Jaha, så nu är jag alkoholist....
Jag har mått dåligt psykiskt ganska länge. För några månader sedan bröt jag ihop totalt och blev då inlagd på psyket en tid.
Därefter blev jag sjukskriven en period och fick börja med antideppressitv medicin, samt sömntabletter. Jag gick tillbaka till jobbet då jag mådde något bättre, men fortfarande med kraftig ångest som jag medicinerade mot och gick i terapi för att lära mig hantera.
Sedan gick min far hastig bort och i samma veva blev min mor dödligt sjuk i långt gången cancer. Jag mådde sämre än någonsin och min sambo beslöt sig för att vi måste separera.
Allt detta inom loppet av 2 månader....
Han orkade inte längre med mig och mitt psykiska mående.
I den vevan hittade jag ett sätt att lindra ångesten, alkohol, Jag drack inte ofta utan enbart när det var som allra värst. Men en morgon när jag mådde så otroligt dåligt att jag inte visste var jag skulle ta vägen gjorde jag något urkorkat - jag tog med mig alkohol till jobbet. Efter lunch var ångesten så kraftig att jag drack lite av den medhavda alkoholen.
Min chef märkte av detta och jag fick gå hem. (såklart)
Sedan startade "karusellen", jag fick gå i alkoholutredning. Denna utredning är nu klar och utredarna rekommenderar mig att gå i 6 v heltidsbehandling och därefter efterbehandling i 1 års tid.
Jag ska också avstå från alkohol under resten av mitt liv pga denna enskilda händelse.
Jag har inte haft några alkoholproblem tidigare, vilket också framkom i utredningen. Dricker "normalt" och på ett socialt sätt.
Nu undrar jag om detta verkligen är rätt? Kan en enda händelse i en period där jag var ett psykiskt vrak göra en person till en fullfjädrad alkoholist som aldrig mer kan dricka en droppe?
Kan tillägga att händelsen var för ca 4 månader sedan och jag har druckit nåt glas då och då under semestern utan problem. (min sambo ser mig inte som alkoholist, ingen annan anhörig heller).
Har börjat med antabus nu och dricker således inte alls, vilket inte är något problem för mig. Jag har inte - och har aldrig haft något sug efter alkohol.
Tacksam för svar!