• Monem

född i början av året

Min dotter är född den 3e januari 2006. Flertalet av hennes kompisar på dagis är födda året innan, dvs 2005, men i typ november-december. Jag undrar om det finns några föräldrar här som har tänkt på att låte sitt barn börja ett år tidigare i skolan. Och hur ni isf har resonerat. Jag lutar åt att hon inte ska börja tidigare. Tror att det är bättre att vara äldst än yngst och framförallt att man kanske då inte är född ens samma år. Samtidigt är det ju så att flertalet av hennes kompisar nu kommer börja förskoleklass nästa år. Hur kul kommer det att vara för henne att mista alla kompisar.

Jag tror när jag ser henne ihop med kompisar att hon likaväl som de skulle klara att börja förskoleklass nästa år. Även om hon inte på något sätt är tidig eller så.

• Svar på tråden född i början av året
  • Mälaröbo

Min dotter är född 3 mars och vi fick frågan om tidig skolstart. Vi tackade nej,då skolan kommer tids nog ändå.
    Vill hellre att hon är störst än minst när hon kommer upp i klasserna.
    När det gäller ev kompisar så ändras det ändå när de kommer till skolan.

• lilla t81

Vår son är född på nyårsafton 2007 och han har några kompisar som är födda sent 2007 och tidigt 2008. Vi kommer låta honom gå med 07:orna även fast de kommer att vara ett år äldre. Han ligger före i sin utveckling med bl.a språket och det sociala. Det är det som känns bäst för honom. Tiden får utvisa. Jag tror att det kommer att gå bra för din dotter!

• Monem

Lilla T81: Om min dotter var född i slutet av året hade jag nog aldrig tänkt att hon skulle börja senare, men det är just det. Hon är född 3 januari. Och eftersom hon inte är tidig med allt så lutar jag, iaf just nu, åt att det blir att börja "rätt" år. Även om det kommer att bli jobbigt nästa år då i princip alla kompisar börjar förskoleklass, men det finns fler 06or så jag får hoppas att hon börjar leka med dessa barn istället. Men det är inte lätt det här. man vill ju göra rätt - och samtidigt så vet man ju inte överhuvudtaget vad som väntar ens barn utan man får bara känna efter och göra vad man tror är rätt.

• Dr Mupp

Vi har ett barn född 22 januari och barn född 28 december. Vi kommer med största sannolikhet låta dem gå med i sina resp årskullar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lindzie

Min dotter är född januari 2005 och hon började i förskoleklass nu med dem som är födda 2004. Alla hennes kompisar är födda 2004 och även dagispersonalen tyckte att vi skulle sätta vår dotter 1 år tidigare då hon är tidig med allt och dem hade svårt att stimulera henne. 

Min dotter är modig, nyfiken, orädd vilket har resulterat i att hon lärde sig simma när hon var 3 år, hon lärde sig cykla utan stödhjul när hon var 3 år. Kunde alfabete när hon var 3 år, lärde sig + och - när hon var 4 och började läsa när hon fyllde 5 år. Så hon ligger före i sin utveckling.

Min dotter spelar även fotboll med dem som är 1 år äldre och går i en förberedande truppgymnastik grupp med dem som är 1-2 år äldre.

Du känner ditt barn bäst !!!! lyssna till ditt hjärta och din magkänsla ...

När min son började skolan valde jag att inte sätta honom 1 år tidigare i skolan fast dagispersonalen tyckte det men det berodde på att han fyller år i augusti. Men idag går han i 6:an och ligger i 7:ans matte, svenska, engelska och spanska bok. Så jag ångrar mig att jag inte stoppade in han i skolan 1 år tidigare.

Svar på tråden född i början av året