• Anova

Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!

emmy skrev 2010-08-20 16:22:34 följande:
    Haha...då har du inte läst miljöpartiets hjärndöda politik de vill att citat:  Alla människor skall ha rätt att leva och bo var de vill. Vi vill därför på sikt införa en helt fri in - och utvandring ur Sverige och övriga Europa.
    Det bygger ju på nationalekonomisk teori om bland annat inkomstfördelning och handel. Kanske det inte är så tydligt för icke-ekonomer.. Men troligen kommer en ökad öppenhet och ett globalt samhälle leda till ökad inkomst i Sverige.
  • Anova
    emmy skrev 2010-08-20 17:02:11 följande:
    Förutsatt att det är tyskar, holländare och fransmän (etc.) som invandrar med en intressant utbildning i bagaget?
    Nej, snarare tvärt om.. Öppnare gränser, mer rörligt folk (och i synnerhet de "sämre ställda") och en ökad globalisering ger i längden en jämnare inkomstfördelning mellan länderna och de som har det "bäst ställt" får en ökad inkomst. (dvs. i Sverige ökar lönenivån).

Men det är ju teorier och det är ett komplext samband som jag själv inte är supersäker fungerar under det 21a århundradet.
  • Anova
    emmy skrev 2010-08-20 17:29:33 följande:
    Hmm låter som rysk roulette, känns säkrare att bygga lite högre staket istället, tills vi fått kläm på vad det är vi håller på med och hur vi ska fortskrida...
    Det är lite Sverigedemokraternas melodi.. Jag tvivlar på att protektionism är det vi bör eftersträva, ingen ekonomi tjänar på att bygga murar, i synnerhet kring frågor så som miljön (en hållbar framtid). Personligen tror jag på ett globalt samhälle, och det är en av anledningarna jag inte röstar på SD. 
  • Anova
    emmy skrev 2010-08-20 17:31:58 följande:
    Som vanligt fler som inte ska rösta än som ska i en sån här tråd! ;)
    När det uppstår felaktigheter kring andra partier så är det väl inte SD som ni snackar om? Du nämner ju MP och dess hjärndöda (i dina ögon, för smart för sitt eget bästa i mina ögon) politik.

Själv förstår jag inte vitsen med en sådan "klapp och kramhöra" för SD folk på ett diskussionforum  
  • Anova
    emmy skrev 2010-08-20 18:58:18 följande:
    Haha jag var ju iofs ironisk där, jag tycker att det är intressant med diskussion, vill alltid höra olika synpunkter och försöka se saker ur olika perspektiv! 
    Jag uppfattade inte ironin.. Det är många sverigedemokrater som föredrar protektionism före globalisering.

Det är diskussioner som är grunden i all politik, tycker jag, tänk vad tråkigt om alla tyckte samma.. Själv är jag ju insnöad ekonom och ser saker och ting som kanske inte en lärare gör.. och jag ser inte saker och ting som läraren ser.. Så diskussion det behövs verkligen.. Sen behöver man ju inte vara överens
  • Anova
    emmy skrev 2010-08-20 19:00:23 följande:

(citerade fel inlägg av anova, skulle vara svar på att detta skulle vara en ryggdunkartråd för enbart anhängare)

Okej.. Nu är jag förvirrad.. Har nog varit på familjeliv för mycket.. Överger tråden nu. Vinkelivink.
Svar på tråden Tråden för oss som tänker rösta på SverigeDemokraterna!