket som ung därav svarade jag ja på frågor som:
    - Har du någon gång druckit mer än du tänkt dig?
    - Har du någon gång gjort/sagt något du inte kommer ihåg?
    Jag känner ingen som inte skulle svara ja på dessa frågor och då menar jag EN gång, inte återkommande.

Dessutom fick jag fylla i ett test om hur och när jag dricker. Exempel på detta:

Om du går ut tillsammans med vänner och dessa dricker alkohol, gör du också det då?

Jag tolkade frågan som att man går ut och tar en drink. Därav svarade jag "ja". Deras tolkning blev "NN dricker pga grupptryck".

En annan fråga: Dricker du för att fira något?
    Jag svarade "ja" och tänkte på när min väninna fyllde 40 för ett tag sen. Deras tolkning "NN dricker för att få positiva känslor".
    O.s,v i all oändlighet.

Kontentan är att nästan alla jag känner skulle klassas som alkoholister i denna utredares ögon. Jag påpekade detta och fick då svaret:
    - Ja, de allra flesta är alkohlolister - men just nu gäller det dig.

Undrar om inte detta förslag kan ha något att göra med att utredaren ÄGER det företag som skulle behandla mig i 6 veckor???!!!!
    Det är faktiskt så att det är väldigt många som är alkoholister. Kvinnliga alkoholister döljs av ett stort mörkertal ..en vän till mig, psykoterpaut som jobbar med kvinnliga alkoholister berättar när hon är ute och föreläser att 4 av 10 kvinnor på en arbetsplats har alkoholproblem..så det är vanligt.

Du kan glömma dina teorier om att utredaren skulle skaffa sig "kunder" på detta sätt. Verktygen man använder sig av vid alkoholutredningar analyseras med hjälp av nycklar och frågorna du redovisar säger inget om de inte sätts i ett sammanhang.

"Blodprov har jag tagit pga antabusen, det visade inga enorma värden." - det är leverprov..och visar de enorma värde så är man illa däran..lite förhöjda värden är nog så illa men de kan gå tillbaka om alkoholintaget upphör. Att du har järnbrist vägs självklart i i analysen eftersom det är en vanilg "åkomma" om man supit ett tag.

Häng inte upp dig på ordet alkoholist..du mår dåligt och får hjälp och ta den..din psykiska hälsa kommer bli bättre då!
    Luta dig tillbaka och åk med bara!
  • Anonym (en som vet)
    Stinky skrev 2010-08-29 19:23:33 följande:
    Wow! Du är inte så duktig på alkoholism, men förnekelsebiten är du en hejare på! U go girl!
    Håller med!
    Jag som är nykter alkoholist kan inte riskera en droppe..den enda droppen kan trigga igång hela helvetet.

Så det är enkelt..DET utsätter jag mig inte för..FÖR det vill jag inte!
    För ordningens skull....definitionen : 

Alkoholism är en term med flera och ibland motsatta definitioner. I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar. Enligt medicinska definitioner är alkoholism en sjukdom inte ett beteende. Alkoholism kan också referera till en dragning till konsumtion av alkohol och/eller en förhindrad förmåga att känna igen de negativa effekterna av överdriven alkoholkonsumtion. Även om inte alla dessa definitioner specificerar pågående och fortgående alkoholbruk så gör vissa det, och kan också nämna effekter under lång tid såsom fysiskt beroende och abstinens.

Även om intaget av alkohol är, per definition, nödvändigt för att utveckla alkoholism, är inte alkoholbruk en indikator för alkoholismens utveckling. Kvantiteten och frekvensen på alkoholkonsumtionen som krävs för att utveckla alkoholism varierar stort från person till person. Även om de biologiska mekanismerna som ligger bakom alkoholism är oklara, så har vissa faktorer, inklusive social omgivning, emotionell hälsa och genetisk predisposition, identifierats.

Källa: Wikipedia 20100829

Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....