Ammi84 skrev 2010-08-20 22:28:29 följande:
Känner du några nyanlända som har visat tendenser på att vilja begå brott? Jag träffar dem och ingen har hittills ens antytt att de tänker i sådana banor. Ja, de är oerhört frustrerade över att de inte får jobb och bostad, men det är inte idioter vi har att göra med. Att de skulle begå brott bara för att de har det svårt ekonomiskt ärlika troligt som att du skulle begå brott för att du har det kärvt. Om kan räkna in dig i den kategorin så säger det mer om dig än om dem.
Ja, jag anser att min uppväxt och nuvarande förhållande är typiskt muslimskt. Du har tydligen endast fått en bild av islam där dina vänner varit förtryckta av sina fäder (?) och har alltså inte sett den bilden där flickor lever fria. I min familj är vi troende, vi ber, vi fastar, mina föräldrar har beslkt Mecka, vi ger allmosa och erkänner trosbekännelsen. Vi lever muslimskt, jag ärmuslim, min man är muslim. Vi äter halalkött och vi firar de muslimska högtiderna. Vad mer vill du att jag ska berätta som gör oss typska muslimer? Jag tänker inte skriva att männen i min familj hotar/slår mig och min mor för det är inte sannt. Jag tänker inte skriva att jag aldrig fick festa,för det är inte heller sannt. Jag har haft en normal uppväxt med kärlek och respekt. Jag har haft en muslimsk uppväxt med koranläsning efter skolan. Så, ja...det här är en annan bild av islam som väldigt få verkar känna till men som är destu mer utbredd. Du vet säkert själv hur det är...ta bara en vanlig skolklass. Vilka hörs och syns mest? De stökiga eleverna eller de skötsamma?
Jag vet inte om de som kränkt mig är troende kristna, men de kallade sig kristna på ett eller annat sätt (konfimerade, döpta, firar jul i kyrkan osv.) Min lärare ville ha ett enskilt samtal med mig efetr att jag skrivit en recension på en bok som alla i klassen skulle läsa och skriva analys om. Boken behandlade temat förtryck på 1800-talet inom en familj, pappan förtryckte sina tre döttrar. Jag var den enda som fick kommentaren att i vissa familjer är det vanligt med män som förtrycker kvinnor och läraren ville att jag skulle diskutera med henne om jag hade upplevt detta i min familj!
Jag åkte till mitt hemland i tonåren (tror jag var 17 år) och talade om för en av mina klasskamrater vilka datum jag skulle vara borta. Vi kom tillbaka en torsdag och jag valde att stanna hemma fredagen för att vila ut. Påmåndag när jag kom till skolan berättade min klasskamrat att hon var hade tänkt gå till polisen efter skolan den dagen för hon trodde med säkerhet att jag blivit bortgift då jag inte kom till skolan i fredags!
Min fritidsledare ställde en massa konstiga frågor om hur pappa och mina bröder var mot mig och mamma. Om vi någon gång hade råkat illa ut m.m.
Det här ärbara ett par exempel. Tyvärr....
Du ser det som kränkningar, jag vet muslimska tjejer som snarare ansett att det var omtanke och oro eftersom dessa saker mycket väl hade kunnat vara en del av (är/har varit) deras vardag. Nåja, delen med bortgiftet iaf. Sen undrar jag, om det är typiskt muslimskt att ha den uppväxt du har, varför ser man ALDRIG tjejer i slöja ensamma på kvällstid på stan (Inte i Malmö iaf)? En gång satt en två tjejer i slöja och fikade på esspressohouse efter nio på kvällen, de hade en morbror eller nåt med sig. Men trots att han var med så reagerade jag för det är ingen vanlig syn. Var är alla dessa fria muslimtjejer? Inte är de med slöja ute och klubbar iaf?
Uppenbarligen begår invandrare en del brott, annars ljuger min vän som jobbar i fängelset. Enligt henne är det mycket (!) fler invandrare än svenskar där.