• Fru U

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

SunnyBunny skrev 2010-08-21 00:38:18 följande:
    Nu är jag inte insatt i det här med arbetskraftinvandringen riktigt än. Men som jag har fattat är det mest inom städyrkena de hamnar? Har hört lite omkring mig då jag jobbar inom det. Många invandrare får förtur genom arbetsförmedlingen och många andra får stå över trots att de stått i kö i flera år. Vilka yrken menar du som råder brist på?
    Många tar lågstatusjobb som inga andra vill ha (dock är det oftast inte en riktad arbetsmarknadsinvandring, alltså planerad och sponsrad av stat/kommun)

Vi lider av akut läkarbrist, vi har brist inom rätt många olika kategorier inom byggbranschen, vi har brist på tandläkare och tandhygenister.

Sen är ju utbildade svenskar inte så förtjusta i att flytta till (o)bygden i norrland
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    ohyeahitsme skrev 2010-08-21 00:41:26 följande:
    Sverigedemokraterna är ideologiskt närmast Socialdemokraterna sådana de var under 70-talet, innan man beslutade sig för att överge arbetarklassen och förvandla arbetarförorter som Tensta, Rosengård, Fittja, Agnesberg, Bergsjön m.fl till krigszoner. Under 90-talet flydde tusentals svenskar dessa områden pga våld och etniska oroligheter.

Tyvärr var media upptaget med etniska rensningar i Jugoslavien vid samma tidpunkt och missade den etniska rensning som pågick här hemma i Sverige.
    Rosengårds rykte började förfalla redan några år efter att folk med glädje flyttat hit. Det kan dels ha att göra med att medelklassen flyttade vidare till hus och dels hur media valde att rapportera om rosengård.

Jag skulle gärna vilja veta dina källor till att tusentals svenskar flytt dessa områden.

(jag skriver om rosengård eftersom det är det område jag är mest påläst om, jag har inte samma kunskap om de andra miljonprojekten)
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    ohyeahitsme skrev 2010-08-21 00:45:30 följande:
    Jaha, läkarbrist. Är det därför vi tar hit somaliska analfabeter som vare sig kan svenska, engelska eller något annat europeiskt språk? Varit i Rinkeby någon gång? Där sitter männen hela dagarna på bänkarna utan att jobba...
    Vi tar inte hit dem. Vi har ingen riktad kampanj i Somalia som säger "kom hit"
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    emmy skrev 2010-08-21 00:46:42 följande:
    Hur anser du att man ska göra om man inte tycker att något parti man anser vettigt erbjuder en anstymmelse till den typ av förändring man vill se? Röstar jag blankt får jag ingenting sagt enligt min uppfattning. Vi lever i ett land där man knappt får säga invandrare utan att någon pekar och skriker: en rasist, anfall!  Hur kan man få fram att man vill se en förändring om man inte känner för att take the heat och konstant försvara sig. Inte ens här inne går det att andas ordet invandringspolitik utan att man måste dra sitt livs historia och skriva tills fingrarna blöder. (Trots detta håller många med mig i många saker när jag väl fått säga min åsikt,)
    Jag tycker man ska engagera sig politiskt för att föra fram de frågor man anser är viktiga.

Jag förstår vad du menar men sd står för så mycket som jag anser är skrämmande. Så som hur de ser på homosexuella, adoptioner mm mm. Enligt mig sätter de olika värde på människor
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    SunnyBunny skrev 2010-08-21 00:48:42 följande:
    Varför är det i så fall så många svenska högutbildade, bland annat läkare som faktiskt söker jobb som städare? Har sett det själv. Och även pratat med många läkare då jag jobbar "inom" sjukvården och även dem har svårt och hitta fasta jobb? De flesta jobbar som frilansare för att få ihop sin vardag. Konstigt..
    Om en läkare med svensk utbildning inte har jobb inom yrket så ifrågsätter jag om de ens vill arbeta som läkare.

Ja, det har blivit konstiga arbetsvilkor, bland annat pga personalbrist.

Men jag är intresserad av att veta din källa till att många läkare verkligen har svårt att få jobb och söker städjobb istället
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    SunnyBunny skrev 2010-08-21 00:54:24 följande:
    Måste man ha en källa till allt? Man lär sig mera och lyssna och titta sig omkring ute i samhället enligt mig..
    (ett sista inlägg från mig innan jag stänger datorn)

Nej, man måste inte ha källa till allt men om man lägger fram saker som fakta så får man räkna med att bli ifrågasatt och uppmanad att berätta var man hittat informationen (källan).
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Happiness skrev 2010-08-21 12:20:20 följande:
    Är det verkligen politik ni diskuterar här inne? Får känslan av att ni tar upp saker som hamnar under helt andra rubriker...
    Allting kan i grund och botten härledas till politik.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Happiness skrev 2010-08-21 12:29:00 följande:
    Nja inte alltid först och främst.....
    Allt influeras av politik. Diskuterar du dagistider är det politik. Diskuterar sjukvård är det politik. Diskuterar du arbetslöshet är det politik.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Jag tror inte att det finns en enda tråd på fl där det, när det är fråga om att diskutera partipolitik, inte tillåts förekomma ifrågasättande. Utan det är mer reserverat för känsliga rummet.

Om det finns en ny policy att politiska trådar för anhängare ska lämnas ifred så visa på det och jag lovar att dunsta.

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!