• miss sara

Är det någon här som har erfarenhet av Mollusker??

Hej!!

Min dotter är 5 år och har fått mollusker har ingen kunskap av det och tycker att jag inte förstår mig på deta virus!?

Någon mamma här som har erfarnhet om det och som vill dela med sig!?

• Svar på tråden Är det någon här som har erfarenhet av Mollusker??
  • miss sara

jag ska prova med xylocainsalvan, för hon tycker att det e jobbigast med molluskerna i knävecket faktiskt det gör ont och kliar

ska inköpa det idag när jag e i stan.

• Snowgirl

Min dotter hade mollusker över hela kroppen, och det tog nog ca 3 år innan de försvann.
    Sätt INTE på plåster, gör man det så sprider sig mollusken så att det ploppar upp fullt av nya mollusker bredvik, vet av erfarenhet!
    Och smörj inte med kortisonsalvan som man får utskriven mot mollusker (kommer inte ihåg vad den heter, men det borde vara samma) för den ger stora piggmntsfläckar!! Då är det bättre att bara vänta ut dem, inget kul med stora ljusa fläckar över alla ställen som man smörjt på, jag lovar!

• lövet2

Vår sköterska duttade på Gentianaviolett på varje mollusk, och satte sedan på plåster. Efter 2-3 dagar var alla mollusker borta! Jag har spritt tipset vidare, och hittills är det 4 som har lyckats och 1 har misslyckats. 1 var tvungen att göra om behandlingen efter 3 dagar för att få bort de sista ....
    Lycka till!

• miss sara

Tack så mycket för era tips, ska kontakta vår läkare om den där salvan som lövet2 skrev om.

Hör av mig hur det går. Ni får gärna skriva om ni kommer på mer tips och knep

• Snowgirl

lövet2
    Sökte på Gentianaviolett för att se om det var den salvan som vi använde på vår dotter.
    Blev lite förvånad måste jag säga, för det jag hittade var att den INTE finns med i fass. Och att den var hudirriterande och att man skulle använda skyddshandskar och skyddsglasögon vid hantering av den osv osv.

• lövet2

Snowgirl - Gentianaviolett är det som de tar bort torsk och svamp med. De sätter det alltså på tungan och i rumpan när babyn har svamp. Vad det har med mollusker att göra vet jag inte, men vår sköterska använde det jämt, sa hon.
    När min svägerska frågade efter det på sitt BVC i Sthlm, så hånskrattade de åt henne. De hade aldrig hört talas om att man kunde ha det till mollusker. Hennes mamma är sjuksköterska, så hon tog hem lite från jobbet och satte på ungarna. Funkade kanonbra ....

• miss sara

Har varit i kontakt med Noras läkare som jag blev fundersam på. För hon ansåg att det inte var lönt med salva ännu, för molluskerna som hon hade på högra armen e borta så det e bara vänstra knävecket som e kvar och jobbigast.

Är det inte lika bra att göra det nu så slipper det bli mer??? skumt tycker jag

• Lyckaa

jag hade mollusker när jag va liten. min pappa skar bort dem med en sked.. kommer inte ihåg om det gjorde ont, men borta var dom för alltid! =) har för mig att en doktor kan skära bort dom?

• Ankan3

Mina två stora hade några var. Jag satte på bedövningssalva (embla) och knipsade sedan bort dem med mina naglar (viktigt att den lilla "kulan" kommer bort)......Ja, jag vet vad andra tycker....men de försvann för gott ,de ficka bara ett liten sårskorpa efteråt och de led inte alls. Jag ville absolut inte att de och vi andra i familjen skulle få såna över hela kroppen!!!!!

• Whilda

Min dotter hade jätte mycket mollusker. Det börjde i armhålan och spred sig snabbt.
    Hon hade det i ungefär 1,5 år innan det försvann.
    Jobbigt, men det finns ju tyvärr inte så mycket annat man kan göra än att vänta tills det försvinner.
    // Whilda

• Angelica77

Hur ser mollusker ut??? Min son har några vita hårda, små prickar bak på låret och nån i knävecket.. Kan det vara mollusk? Dom ser ut som en pormask ungefär. Vad göra åt det?

• Vem vet

Det låter som mollusker...

• miss sara

vardguiden.siteseeker.se/&t=simple&l=0&ll=-2&ls=2&f=0&ff=0&d=0&d1=01&d2=1&d3=1970&d4=14&d5=11&d6=2005&s=1&so=5&h=1&hn=20&hd=1&i=sv&kpid=246&kurl=www.vardguiden.se%2FArticle.asp%3FArticleID%3D3204&klang=5&kdtype=1&ksamewnd=0&p=kwic&b=1&c=0&cc[]=126&t=s&theme=xml

På denna länken kan du se om det är mollusker.. Är det mollusker så är det att vänta ut det.

• Förstföderska

Hejsan,
    Bonussonen hade Mollusker över hela bålen, skinkorna och i armvecken. Dom är borta nu men han hade dom i cirka 1,5-2 år innan dom försvann. Om dom kliar är det viktigt att se till att barnet inte kliar/river på vårtorna. Se till att naglarna är kortklippta och framförallt RENA. Vi fick en lösning utskriven på recept: Klorhexidinsprit som vi baddade vårtorna med 2 ggr/dag och sedan smörjde in med: Locoid 0,1% creme. Vet inte om det var det som gjorde att dom försvann men det hindrade honom från att klia och riva - den kan ju i alla fall påskyndat läkningen.

Lycka till!

• miss sara

Har en fråga: Min dotter brukar vara mycket sjuk vid denna tiden, virus med mera. Men det verkar som att kroppen inte tar emot det nu när hon har molluskerna. Har ni varit med om det när era barn har haft molluskerna..

Svar på tråden Är det någon här som har erfarenhet av Mollusker??