Inlägg från: pyjamastrollet |Visa alla inlägg
  • pyjamastrollet

Tvätta sig efter toalettbesök

Yildirim skrev 2010-08-21 22:00:42 följande:
    Hejsan!
    Jag som liten blev lärd av mina föräldrar att det endast skulle räcka med att torka sig med papper både efter kiss och bajs på toan. Jag har alltid varit extremt noga med att torka mig, Dock började jag inse tidigt i tonåren att det är ju egentligen fruktansvärt äckligt! Jag vet att 90% av svenskarna gör så, men dom tänker väl helt enkelt inte på det eller har ej lärt sig sköja underlivet efter toalettbesök som liten.

Har dessutom blivit av med mina flytningar HELT efter jag börjat skölja där.

Jag menar... Om ni råkar få hundbajs/kiss på benet, torkar ni med papper då eller tvättar ni av er? Svaret är givet. Samma gäller givetvis även då vi kissar och bajsar :)
    Men du... Vatten torkar ut huden, alltså inte bra med hysteriskt tvättande. Vet inte om du hört talas om ordet PH-balans men du kanske skulle ta och kolla upp det, det är nämligen inte hygieniskt att sätta den ur spel. Sen vet inte jag hur din tarmflora är men om du måste tvätta dig i rumpan efter varje gång du bajsat för att du inte blir ren när du torkat dig så kanske du ska se över dina matvanor. Har man "bra" avföring så blir det inte massa rester. 
    Sen som så många nämt så kan du inte skölja bort bakterier med vatten, det funkar liksom inte så. Att du känner dig renare är ingen garanti för att du är bakteriefri... 
  • pyjamastrollet
    white trash mia skrev 2010-08-24 00:29:22 följande:
    Ja, jag tycker att de som bara torkar bajs med torrt papper är ofräscha, även om jag kan gå med på att de inte luktar skit. Jag är noga med hygienen både för att inte lukta och för att känna mig fräsch. Okej, man kanske inte luktar men jag väl ändå känna mig fräsch. Så om man luktar eller ej spelar ingen roll för mig, jag tycker att det är ohygieniskt. Vi har olika åsikter i den frågan helt enkelt.
    Men tänker du på kroppens naturliga skydd? Allt sådant förstör man om man tvättar för ofta och det i sin tur gör att det blir mer ohygieniskt. 

Sen är det ju inte nyttigt med den hysteri och rädsla för bakterier som folk verkar ha nu, tvättar man för mycket och spritar sina händer för ofta osv. så tar man ju även bort de nyttiga bakterierna som man har för att skydda. 
    Kroppen är uppbyggd på ett väldigt praktiskt sätt för att skydda sig själv och sådant motverkar man om man hysteriskt tvättar sig för ofta och det är sådant som sätter kroppen ur spel...
  • pyjamastrollet
    VinterEmma skrev 2010-08-24 13:09:18 följande:
    Jag hade en liknande tråd fast med blöjbyte,
    om man tvättede av sitt barn varje gång man bytte blöja eller bara vid bajs.

Och i slutet är det alltid samma. De som tvättar försöker få de som inte tvättar att känna att de gör 'fel',
    de är äckliga ohygieniska personer som verkligen måste läras upp!

Jag tvättar mig inte efter toabesök, och jag tvättar heller inte sonen efter varje blöjbyte.
    Och jag tar inte åt mig om nån påstår att jag gör 'fel'..

Dock är det rätt kul att läsa alla inlägg här. Drömmer
    Jag tror att folk blir upprörda för att de inte förstår att ens egen bakterieflora inte är skadlig för en, däremot kan andras vara det. 

Ska oxå tillägga att du gör helt rätt vid blöjbyten! De avråder från att tvätta bebisen om det inte kommit avföring då man (precis som jag påpekat förut i tråden) sabbar hudens naturliga skydd och balans. Avföring ska man ju däremot tvätta bort eftersom det kan vara frätande.

Tycker också som du att det är härligt att läsa i sådana här tråder, man upphör aldrig att förundras. Skrattande
  • pyjamastrollet

Behåll din naturliga doft

Det är inte ovanligt att kvinnor upplever att könet luktar för mycket och därför tvålar in sig och tvättar frenetiskt för att få bort kroppsdoften. Tyvärr har det motsatt effekt. Överdriven hygien förändrar den normala, sunda, bakteriefloran i underlivet och leder inte sällan till obehagliga slidkatarrer. Läs mer om underlivshygien.

Kroppsdofter är naturliga. Det finns även teorier om att vi människor omedvetet dras till en viss person på grund av hennes eller hans kroppsdoft.

Taget från vårdguiden.... 
  • pyjamastrollet
    white trash mia skrev 2010-08-24 20:22:13 följande:
    Jag tycker att man får göra en avvägning. Jag väljer att inte överdriva, inte tvätta allt hela tiden, använda handsprit hela tiden osv. Men vill samtidigt inte lukta skit. Jag väljer en lagom nivå som känns bra för mig.

Bara för att man tvättar sig efter bajs betyder det inte att man är hysterisk. Herregud. Men det är väl bekvämt för er latmaskar att kalla oss som vill vara hyfsat fräscha för hysteriska. 

Jag vet mycket väl vad bacillskräck innebär och det har ingenting med mig att göra. Jag vill känna mig fräsch och må bra. Punkt.
    Är man lat bara för att man inte har ett behov av att blaska vatten i stjärten efter toabesök? Var någonstans ligger latheten i det? Nej du, det handlar inte om lathet utan det handlar snarare om sunt förnuft och vetskap om att det inte gör någon skillnad för varken lukt eller hygien om man blaskar lite vatten där.
    Hur tar vanligt vatten bort lukt och bakterier? Om det fortfarnade luktar i rumpan efter att man torkat sig så har det att göra med att man av någon anledning har kvar rester av någon orsak, kan vara hemorojder t.ex. och då hjälper inte lite vatten... 
  • pyjamastrollet
    white trash mia skrev 2010-08-24 21:14:12 följande:
    Som jag har skrivit flera gånger är det inte bakterier jag oroar mig för. Jag känner mig fräschare om jkag tvättar med blött papper och våtservetter. Jag tror att vatten kan hjälpa lite mot lukt och bakterier. Jag kan ha fel. Men jag känner mig fräschare så.

Man tvättar ju händerna med tvål och vatten, skulle det inte göra händerna lite renare och fräschare? 

Jag använder parfymerade våtservetter som kan hjälpa till att dölja eventuell lukt. 
    Jo, tvål och vatten tillsammans tar bort en del bakterier och lukt men det torkar också ut. I underlivet är PH-balansen känsligare än på händerna och man kan om man använder parfymerade våtservetter och dylikt förstöra den balansen. Blir den förstörd kan man få illaluktande flytningar och mer bakterier där och det i sig är ju varken fräschare eller mer hygieniskt. Tvätta du om du vill men du gör fel i att säga att vi som använder vårt sunda förnuft och låter bli onödigt tvättande där nere för ohygieniska och slöa.
Svar på tråden Tvätta sig efter toalettbesök