• bubbe

När berättade ni att det var en ÄD???

Vi har valt att inte berätta för någon än - våra tjejer 9 månader nu. Vi tycker att det är barnens och ingen annans information, de kommer att få veta så snart som de visar intresse ( brukar ju vara i 3-4 års åldern). I och med det kommer vi ju att få berätta och förklara för alla. Vi har valt detta sätt för att vi vill inte att släkt och vänner ska kommentera likheter och olikheter samt bemöta barnen som "udda".
    Trollmor 71 - vi har ett barn sedan tidigare och jag kan försäkra dig om att känslorna för dessa barn är lika. De är alla fantastiska och helt sig själva.

• bubbe

Miss Maple - jag menar att det trots allt är ganska ovanligt med ÄD och det skulle i min familj bli ett otroligt fokus på det. Det var ett himla ståhej runt själva IVF processen när vi fick barn med hjälp av detta tidigare. Vi tycker också att det är självklart att barnen ska få veta på ett naturligt sätt så tidigt som möjligt, men resten av världen har helt enkelt inget med deras ursprung att göra. Jag önskar att det skulle kännas bra att berätta för släkten men skvallerbyttorna är helt enkelt för många...

• bubbe

Vill också tilläga att vi valde att göra behndlingen i Finland för att få en för barnen känd donator, för oss var det mycket viktigt.

• bubbe

Jag tror nog inte att generna är viktigare för dem än för någon annan och den biten tror jag inte att det skulle bli något problem med. Dock har mina och min mans föräldrar stora bekantskapskretser som till viss del är gemensamma och tidigare erfarenheter har visat att nyheter sprids som löpeldar. Även saker som berättas i förtroende har en tendens att spridas. Tidigare IVF behandlingar har alla velat diskutera in i minsta sprutdetalj. Andra par som lyckas få till barn den "naturliga" vägen brukar ju slippa diskutera hur många försök det tog och vilka samlagsställningar som kan rekommenderas.
    Att inte berätta nu är vårat sätt att visa att det trots allt inte behöver göras någon större affär av detta och att det är barnen som ska få veta först.

• bubbe

Barn har rätt till sitt ursprung - det står i Barnkonventionen och jag tror att man nog är ganska ense om detta ute världen Loisan. Vad gör det om barnet berättar för en annan förälder på dagis då?

Svar på tråden När berättade ni att det var en ÄD???