• Anonym (AnnaP)

Få tag i gammalt läkarintyg

Jag var sjukskriven för 9 år sedan och behöver intyg på detta. Har inte kvar läkarintyget. (För det är ju inget man spar på väl?) Jag måste nu bevisa att jag varit sjuk denna period, går det att få tag i kopia på läkarintyget? Jag menar, spar de kopior på hälsocentralen/sjukhuset?

• Svar på tråden Få tag i gammalt läkarintyg
  • Anonym

får man fråga varför du behöver intyg på det nu?

• Anonym

Varför måste du bevisa att du var sjuk för 9 år sedan? Fick du pengar från fk? Hör med dem om det finns kvar i något register. Annars kan du kontakta landstingets arkiv och begära ut kopia på journalen. Däremot är jag inte säker att du kan få kopia på det gamla läkarintyget.

• Anonym (AnnaP)
    Anonym skrev 2010-08-17 14:37:23 följande:
    får man fråga varför du behöver intyg på det nu?
    Ska söka studiemedel från CSN, och då när jag blev sjukskriven fick jag studiemedel från dem, men avbrött studierna pga detta. Så nu vill de ha in intyg.
  • Anonym
    Anonym (AnnaP) skrev 2010-08-17 14:39:36 följande:
    Ska söka studiemedel från CSN, och då när jag blev sjukskriven fick jag studiemedel från dem, men avbrött studierna pga detta. Så nu vill de ha in intyg.
    Då bör det räcka med att du begär utdrag från fk över dina sjukperioder under den tiden.
  • Lindis 73

Om vårdcentralen hade datorjournal vid den tidpunkten och har kvar samma system så kanske en kopia av intyget finns kvar i datorn. Men som nån skrev borde det räcka med ett utdrag från FK, ring dem och fråga!

• Anonym (AnnaP)
    Lindis 73 skrev 2010-08-17 22:23:08 följande:
    Om vårdcentralen hade datorjournal vid den tidpunkten och har kvar samma system så kanske en kopia av intyget finns kvar i datorn. Men som nån skrev borde det räcka med ett utdrag från FK, ring dem och fråga!
    Jag var aldrig i kontakt med Försäkringkassan då jag klarade mig ändå utan dem.
  • Anonym

Va du sjukskriven p.g.a det läkarintyget så går det att få fram från försäkringskassan. Dom arkiverar alla läkarintyg i 10 år. Dom kommer nog inte så gärna gör det men dom måste skicka kopia om du begär det! Jag har själv gjort det så jag vet att det går! Va tvungen att få tag på alla mina gamla läkarintyg som va längre än en månad då det går även i efterskott att få betalt av AFA. Hade ingen aning att man har rätt till ersättning från AFA om man varit sjuksriven mer än en månad och att man kubde få det retroaktivt 10 år tillbaka! En arbets kompis sa det till mig, jag visste inte om det. Även om det va ett jäkla ringande ett tag så va det värt varenda krona eftersom jag under en 5 års perieod gick igenom en hel del operationer med längre sjukskrivningar och hade ingen aning om att man har tätt att få ut en pocent av inkomsten från AFA vid långtidssjukskrivning! Så jag vet att man kan få ut gamla läkarintyg om man blivit sjukskriven på grund av dom.

• Anonym (AnnaP)

Var dumt att skriva att jag var sjukskriven då jag inte var det, men jag avbröt studierna pga av sjukdom (depression).

• Anonym

Kontakta landstingets arkiv som jag har sagt tidigare...

• Dawoodbazi

Hej vänner
    Jag har en fråga alltså min läkare hon vill inte sjukskriva  mig för länge och jag väntar fortfarande på RM ...Jag mår jättedåligt dåligt fortfarande så jag vet inte vad jag ska göra ???

• Anonym (Hejsan)
    Dawoodbazi skrev 2023-11-15 12:10:19 följande:

Hej vänner
    Jag har en fråga alltså min läkare hon vill inte sjukskriva  mig för länge och jag väntar fortfarande på RM ...Jag mår jättedåligt dåligt fortfarande så jag vet inte vad jag ska göra ???

Svar på tråden Få tag i gammalt läkarintyg