• Fnollan

Ni vuxna med styvföräldrar, hur har ni gjort?

Jag är själv skilsmässobarn och mina föräldrar har nya partners. Nu ska jag själv få mitt första barn och h*n kommer få dubbelt upp av mormor och morfar, vilket är jättebra.
    Vuxna förebilder kan man inte få för många utav.

Det jag undrar nu hur ni andra har gjort; vad har ni kallat era styvföräldrar inför barnen?

Blir det "mormor och Rune" eller "mormor och morfar" till alla. Blir det rörigt för barnet?

• Svar på tråden Ni vuxna med styvföräldrar, hur har ni gjort?
  • Beccy
    Fnollan skrev 2010-08-25 12:53:23 följande:

Jag är själv skilsmässobarn och mina föräldrar har nya partners. Nu ska jag själv få mitt första barn och h*n kommer få dubbelt upp av mormor och morfar, vilket är jättebra.
    Vuxna förebilder kan man inte få för många utav.

Det jag undrar nu hur ni andra har gjort; vad har ni kallat era styvföräldrar inför barnen?

Blir det "mormor och Rune" eller "mormor och morfar" till alla. Blir det rörigt för barnet?

Min mormor och morfar är skilda så där har det blivit mormor och Anders eller morfar och Violetta (när han levde), mina föräldrar är också skilda och det är samma där, mamma och Björn och pappa (mormor o Björn för mina barn och morfar) men ni känner själva vad som låter bäst för er.
  • Loppi2010

Vi kör med mormor + namn på hennes man

• furillen

Hej du!

Vi kör med mormor + mormors Runeoch morfar+ morfars Karin! Då förklarar man ju också vilket förhållande de står i till varandra .
    Hos oss har det varit omtyckt.
    Kyss

• julmusten

Eftersom den biologiska pappan inte riktigt finns med i bilden har styvforaldern fatt den naturliga farfarsrollen har.

Fast han ar inte daddy, utan "Steve" nar min man pratar om honom.

Pa engelska sa brukar man ha lite olika namn pa mor och farforaldrar anda eftersom man bara sager grand-. Sa Farmor och farfar ar Nana och Papa, lite lagom confusing da daddy ar pappa pa svenska, men det verkar funka anda.

Jag tror det var "Papa" sjalv som valde att det skulle bli sa. Eller han tyckte i alla fall inte att det var konstigt, och kallar barnen for sina barnbarn. Kanske ni kan prata med styvforaldrarna och se vad de sjalva hade tankt sig?

• julmusten

Det ar alltsa min man som ar skilsmassobarnet, han ar sjalv mycket involverad i sin familj!! Det ar inte latt ibland.

• sextiotalist

MIn sambo är i den sitsen, det har varit farmor och farfar och deras respektive har blivit kallad för namn, för alla barnbarnen så har det alltid varit så.
    Och det gäller barnbarnen på alla sidor.

• LyckligaGatan

Båda har skilda föräldrar. Det är mormor + namn. Vi har resonerat så (efter väldigt många och komplicerade relationer) att våra barn har en mormor och morfar, en farmor och farfar. Övriga är namn. Det där beror nog lite på hur relationerna ser ut för övrigt också

• Empiiis

Det kommer bli farmor och farfar och mormor och låtsasmorfar.

Min mamma ser sig själv som farmor för hennes sambos barnbarn. Men där finns inte riktiga farmor med i bilden på ett posetivt sätt.
    Min pappa finns ju och kommer träffa vårat barn ofta så därför blir det självklart morfar.

Jag har inget emot om vårat barn kallar mammas sambo för morfar. Men vårat barn ska iallafall veta att det är "mammas" riktiga pappa som är morfar och att mammas sambo kan kallas för morfar men är låtsasmorfar.

• Mimmi P

Jag har också funderat en del på det där men det har helt enkelt blivit morfar och namn, mormor och namn. För mig skulle det vara helskumt att kalla min mammas och pappas respektive nåt annat än deras namn så det blev naturligast så samtidigt som det känns väldigt naturligt att kalla mamma och pappa mormor och morfar.

• TessaS

Det blir mormor och Namn, farfar och Namn, etc...  Eftersom varken jag eller min man kallat våra föräldrars nya partner för annat än namn, så känns det fånigt att våra barn ska göra det...

Svar på tråden Ni vuxna med styvföräldrar, hur har ni gjort?