Inlägg från: jådåsåatt |Visa alla inlägg
  • jådåsåatt

Jag har blivit avstängd från min nya matbutik för att jag handlar för lite.

Haha, eller hur..

Faktum är att de inte får hindra dig från att komma in, man får inte ens porta snattare. Däremot behöver de inte sälja något till dig.

• jådåsåatt
    snillis skrev 2010-08-12 21:55:04 följande:
    Klart man får.
    På sakliga grunder. 
    Nope, det får man inte. Ring till polisen och fråga vet jag. Fast många affärer gör det ju ändå såklart.
  • jådåsåatt
    snillis skrev 2010-08-12 22:02:30 följande:
    Självklart får man som privat näringsidkare välja att inte släppa in en kund som tidigare stulit i affären.
    Däremot får man inte förvägra alla tonåringar eller zigenare eller vad det nu kan vara - då är det diskriminering.
    Men en person som man VET har begått brott gentemot butiken får man självklart vägra.
    Eller en person som man VET uppfört sig störande gentemot andra kunder eller personalen eller vad det nu kan vara. 
    Nope.
    Du kan som sagt vägra att låta dem handla eller följa efter dem i hela affären. Men du får inte porta dem. Man kan tycka att det borde vara så och många gör det, men det är inte lagligt.
  • jådåsåatt
    Hannah76 skrev 2010-08-12 22:05:27 följande:
    Jodå, det får man absolut. Vi har ett par personer som är portade från vår butik, och det vet polisen om (eftersom vi ringer dem när de kommer in, på deras inrådan).
    Nä.
  • jådåsåatt
    Hannah76 skrev 2010-08-12 22:08:14 följande:
    Eh jo.
    Nä, alliansen tillsatte en grupp för att utreda om man skulle få porta folk från affärer för nått år sen. Efter det la de fram ett förslag om att det skulle bli tillåtet men eftersom frågan knappast är högst upp dagordningen så får man faktiskt inte det idag.
  • jådåsåatt
    Hannah76 skrev 2010-08-12 22:16:51 följande:
    Men vid speciella skäl så får man det fortfarande.
    Att någon har snattat är inte skäl nog att få porta dem. Dock blir det föhopppningsvis snart det.
  • jådåsåatt
    Stinky skrev 2010-08-12 22:35:49 följande:
    Snygg kärra! Sån ska jag också skaffa mig! Bra att ha med sig när man ska storhandla på fredagar!
    Kolla på K-rauta, där kostar de faktiskt bara 1299. Ett riktigt bra köp med andra ord.
Svar på tråden Jag har blivit avstängd från min nya matbutik för att jag handlar för lite.