Inlägg från: hjärtelängtan |Visa alla inlägg
  • hjärtelängtan

Sydafrika-tråd!

Hej! Jag ser att ni undrar och kan nog stilla er nyfikenhet lite ;) Det var VI som fick det omtumlande, ofattbara, underbara samtalet i fredags morse! Den lille SONEN, nu 10.5 månader, väntar på oss i Sydafrika!! Har kikat in här med jämna mellanrum, men trott att det skulle dröja länge än innan AC skulle ringa oss! Senast i torsdags sade vi att de nog tidigast skulle ringa i februari, typ, men OJ, så fel vi hade ;) Våra papper anlände till SA de allra första dagarna i december 2010, så vår väntan blev inte alls så lång som vi garderat oss för. Hoppas att ni som fortfarande väntar inte behöver vänta så länge till! Kram på er alla!

• hjärtelängtan

Tack! Vi åker den 22:a september och får varandra den 26:e! Hoppas också på att fler får barnbesked snart, både för att jag vill att de skall få uppleva detta och för att vi får sällskap på plats!

• hjärtelängtan

Tack för alla grattis! Just nu råder det lite smått kaos här hemma, för allt det där vi skulle göra i höst och trodde oss ha all tid i världen för, skall ju helt plötsligt vara klart på ett litet kick!
    Har skickat önskan om Alleyn, så vi får se sen vad de kan ordna.
    Ja, det verkar vara pojkarnas år i år! Vår lilla kille är så söt så vi vet inte var vi skall ta vägen när vi tittar på korten

• hjärtelängtan

Tack för fortsatta grattis! Vi har också tyckt att det gått (otroligt) bra att vänta. Det har nog att göra med att vi nu verkligen VISSTE att det skulle bli ett barn till slut!
    Om ni inte fått BB innan vi åker så får vi väl jobba på det där nerifrån och tala om hur underbart vårt land är och hur bra alla väntande här hemma är

• hjärtelängtan

Qermit: De ringde oss när vi som minst anade det! Självklart ringer de er också. De har kanske redan någon på gång, men väntar på underskriften. VI blev tydligen matchade den 26:e juli och fick ändå vänta till den 9/9.

ViljaDrömma: Tack! Vi ser verkligen fram emot den här resan!!
    Nej, vi hade varken kryssat i SN eller prematurt. Vår önskan var 0-12 månader och det fick vi! Vet inte alls varför de valde just oss till just honom. Vår ålder?! Något som tilltalade dem i boken eller brevet?! Något annat kryss på "tillståndspapperet"?!

• hjärtelängtan

Ser fram emot alla de samtal som skall vara där nere, eftersom de innebär att man kanske får veta något mer om den lilla skatten! VI har fått Alleyn bekräftat redan. Valde det på rekommendation av vänner som bott där.
    Här blåser det, men någon storm är det inte ännu. (Den kan gärna få hålla sig borta tycker jag
    Ser nu fram emot fyra veckor i värmen!

• hjärtelängtan

Hej! Enligt socialsekreterarna här nere kommer det en svensk familj nästa vecka eller veckan därpå, men jag gissar att det inte är någon av er eftersom ingen av er skrivit något här?! Vi var i domstolen idag, vilket var över på ett litet kick, så nu är vi lagligen föräldrar åt lille Theo! Hoppas ni snart får BB allihop! Kram

• hjärtelängtan
    LindiweSA skrev 2011-09-29 21:25:14 följande:
    Vad härligt, stort grattis! Det var visst en familj som fick bb i fredags, så då är det nog den familjen som är på väg ner till er. Har ni det bra? Har socialsekreterarna sagt något annat om vad som händer (eller inte händer?)

När vi var i domstolen och hade tagit kort och satt och väntade på att vi skulle få åka tillbaka till hotellet ropades jag tillbaka in till domaren igen. Gissa om jag hann tänka många katastroftankar innan jag kom in på hennes rum. Hon ville bara prata handarbete med mig och om var hon skulle kunna träffa svenskar som kan mycket om vävning under de två veckor som hon skulle besöka Sverige.

Vilken domstol var ni till?
    Stort grattis igen!!!
    Hej!
    Vi har det bra och allt fungerar utmärkt! Vårt första boende var ett väldigt snabbt påkommet sådant och de var definitivt inte utrustade eller inarbetade för att ta emot adoptionsfamiljer, men Martie jobbar på det. Vi har gett lite tips och påpekat de brister vi kommit på. Hon och de andra (anställda och ABBA-representanter) gör verkligen allt för oss familjer här nere. Det är "många" finska och holländska familjer här just nu, så det går nog i vågor, precis som ni säger. De tre holländska familjer som var med oss i domstolen igår var två familjer som fick sitt andra barn (ett på 9 månader och en på 2 1/2, en flicka och en pojke) Det sista paret fick en flicka på 16 månader (om det inte var 14 månader) vilket var deras första. Vi har inte haft tid att tala med soc.sekreterarna riktigt ännu, eftersom vi inte bott i närheten, men jag kan ju försöka kolla läget lite senare.

Vi var i Joburgs domstol och domaren var helt underbar!
    Nu har vi flygit ut till Durban och flyger sedan vidare till Pretoria i mitten av nästa vecka! Min mamma anslöt till oss i dag, så det gjorde det hela bara ännu mer underbart!
    Tack och KRAM
  • hjärtelängtan

Hej! Har meddelat vår soc.sekreterare här nere att det finns många svenska par som är redo att komma ner hit! De jobbar på det ;) Sedan säger ryktena att det är ett par som kommer till nästa helg?! Det skulle vara roligt om det stämmer, för då är vi tre svenska familjer på en och samma gång! Just nu är vi minoritet, för Holländarna är tre familjer, men de åker hem på onsdag. Hoppas era telefoner ringer snart! Kram

• hjärtelängtan

Hej!
    Idag sade Martie att en norsk familj anländer under morgondagen, så hon hade nog blandat ihop det hela. Alla holländare åker i morgon, så det blir lite tyst och tomt vår sista vecka som det verkar!
    Håller tummarna för er!
    KRAM

• hjärtelängtan

Idag kom ett norskt par för deras första adoption och ett danskt par för deras andra. Nästa vecka (när vi åker hem), anländer en svensk och en holländsk familj. Denna vecka blir vi alltså två svenska, en norsk och en dansk familj här på Alleyn! Alla holländare åkte hem i dag, så lite tyst och tomt blev det minsann. De hade lite äldre barn med sig, så förutom alla småttingar som tultat omkring, har det bla badats och spelats fotboll för fullt!

• hjärtelängtan

Det är otroligt varmt här nere. Dagarna spenderas helst i skugga och viss tid inomhus för att stå ut! Boendet i sig är bra, men sportbaren för ett himla oliv!! Extra mycket nu under Rugbyvärldscupen och om man jämför med Sverige så finns det nog ingen gräns på hur högt de får spela, tyvärr! Lite lugnare på veckan, men helgnätterna är gräsliga! Som tur är störs inte vår lilla skatt som det verkar, mrn vi andra. Åker på safari på söndag, så då får vi sova i tystnad en natt!

• hjärtelängtan

Tack för tipset Gracel! Vi gjorde samma tripp precis när vi kommit ned och turen i den öppna bilen var kall som du säger. Anledningen till att vi gör den igen, är att min mamma är här med oss nu och hon och vi åker gärna till Pilanesberg för första gången gällande henne och igen för oss. Den lilla skatten har en förkärlek till fåglar (mamman HATAR fåglar ;) så han blir nog nöjd bara det flyger en sådan i luften. Han har gillat både flyg och bilåkning, så vi tror att det kommer gå jättebra! De är ju vana här nere och lägger upp det så bra efter barnen. Värmen är härlig! Hemma blir det ju höst- och vinterkläder för en lång tid framåt ;)

• hjärtelängtan

Tack så mycket! Resan gick otroligt bra och allt är så underbart! Vi är otroligt bortskämda med en skatt som har anknytit, sover så att han måste väckas, äter allt och med god aptit, glad och sprallig... Vi är sååå glada!!

• hjärtelängtan

Haha!
    Ingen fara med det! Humöret har han haft med sig från början och "säger" verkligen ifrån när det är något han tycker är/går fel! Ajaj och nejnej lärde han sig fort men har en väldigt utvecklad selektiv hörsel, den lilla busen!
    Självklart kan hans tycken och rutiner ändras, men som han är nu, är han verkligen bara ett år i allt, inte adopterad (hoppas du förstår vad jag menar) Han är ju adopterad, men vi ser inte hans beteende som något typiskt för "våra" barn, utan för ett barn som gör precis som det skall!
    Vi ser fram emot allt som händer framöver! Trots och förändringar i rutiner.
    Allt löser sig!

Svar på tråden Sydafrika-tråd!