• Fnollan

Ni vuxna med styvföräldrar, hur har ni gjort?

Jag är själv skilsmässobarn och mina föräldrar har nya partners. Nu ska jag själv få mitt första barn och h*n kommer få dubbelt upp av mormor och morfar, vilket är jättebra.
    Vuxna förebilder kan man inte få för många utav.

Det jag undrar nu hur ni andra har gjort; vad har ni kallat era styvföräldrar inför barnen?

Blir det "mormor och Rune" eller "mormor och morfar" till alla. Blir det rörigt för barnet?

• Svar på tråden Ni vuxna med styvföräldrar, hur har ni gjort?
  • fröken argbigga

Makens pappa är död sen länge så där blir styvpappan farfar. Han började kallas farfar när älsta barnbarnet föddes(inte vårt barn), det skulle bli lite konstigt om vi kallade han vid namn så vi har inte gjort något val egentligen.
    Annars är det mormor+ namn och morfar+ namn.

• Fnollan

Verkar som om de flesta kallar dem vid namn. Jag själv skulle aldrig säga nåt annat än namnet till mina föräldrars partners även om jag vuxit upp med dem  men jag tänker att det blir annorlunda för barnbarnen.
    Är övertygad om att de kommer se mina  barn som sina barnbarn eftersom de inte har egna barn som kommer ge dem barnbarn.
    Men vi får se...det kanske kommer naturligt hur man ska göra.

• Honey1982

Min mamma har varit tillsammans med min styvpappa sen -86, jag och min syster kallar honom vid förnamn.
    De har inga gemensamma barn, utan båda ser oss som sina barn.
    För sonen (och kommande syskonet) är det helt naturligt mormor och morfar.
    Min pappa kallas också morfar. Ibland säger vi morfar B och morfar C, beroende på hur man pratar om dem.
    Pappas fru kallar vi dock bara för namnet, då de endast varit gifta några år.
    För alla i släkten är det inget konstigt att det finns två morfäder.

♥ Adam 060123 ♥ Tvåan 100914 ♥
  • Ts Mamma

Vad konstigt det blev... Hmm...

Vi kör Mormor

• Michiyo

då jag har något otroligt svårt för mannen min mor har valt så blir det då ingen morfar här inte.. det blir plastmorfar.. eftersom jag inte kan se honom som min svärfar ens så blir det svårt att säga morfar om honom... kan tillägga att även om mamma fick mig tidigt så kan jag inte se en man som är 12 år äldre än mig som ens det minsta till styvfar.. han är bara hennes man. sen att han nu fått för sig att han ska bli morfar får han väl göra om det gör honom lycklig^^

• Lillii

Min dotter har en mormor och en morfar Hasse och en morfar Calle och en Anne, en farmor Gissan (fast det är riktig farmor) och Mackan och en farfar.

Vi har under uppväxten alltid kallat pappa för pappa Calle och bounspappa för pappa Hasse. Så det är naturligt att han nu har fått ett morfar hasse framför namnet. Däremot skulle de aldrig falla mig in att kalla min bonus mamma för mormor Anne.... Varför vet jag inte =)

• Litet My

Min son säger Mormor och morfar och farmor och farfar till de biologiska och kallar sambons (bonuspappans föräldrar) vid namn.

• Krake

Mormor+ namn
    Morfar + namn

Medan farmor kräver att hon och hennes nya man (som min karl inte ens är uppvuxen med, de har varit ihop ca 10 år) ska kallas för "nonna" och "nonno". På italienska alltså. Är de italienare? Nej. Men det är ju så mycket fiiiiinare. Kräkskräks.  

Moster, inte monster.
  • Betty86

Har inga barn själv, än.. Första om några veckor. Men mina syskonbarn kallar mammas gubbe morfar Michael och pappas tanta mormor Eva. Sen blir det bara mormor och morfar till mamma och pappa.

Tror det har blivit mest morfar Michael och mormor Eva för att vi har en del med de namnen i släkten. Annars hade det nog blivit bara Michael och Eva...  

• BlommyNess12

Här är min styvpappa kort och gott morfar eftersom han ärcden enda pappan jag har, och kallas pappa av mig. Min son har inga farföräldrar så hans bonusfarmor med sin karl kallas Farmor Angela och Olle, medan bonusfarfar kallas bara Sonny.

• SilverEmma

Mammas man har förtjänat titeln "morfar" så här kallar vi dem för mormor och morfar Kjell. Sen har ungarna en riktig morfar som bara heter "morfar", äldsta tjejen har inga problem att hålla isär namnen. Min pappas sambo har inte varit med så länge så hon heter bara Kerstin. Har svårt att tänka mig att hon skulle kallas mormor i framtiden även om jag tycker hemskt bra om henne.

Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Majsan70

Mormor och morfarxxxxx, samt bara morfar när han levde. Nu blir dte oftast mormor o morfar bara.

• Lisa75

Jag har tänkt att min mammas man ska kallas morfar Lasse och min pappa för endast morfar. Pappas fru tänkte jag fråga vad hon vill kallas för. Min egen mormor var skild och jag kallade både hennes nye man och min biologiske morfar för morfar. Min morfars fru kallade jag vid förnamn, henne stod varken jag eller mamma så nära.

• Lisa75

Kan tillägga att mina föräldrar skildes när jag var 2 och varit omgifta i över 25 år.

• Kinya

Vi säger styvföräldrarnas namn. De är ju inte mormor resp. morfar till vårt barn och jag säger inte mamma resp. pappa till dom heller. Men säger man mamma till sin styvmor blir det väl naturligt att ens barn säger mormor. Jag har alltid kallat dom vid namn.

Svar på tråden Ni vuxna med styvföräldrar, hur har ni gjort?