• Hjärtat längtar

Sydafrika-tråd!

Hej!
    Jag ville starta en tråd där vi som är intresserade, ska eller har adopterat från Sydafrika kunde samlas oss prata lite Glad ge varandra råd och tips m.m

Vi vill adoptera från Sydafrika, men har bara köat hos AC ett halvår.  

• Svar på tråden Sydafrika-tråd!
  • Qermit

Gracel79, men visst väntar ni ett syskon till ert första barn? Min lilla egna uträkning visar att vi som har syskonmedgivande och ni som väntar på ett syskon till ett befintligt barn får vänta lite längre... (jag försöker hålla modet uppe och vara positiv...)

• LindiweSA

Fast jag har vänner som väntat på syskon som fått vänta runt 6 månader bara så det stämmer ju inte alltid att de som väntar på syskon får vänta längre. Jag tror att den största anledningen till de längre väntetiderna är att det har varit stopp i Pretoria. Förhoppningsvis har de fått bort den proppen nu och då borde det ju kunna strömma ut flera bb i ganska rask takt.

• Qermit

Jo, jag vet att det kan gå jättefort med syskon också. Det beror väl lite på det äldsta syskonens bakgrund, som man vill ha så liknande med det nya har jag förstått. Men nu får vi försöka att vara lite positiva i den här tråden. Precis som du säger Lindiwe tycks Pretoriaproppen gått ut och snart är vi alla föräldrar .

• Nystart

Läste för ett tag sedan på Arikalistan att det var till synes helt omöjligt att hitta ett mönster? Tror ni inte att medgivandeålder och öppenhet för ev SN/prematurer också kan spela en roll? (förutom slumpen/ödet/guds plan och griniga domare i Pretoria). Man "varnade" väl för längre väntetider för medgivande 0-12 månader förra hösten. Fast jag vet att det kommit små barn snabbt - men man vetju  inte så mycket mer om dem.

Vad händer om den griniga gubben (?)  i Pretoria håller på handlngarna så länge att barnen blir för gamla för medgivandet? 

Läste på AC idag att nu kräver man även 0-24 månader i Sydkorea som har varit ett pluttbarnsland också.

Men - det är ju uppenbarligen minst 6 möjliga timmar med bb kvar idag! och det är bara tisdag!  

• gracel79
    Qermit skrev 2011-11-08 12:17:54 följande:
    Gracel79, men visst väntar ni ett syskon till ert första barn? Min lilla egna uträkning visar att vi som har syskonmedgivande och ni som väntar på ett syskon till ett befintligt barn får vänta lite längre... (jag försöker hålla modet uppe och vara positiv...)

jo det stämmer att vi redan har ett barn, så visst kan det spela roll. Det är uppenbarligen mycket som spelar in.
  • Namaste72

Alltså jag förstår inte... har ABBA på något sätt berättat för AC att ett visst antal barn är utsedda i år? Undrar eftersom de kan ge en exakt prognos på si och så antal barn? Tycker nästan det är lite taskigt av AC att i så fall berätta om den siffran för det blir ju tortyr att veta att det bara är 2 barn kvar för i år

{ Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • gracel79
    Namaste72 skrev 2011-11-08 13:02:18 följande:
    Alltså jag förstår inte... har ABBA på något sätt berättat för AC att ett visst antal barn är utsedda i år? Undrar eftersom de kan ge en exakt prognos på si och så antal barn? Tycker nästan det är lite taskigt av AC att i så fall berätta om den siffran för det blir ju tortyr att veta att det bara är 2 barn kvar för i år

För ett tag sedan fick vi reda på att det skulle komma ytterliggare 8 barn i år. Vi såg det som mycket glada nyheter med tanke på att det har varit mycket trögt på BB fronten innan dess.
    Nystart skrev 2011-11-08 12:39:39 följande:

Läste för ett tag sedan på Arikalistan att det var till synes helt omöjligt att hitta ett mönster? Tror ni inte att medgivandeålder och öppenhet för ev SN/prematurer också kan spela en roll? (förutom slumpen/ödet/guds plan och griniga domare i Pretoria). Man "varnade" väl för längre väntetider för medgivande 0-12 månader förra hösten. Fast jag vet att det kommit små barn snabbt - men man vetju  inte så mycket mer om dem.

Vad händer om den griniga gubben (?)  i Pretoria håller på handlngarna så länge att barnen blir för gamla för medgivandet? 

Läste på AC idag att nu kräver man även 0-24 månader i Sydkorea som har varit ett pluttbarnsland också.

Men - det är ju uppenbarligen minst 6 möjliga timmar med bb kvar idag! och det är bara tisdag!  

Vet att det har hänt förut att en familj har blivit tillfrågad att höja åldersmedgivande med tanke på att det matchade barnet blivit "för gammalt"
  • Namaste72

Ja, jag vet att någon fick reda på att 8 barn skulle komma, men varför talar AC om en sådan sak öht? Finns ingen anledning alls att låta alla väntande börja spekulera i vem och varför vissa får barnbesked utifrån att ett visst antal barnbesked ska ges under 2011...det gör ju väntan till tortyr!

Eftersom allas ansökningar är unika och matchning sker så spelar det ju ingen roll hur många bb som ska komma.

Jag försöker bara förstå hur AC tänker. A-världen i Sverige är liten så alla har ju nästan koll på varandra.

{ Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
  • Hej och Hopp
    gracel79 skrev 2011-11-08 13:07:26 följande:

För ett tag sedan fick vi reda på att det skulle komma ytterliggare 8 barn i år. Vi såg det som mycket glada nyheter med tanke på att det har varit mycket trögt på BB fronten innan dess.
    Nystart skrev 2011-11-08 12:39:39 följande:

Vet att det har hänt förut att en familj har blivit tillfrågad att höja åldersmedgivande med tanke på att det matchade barnet blivit "för gammalt"

Jag som bara läser i tråden undrar om det inte endast är en prognos?
    Inte är det väl en säker siffra utan en beräkning på vad man tror eller?

Det är verkligen dubbelt det där med information - man vill ju veta allt, minsta lilla rykte och det är klart att man ska dela med sig av det man får höra, men utifrån så känns det ibland som att det gör det lite extra jobbigt för er som väntar. Att en uppgift blir till en "sanning", en önskan och tro gör att man faller djupt igen när det inte blir så.
    Det finns ju ingen lösning - för som sagt - man vill så klart veta allt som sägs, men jag förstår att  bergochdalbanan blir jobbigt för er!

Och Ylva - om ni inte är på väg att bli för gamla snart (och så är det väl inte - visst tror ni på att få ett nytt medgivande?) så är det klart att det blir barn till er!
    Det är klart att det är meningen att ni också ska få ert barn - hur tuff väntan än är så finns ni när i kön, kanske redan matchade, kanske inte men då kommer ni att bli matchade och de kommer att ringa till er och berätta att just ert barn väntar på er!
    En stor kram till alla som väntar och jag bara hoppas att snart få läsa om fler lyckliga föräldrar här i tråden!        
  • gracel79
    Hej och Hopp skrev 2011-11-08 13:20:47 följande:

Jag som bara läser i tråden undrar om det inte endast är en prognos?
    Inte är det väl en säker siffra utan en beräkning på vad man tror eller?

Det är verkligen dubbelt det där med information - man vill ju veta allt, minsta lilla rykte och det är klart att man ska dela med sig av det man får höra, men utifrån så känns det ibland som att det gör det lite extra jobbigt för er som väntar. Att en uppgift blir till en "sanning", en önskan och tro gör att man faller djupt igen när det inte blir så.
    Det finns ju ingen lösning - för som sagt - man vill så klart veta allt som sägs, men jag förstår att  bergochdalbanan blir jobbigt för er!

Och Ylva - om ni inte är på väg att bli för gamla snart (och så är det väl inte - visst tror ni på att få ett nytt medgivande?) så är det klart att det blir barn till er!
    Det är klart att det är meningen att ni också ska få ert barn - hur tuff väntan än är så finns ni när i kön, kanske redan matchade, kanske inte men då kommer ni att bli matchade och de kommer att ringa till er och berätta att just ert barn väntar på er!
    En stor kram till alla som väntar och jag bara hoppas att snart få läsa om fler lyckliga föräldrar här i tråden!        
    Jo det är som du skriver en prognos. Så vi får hoppas på ännu flerGlad  Den här informationen skrevs ut på hemsidan till alla väntande.
Svar på tråden Sydafrika-tråd!