• emmy

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-20 16:11:45 följande:
    Men...

Vem har sagt att vi ska göra det?
    Alla som röstar på SD känns mäkta dramatiska.
    I går fick jag höra att det pågår en etnisk rensning (av svenskar då) i Sverige och nu detta?
    Varför överdriver ni?

Inte ens det mest invandrarvänliga partiet i Sverige skulle säga "jo, ta hit 20 miljoner pakistanier".
    Debatten blir ju så oseriös.
    Haha...då har du inte läst miljöpartiets hjärndöda politik de vill att citat:  Alla människor skall ha rätt att leva och bo var de vill. Vi vill därför på sikt införa en helt fri in - och utvandring ur Sverige och övriga Europa.
  • emmy
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-20 16:24:27 följande:
    Och du tror på fullaste allvar att Sverige skulle bjuda in 20 miljoner pakistanier att bo här, eller ens bevilja 20 miljoner PUT?
    Hade Miljöpartiet fått bestämma hade detta väl snarare varit upp till de 20 miljoner pakistanierna, är det fritt inträde så är det!
  • emmy

Någon frågade längre bak om man fick 8000 för att gå sfi, detta är siffror jag fick höra för bara några dagar sedan från en familjemedlem vars bekant tagit med sin flickvän hem från ett annat land. Inte 100 på att det var i Malmö men iaf i skåne helt säkert.

Jag vill också säga att jag inte som vissa verkar tro spenderar mina dagar med att spekulera över hur hemska människor invandrare är. Det är inte främst invandrarna som är problemet, det är invandringen och alltså politikerna. Svenska skolan i många områden är total KAOS och lärarna är ofta inte tillräckligt utbildade inom andraspråksinlärning. Samarbtetet med hemspråkslärarna är inte alls så utvecklat som det skulle behöva vara. Vi kanske behöver begränsa invandringen ordentligt/stoppa den under några år och lägga alla resurser på att få ordning på de människor vi redan har här och behöver utbildning?

• emmy
    Anova skrev 2010-08-20 16:54:02 följande:
    Det bygger ju på nationalekonomisk teori om bland annat inkomstfördelning och handel. Kanske det inte är så tydligt för icke-ekonomer.. Men troligen kommer en ökad öppenhet och ett globalt samhälle leda till ökad inkomst i Sverige.
    Förutsatt att det är tyskar, holländare och fransmän (etc.) som invandrar med en intressant utbildning i bagaget?
  • emmy
    Anova skrev 2010-08-20 17:19:57 följande:
    Nej, snarare tvärt om.. Öppnare gränser, mer rörligt folk (och i synnerhet de "sämre ställda") och en ökad globalisering ger i längden en jämnare inkomstfördelning mellan länderna och de som har det "bäst ställt" får en ökad inkomst. (dvs. i Sverige ökar lönenivån).

Men det är ju teorier och det är ett komplext samband som jag själv inte är supersäker fungerar under det 21a århundradet.
    Hmm låter som rysk roulette, känns säkrare att bygga lite högre staket istället, tills vi fått kläm på vad det är vi håller på med och hur vi ska fortskrida...
  • emmy

Som vanligt fler som inte ska rösta än som ska i en sån här tråd! ;)

• emmy
    Anova skrev 2010-08-20 17:35:33 följande:
    Det är lite Sverigedemokraternas melodi.. Jag tvivlar på att protektionism är det vi bör eftersträva, ingen ekonomi tjänar på att bygga murar, i synnerhet kring frågor så som miljön (en hållbar framtid). Personligen tror jag på ett globalt samhälle, och det är en av anledningarna jag inte röstar på SD. 
    Haha jag var ju iofs ironisk där, jag tycker att det är intressant med diskussion, vill alltid höra olika synpunkter och försöka se saker ur olika perspektiv! 
  • emmy

(citerade fel inlägg av anova, skulle vara svar på att detta skulle vara en ryggdunkartråd för enbart anhängare)

• emmy
    Anova skrev 2010-08-20 19:02:24 följande:
    Jag uppfattade inte ironin.. Det är många sverigedemokrater som föredrar protektionism före globalisering.

Det är diskussioner som är grunden i all politik, tycker jag, tänk vad tråkigt om alla tyckte samma.. Själv är jag ju insnöad ekonom och ser saker och ting som kanske inte en lärare gör.. och jag ser inte saker och ting som läraren ser.. Så diskussion det behövs verkligen.. Sen behöver man ju inte vara överens
    Se mitt senaste inlägg, jag citerade fel svar av dig... Jag var inte ironisk när det gällde att jag tycker att vi borde täppa till gränserna en del och se vad som finns innanför dem innan vi tar in fler personer. I skolan förekommer det att en elev som inte talar någon svenska får sätta sig i en bänk, utan tolk eller hemspråkslärare som översätter, och vara med som en i klassen och lära sig efter hand. Detta barn förstår ju inte ett dyft, hur ska man då kunna lära sig något? Nej jag vidhåller att vi måste titta inåt innan vi tittar utåt och att de pengar som skulle ha satsats på kommande flyktingar istället läggs på vettiga platser där de hjälper de som redan är här. Skolan är ett exempel på detta, utbilda lärare som i sin tur har rätt redskap för att utbilda andraspråkselever.
  • emmy
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-20 19:20:01 följande:
    Läste du mitt inlägg ang SFI lärare?
    Minns inte ens om jag postade det i denna tråd...Obestämd
    Nja, minns att du skrev något om att lärarna var dåligt utbildade och ibland inte utbildade alls om det var det du menade... det går snabbt här inne :)
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!