vi kommer aldrig ha råd med hus, känns helt hopplöst - hjälp!!
Vi hade tänkt låna 95% av SBAB (har lånelöfte 2,5 milj från typ alla banker med 10% handpenning men vi är inte riktigt där än) då vi inte hunnit spara eller haft tur med lägenhetsaffärer. Men ekonomin skulle absolut gå ihop även då vi räknar på 8% i ränta. Där vi bor nu stiger inte priserna och vi kommer tjäna kanske 50 000kr efter mäklarens arvode, har sparat ihop 100 000kr, that´s it. Vi bor i en liten tvåa och väntar barn, vi har trångt redan nu men visst GÅR det att tränga ihop oss.
Men... nu krävs ju 15% i insats för hus + lagfart och ev. pantbrev. Totalkostande kontant på 2,5 miljoners hus utan pantbrev = 463 000kr!! Mitt hopp om hus försvinner för varje dag. Kanske ett lyxproblem men det känns så himla hemskt. Jag har jobbat mig upp och pluggat för att kunna få ett bra liv men det verkar som man måste fått mer "gratis" typ arv eller sparfond från föräldrar, är det verkligen så??
Har ni också kännt att hoppet var borta men fixade det ändå? Hur gjorde ni? Vi tjänar 35 -40 000/månad ihop EFTER skatt. tycker inte vi är fattiga men det känns som att man måste ha vår lön/PERSON för att kunna köpa hus. Större lägenheter är orimligt dyra här! För en 3a (på ett område där jag inte är rädd att gå ut...) kostar runt 1 milj och uppåt. med hyra på ca 4000-5000kr. Jag vill hellre ha hus och betala åt mig själv direkt så att säga. Hur ska man tänka??? Är jag helt ologisk i mina resonemang, borde vi bara inse att hus är för dyrt för oss? Vi kan inte flytta till något billigare område i nån håla, jag pendlar redan 18 mil/dag. Närmare mitt jobb blir det mycket dyrare. Ska vi komma till något riktigt billigt får jag lägga på 5 mil åt andra hållet, bort från jobbet!!
Vi har tittat på hus i 1-2 år men inte fastnat för något eller så har budgivning dragit iväg. Där vi bor får man betala ca 2,5 - 5 miljoner inne i stan. Vi vill dock bo på landet. Men ej i ett villaområde långt ute på landet om ni förstår, utan "på landet på riktigt" med lite avstånd mellan grannar. Nåt tips??