• Satchel

Äsch...blev inget denna gången heller

Vi har en dotter, född 2006, och förra året började vi försöka få ett barn till. På hösten blev jag gravid men det slutade med missfall i v8. Jag började småblöda och det blev lite mer för varje dag. När jag sökte hjälp visade det sig på VUL att utvecklingen avstannat i v5-6 och efter ett par dagar kom det ut av sig själv.
    I somras blev jag gravid igen, men igår visade det sig på VUL att det gått till på exakt samma sätt som förra gången, fast nu i v9.
    Så nu sitter jag här och blöder och väntar på att det ska komma ut...är så ledsen och besvken

Jag läser här i forumet att man inte får nån utredning förrän efter tre MF. Kan jag göra nåt själv i förebyggande syfte? Är det nåt särskilt som man kan misstänka baserat på exakt samma händelsförlopp två ggr?
    Är så ledsen

• Svar på tråden Äsch...blev inget denna gången heller
  • Satchel
    vinterbebis12 skrev 2010-08-26 22:25:02 följande:
    Har inga tips för jag har aldrig varit gravid men ville skicka en kram
    Tack vad snäll du är!
  • Kaosmamma

Beklagar :( vet inte heller.. Hoppas dock att det var sista gången och att dufår en full grav snart!!! Stor kram!

• FruW

Hej!

Usch, beklagar så ditt mf!! Jag har haft 3, sitter o väntar på att förhoppningsvis få påbörja en utredning, Vad jag har hört får man detta först efter 3 mf på raken..

Enligt min gyn så är ett mf otroligt vanligt, 2 mindre vanligt, men endast 1 procent av alla fertila par får 3... Så än så länge har du ju goda odds att slippa fler!!

Jag tycker du ska kontakta din gyn, be om en undersökning för att kolla att allt är ute när du slutat blöda, o så får du tillfälle att prata med någon om detta också!

Jag kan också rekommendera nedanstående tråd! Ett gäng superhärliga tjejer med ett eller flera mf bakom sig, som alla kämpar mot nytt plus och i slutändan så klart en bebis! Alla är jättegoa, många är otroligt kunniga på mf, behandlingar, orsaker mm... Varmt välkommen dit om du känner för det!

Kram Mimmi

Tråden hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

• Annica P

Hej Satchel!

Många kramar till dig! Det är en hemsk situation. Jag har haft tre MA och troligen ett fjärde nu, dock inte konstaterat än. Precis som du har jag ett barn sedan tidigare (samma partner). 

Ytterligare en bra tråd (flera) med mycket information www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html

Första steget för de flesta vågar jag påstå är Albyl minor som kan självmedicineras. Själv har jag faktiskt fått blodförtunnande Trombyl och en liten utredning redan efter andra MA. Då vi har samma ålder borde du kunna motivera med det, att det inte bara är att invänta ytterligare missfall (måste naturligtvis inte bli så!). De senaste graviditeterna har jag fått fler och fler mediciner, men det verkar tyvärr inte hjälpa. Men i tråden ovan finns många exempel där det går bra även om starten är tung som vår.

Kram igen

• Satchel

Tack för era svar, kramar och omtanke - det är värmande! Och lycka till också till er som fortfarande kämpar!
    Ska börja plöja trådtipsen från er.
    Jag hade sen innan tid för inskrivning på MVC plus en tid dagen efter för VUL med läkaren där. Tänker att jag bara avbokar inskrivningen så jag ändå får träffa läkaren. Bor i en småstad så det finns inte precis massa olika gyn etc att vända sig till.
    Min förra förlossning (2006) var tuff och jag har fått gå i terapi efteråt för att våga bli gravid igen...kanske kan detta hjälpa mig att få en utredning redan efter två MF ist för tre....alltså att läkaren förstår att jag redan haft det stökigt nog? Hoppas.
    Ajaj, nu har jag rejält ont och blöder...hoppas allt kommer ut av sig själv nu. Sist kom det ut på julaftons eftermiddag (fin julklapp...), sen på natten började jag kräkas och sen fick jag diaree. Helt däckad i två dagar. BM förklarade att det var för att "det är ett sånt påslag för hela kroppen att få MF", men det verkar inte som att det är särskilt vanligt att man blir sån. Hoppas jag slipper det denna gång, för det var inge kul.

För att pigga upp oss har vi nu bokat en charterresa till värmen senare i höst, känns bra att ha nåt positiv och härligt att se fram emot

• sushikatten

Satchel: Beklagar verkligen missfallen och det är fruktansvärt när man sitter och väntar ut det. Det finns inga ord som kan trösta en.  Det är sant som du säger att maan behöver vänta 3 gånger innan utredning men det beror också på hur gammal du är-. Över 35 kan man komma in tidigare och då ringer man och remitterar sig själv. Det är mycket vanligare med missfall än vad man tror och förstår att när det blir två så börjar man verkligen fundera. Ring gynmottagningen där du bor och prata med barnmorskan.  Du har rätt till stöd och vänta inte för länge. Tiden springer iväg......................

Svar på tråden Äsch...blev inget denna gången heller