Anonym skrev 2010-08-20 09:14:02 följande:
Va roligt att så många skriver! Jag är imponerad av er alla som kan spara så mycket
Ni har ju egentligen rätt att vi också borde kunna det. Jag tror att vårt problem kanske är att vi vill ha allt så snabbt. För efter studier till att ha heltidslöner sen några år tillbaka har vi inte velat fortsätta leva på nudlar och aldrig unna oss en resa. Men visst borde vi kunnat spara mer. Jag var dock tvungen att köpa en bil med kontantinsats och lån på pga pendlingen, denna kommer även bli familjebil i mååånga år framåt, vi såg det som en investering. Sambon har en bil sen några år tillbaka med lån kvar på, tanken är att den ska säljas nu och bytas till en billig liten. Men vi är inte de som köper märkeskläder eller äter ute dagligen. Fast ja, pengarna försvinner ju på småsaker antar jag.
Hyra+ränta+amortering 5000
2 bilar inkl ALLT 7500 (jag pendlar 18 mil/dag, sambons jobb ligger illa till och han behöver också bil)
Mobiler 400
Bredband + hemtelefon 300
Studielån 1600
Fackavgifter 800
Mat 4000
Pensionsspar 1000
Annat, vet ej vad! men flera tusen/person blir kvar.
Då har vi dock inte köpt en enda grej och det är klart att vi går på bio ibland och vi har rest några charterresor de senaste åren. OBS! Att pendla är sjukt slitande och skulle jag endast leva för att vara borta 12 tim/dag och aldrig få resa iväg skulle jag gå under. Så visst kalla det prioritering men min har varit att jobba istället för att vara arbetslös. Problemet är ju att man inte kan få allt!
Lev ett snålt liv och ha råd med hus om några år. Eller lev eller lite mer fritt liv men har inte råd med hus förrän om 10 år. Så är det ju, jag vet... Nu när vi ska ha barn kommer ju mycket gå åt till barnvagn, bilstolar o allt man kan tänka sig, även om man köper begagnat är det ju inte gratis. men jag kommer inte behöva pendla och spar in dessa tusenlappar. Får ju dock inte hel lön.
Min sambo lägger aktivt undan 5000/månad och jag har alltid pengar kvar på kontot men har inte aktivt flyttat över varje månad. Smällen kom då jag fick återkrav från csn på 30 000 som skulle betalas nu för några månader sen (förutom resten av mitt lån). Efter det har jag inte fått nåt kvar varje månad. I övrigt har vi 100 000 kr sparat. Ja, vi får försöka se över alla kostnader och kanske unna oss nån grej ibland. Vi går dock aldrig på krogen jag fattar inte att vi inte har sparat mer. Men det är väl smågrejer som inte syns. Har iaf inga lån förutom studier och bil. Inga krediter och sånt vi behöver fixa.
Det är bilarna som är den största skillnaden mellan er och vår ekonomi. Det är säkert därför vi kunnat spara mer på mindre inkomster. Men jag tycker allt 4000 för mat för 2 pers låter saftigt också.