Finns det någon Hamburg tråd?
Jag bor inte i Hamburg, men i Berlin. Kanske kan svara på någon fråga ändå?
Jag bor inte i Hamburg, men i Berlin. Kanske kan svara på någon fråga ändå?
Kul att ni ska flytta hit
Tror det har funnits trådar om Tyskland här, men tror inte det finns det nu.
Tyvärr är det generellt sett ganska svårt att få dagisplats här. Berlin är däremot relativt enkelt (i jämförelse med andra delstater). Men har vänner i Niedersachsen och Bayern som har haft det jättesvårt att hitta platser.
De flesta platserna är från tre års ålder. Då är det Kindergarten. Har man riktig tur, får man plats på Kinderkrippe, som är för barn från noll till tre års ålder. De platserna är ganska få och där måste man vänta länge på en plats. Tror de brukar kolla antal timmar man jobbar, har båda föräldrarna jobb är det större chans att barnet får en plats.
Min ettåriga dotter går på Kita. Det är för barn mellan noll och fem år. Tror det är vanligare här i Berlin, här är det över lag mer vanligt att barnen går på dagis from. ett års ålder. Hos vänner i Niedersachsen är det i stort sett inget barn i deras vänkrets som går på Kinderkrippe, utan de är hemma med mamman (japp, inga hemmapappor). Dessutom när de började dagis så gällde det bara mellan kl. 9-12.
Antal lediga platser och priser etc. skiljer sig mellan städer och delstater. Så jag kan tyvärr inte prata för Hamburg. Men om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att det finns en skandinavisk förskola i Hamburg. Där borde ni ju ha förtur.
Jobba och ha barn är inte jätteenkelt i Tyskland. Lite lättare i Berlin har jag insett, men det är lite svårt ibland också.
Har du tänkt jobba eller vara hemma med sonen?
Hamburg är en jättevacker och fantastisk stad! Skulle gärna bo där!
Okej, tyska läkare jobbar väldigt mycket.
Många jag känner brukar antingen ha någon som hämtar barnet på dagis (de flesta stänger vid 15-tiden). Eller att de jobbar halvtid så att de själva kan hämta.
Annars är det ganska bra att ha barn här. I och för sig har jag inget att jämföra med eftersom jag aldrig haft barn i Sverige. Men jag trivs, förutom att det ibland känns som att vara 30 år tillbaks i tiden.
Hmm... Jag hade nog tagit ett tyskt dagis faktiskt. Din man är svensk antar jag. Det betyder att din son bara kommer höra svenska hemma, och då hade ju dagiset och omgivningen skött tyskan.
Sen skulle han ju även lära sig det i omgivningen, och hemma hos kompisar etc.
När det blir skandinaviskt dagis kommer ju den språkdelen försvinna. Då kommer han i stort sett bara höra tyska i omgivningen (antar att de inte pratar tyska med barnen på skandinaviska dagiset?). Men därmed är det ju inte helt uteslutet att han lär sig. Det kommer kanske bara inte gå lika fort, och jag tror svenskan skulle bli det starka språket.
Om ni då ska bo 5-10 år så kommer han ju även hinna börja skolan. Skulle han börja en tysk skola då skulle det nog bli lite mer problematiskt, men annars kan ni ju ha honom på skandinaviska skolan?
Jag hade som sagt satt honom på ett tyskt dagis (pga. språket, men sen måste man ju kolla på massa annat också, öppettider, avstånd, personal), men det är ert val, och ni ska såklart göra det som ni tycker känns rätt!
Glömde nämna, om du inte sett det än, så finns det även något som heter "Kinderladen". De är oftast privata och dyrare men det kan ju vara värt att kolla upp, som ytterligare ett alternativ.