• Stinky

Jaha, så nu är jag alkoholist....

Ja, du har alkoholproblem om du tar med dig den på jobbet för att "lindra" din sorg och dricker alkohol för att dämpa din ångest. Det är många som "lindrar" sin sorg genom att dricka, så du är inte ensam. Du behöver hjälp, så jag tycker din arbetsgivare har agerat riktigt i den här frågan.

Mångkulturellt är ok, men vid hederskultur går gränsen vid gränsen. /citat Okänd.
  • Stinky
    Cendrillona skrev 2010-08-27 09:45:55 följande:
    Låter inte alls som alkoholism, låter som en depression. Kan du hantera spriten, så är det klart att du inte måste avstå hela livet. Däremot så är du ju nu medveten om att du kanske ska avstå sprit när själen smärtar som mest, i och med att du defacto missbrukade den då.. 

Men att käka antabus om du inte ens ha ett sug låter helt befängt. Du måste ju prata med de som behandlar dig!! 
    Men jisses! Du menar alltså att man inte kan ha alkoholproblem när man är deprimerad? Voi, voi...
    Mångkulturellt är ok, men vid hederskultur går gränsen vid gränsen. /citat Okänd.
  • Stinky

*förvånas över okunnigheten om depression och alkoholproblem*

• Stinky
    Anonym (neej) skrev 2010-08-27 10:07:13 följande:
    *förvånas över att du orkar lägga ner energin på att citera och kommentera allas svar då du inte kommer med något bättre själv*
    Jag har ju kommit med ett svar. Ett mycket bättre sådant än du.
    Arbetsgivaren agerade korrekt i det här fallet, och visst är alkoholen ett problem i TS vardag när hon använder det för att lindra sin ångest istället för att söka professionell hjälp.

Några frågor på det? 
  • Stinky
    Anonym (en som vet) skrev 2010-08-29 15:56:18 följande:
    Det är faktiskt så att det är väldigt många som är alkoholister. Kvinnliga alkoholister döljs av ett stort mörkertal ..en vän till mig, psykoterpaut som jobbar med kvinnliga alkoholister berättar när hon är ute och föreläser att 4 av 10 kvinnor på en arbetsplats har alkoholproblem..så det är vanligt.

Du kan glömma dina teorier om att utredaren skulle skaffa sig "kunder" på detta sätt. Verktygen man använder sig av vid alkoholutredningar analyseras med hjälp av nycklar och frågorna du redovisar säger inget om de inte sätts i ett sammanhang.

"Blodprov har jag tagit pga antabusen, det visade inga enorma värden." - det är leverprov..och visar de enorma värde så är man illa däran..lite förhöjda värden är nog så illa men de kan gå tillbaka om alkoholintaget upphör. Att du har järnbrist vägs självklart i i analysen eftersom det är en vanilg "åkomma" om man supit ett tag.

Häng inte upp dig på ordet alkoholist..du mår dåligt och får hjälp och ta den..din psykiska hälsa kommer bli bättre då!
    Luta dig tillbaka och åk med bara!
    Amen!
  • Stinky
    Anonym skrev 2010-08-29 18:03:08 följande:
    Har bara läst ts:
    Alkoholism och att dricka på ett olämpligt sätt är INTE samma sak! Du måste ha kommit i kontakt med okunniga människor.
    Det finns inte heller någon som kan kräva att du måste vara nykterist resten av ditt liv. Det finns inget som säger att ens alkoholister måste det.

Alla ser inte missbruk som en sjukdom utan faktiskt ett inlärt beteende som går att lära om. Man har druckit för att FÅ något positivt av det och man får lära sig att få det positiva på något annat sätt.

Det finns många som missbrukat alkohol som kan dricka socialt!
    Wow! Du är inte så duktig på alkoholism, men förnekelsebiten är du en hejare på! U go girl!
  • Stinky
    Anonym skrev 2010-08-29 21:10:12 följande:
    Eller så arbetar jag med just behandling. Det är mycket viktigt att skilja på alkoholism och missbruk!
    Alkoholism är ett kemiskt beroende. Du blir fysiskt sjuk om kroppen inte får alkohol. I ett missbruk handlar det enbart om psyket och inte om kroppen.
    Visserligen! Men har det gått så långt att de bedömt att TS behöver antabus i behandlingen, så har hon ju problem med alkoholen, eller hur? 
    Vi vet bara TS version. De som behandlar henne har förmodligen en helt annan syn på saken, då de tagit till ganska drastiska åtgärder. Jag misstänker att TS själv är i förnekelsestadiet, och det är ju inte så konstigt. Hon har genomlidit en tuff period i sitt liv. 
    Om du arbetar med att behandla missbrukare, vilket jag tvivlar på med tanke på vad du skrev tidigare, hade du sett på det här med helt andra ögon och troligtvis mer nyanserat. 
  • Stinky
    blackpuma skrev 2010-09-02 16:59:24 följande:
    Som om det skulle vara bättre att bli fysiskt beroende av traditionella ”mediciner” du förespråkar, för att inte ens svänga in på biverkningar dessa piller kommer med.

Nej, känner man sig själv bra och vet vilka medel man använder så är det betydligt säkrare att ”självmedicinera” då man vet exakt vad som händer, det är i alla fall bättre än att låta läkare experimentera med livsfarliga preparat på en.
    Du kan även skippa all haschpsykossnacket, skaran som fortfarande tror på gamla myter krymper så det är inte lönt att sprida skitsnack vidare.
    Ja, du verkar ju verkligen klok på varje fläck. Eller inte.

De idag vanligaste medicinerna som används mot depressioner, SSRI-preparaten, är inte beroendeframkallande. Däremot finns det en del biverkningar man kan drabbas av. MEN, man kan inte utgå från att alla får biverkningar. 
    Varfifrån har du fått att antidepressiva mediciner är "livsfarliga"? Kommer detta uttalande ur en haschpsykos, kanske? Drömmer 
Svar på tråden Jaha, så nu är jag alkoholist....