• höst

Frukost på fritids?

Idag gick sonen 3 dagen på fritids. När jag hämtar i kväll så klämmer han ur sig att han inte får frukost. Där vi bodde tidigare får alla barn som börjar innan 7.30 frukost. Detta var ingen som sa något om under inskolningen så jag blev helt ställd.

Hur är det på fritids för era barn?

• Svar på tråden Frukost på fritids?
  • LeoNo4AleXo6

Sonen har just börjat förskoleklass och på deras fritids serveras frukost mellan 6.30 och 7.00.

På lillebrors förskola äter de frukost mellan 7.30-8.00.

• Maggis

Här hos oss serveras frukost 7.30 på fritids och 8.00 på förskolan (alltså "dagis").

//Maggis
  • Maggis
    carbe skrev 2010-08-19 07:34:42 följande:
    Trodde fritids hörde till skolan.... Sorry...
    Fritids är den barnomsorg som finns knuten till skolan för de barn som behöver det. Många gör ju inte det utan kommer när skolan börjar och går hem när den slutar, medan min son kan åka till fritids kl 7, gå i skolan 9-13.30 och sedan hämtas från fritids vid 16.30. Sedan har de nära samarbete och så men det är ändå två olika verksamheter.
    //Maggis
  • Trollet Ludenben
    carbe skrev 2010-08-19 07:34:42 följande:
    Trodde fritids hörde till skolan.... Sorry...
    Fritids tillhör skolan men det är fortfarande inom barnomsorgen. Fritids kan öppna tidigt, vet inte när alla fritids öppnar men för barn som börjar runt 7 på morgonen och ibland ännu tidigare och föräldrarna börjar jobbet tidigt så blir det väldigt lång tid att vänta till 11:30 eller vad det nu kan vara när lunchen är.
    Älskade ungar
  • carbe

Jag har själv barn som har gått/ går på fritids. Jag vet vad fritids är.... Förlåt så hemskt mycket om jag skrev "skolan" ist för fritids. Menade fritids. I allafall så lever mina barn trots att dom ätit frukost hemma 6.30. Ta med en frukt till 9 samlingen så är problemet ur världen... Vet att många föräldrar tycker det är "jobbigt" att behöva anstränga sig på morgonen....nu säger jag inte att ni tycker det men det finns dom som tycker så.

• La Lola
    carbe skrev 2010-08-19 17:13:48 följande:
    Jag har själv barn som har gått/ går på fritids. Jag vet vad fritids är.... Förlåt så hemskt mycket om jag skrev "skolan" ist för fritids. Menade fritids. I allafall så lever mina barn trots att dom ätit frukost hemma 6.30. Ta med en frukt till 9 samlingen så är problemet ur världen... Vet att många föräldrar tycker det är "jobbigt" att behöva anstränga sig på morgonen....nu säger jag inte att ni tycker det men det finns dom som tycker så.
    Har nån påstått att nån har dött?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • carbe

Men snälla... Förstår bara inte vad problemet är om det inte serveras frukost på fritids. Lägger ner.... Vill du ha sista ordet så varsågod....

• La Lola
    carbe skrev 2010-08-19 17:23:39 följande:
    Men snälla... Förstår bara inte vad problemet är om det inte serveras frukost på fritids. Lägger ner.... Vill du ha sista ordet så varsågod....
    Problemet i Ts fall var väl att ingen sagt det!
    Eller du tycker kanske inte det?

Sista ordet?
    Ja men då är det väl bäst att du inte svarar på detta inlägg då......
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Punkster

Fritidshemmet som jag jobbar på serverar ingen frukost. Det gör däremot förskolan vägg i vägg, dock inte förrens klockan 8 då skolan börjar. Vi är noga med att informera om detta och uppmanar de som inte äter frukost hemma att ta med en frukt eller smörgås att äta på förmiddagsrasten.

• Maggis
    carbe skrev 2010-08-19 17:13:48 följande:
    Oki. Lät som om du inte hade koll på det. Sorry.
    I övrigt så har de inte samling på förmiddagen på vår skola; frukten äts efter lunch. Visst kan man fixa så de får en macka med sig men då kanske det är bra att informera om att det inte serveras frukost ö h t. Vilket ju var problemet här; ts hade inte fått info.
    //Maggis
  • höst

Frågade när jag lämnade i morse och de hade inte ens tänkt på att säga det, fick infobladet i kväll och det står inget alls om frukost.

Sonen börjar 6.30 och slutar 17.30 så han har tyvärr långa dagar men jag har ganska långt jobbet. Han är för trött att äta när jag äter vid 5.30. 

Det fritids där han skulle gått om jag inte flyttat i sommar serverar frukost och där mina kompisar har sina barn serverar också frukost och det är i samma stad men olika skolor så därför trodde jag att alla gjorde det.

Tack för alla svar

• Maggis
    höst skrev 2010-08-19 20:31:06 följande:
    Frågade när jag lämnade i morse och de hade inte ens tänkt på att säga det, fick infobladet i kväll och det står inget alls om frukost.

Sonen börjar 6.30 och slutar 17.30 så han har tyvärr långa dagar men jag har ganska långt jobbet. Han är för trött att äta när jag äter vid 5.30. 

Det fritids där han skulle gått om jag inte flyttat i sommar serverar frukost och där mina kompisar har sina barn serverar också frukost och det är i samma stad men olika skolor så därför trodde jag att alla gjorde det.

Tack för alla svar
    Ja, man utgår ju ifrån det om man är van och de inte säger något. Och jag förstår hur du menar; mina barn är inte heller jättesugna på frukost så tidigt. De äter hellre när de varit vakna en stund; varför det passar så himla bra med frukosten på fsk/fritids.
    //Maggis
Svar på tråden Frukost på fritids?