Inlägg från: snillis |Visa alla inlägg
  • snillis

Jag har blivit avstängd från min nya matbutik för att jag handlar för lite.

Självklart har du inte blivit avstängt pga att du handat för lite utan pga någon annan orsak.
    Hoppas att du får klarhet i vad det skulle kunna vara så att du förstår varför. 

• snillis
    jådåsåatt skrev 2010-08-12 21:53:54 följande:
    Haha, eller hur..

Faktum är att de inte får hindra dig från att komma in, man får inte ens porta snattare. Däremot behöver de inte sälja något till dig.
    Klart man får.
    På sakliga grunder. 
  • snillis
    jådåsåatt skrev 2010-08-12 21:58:03 följande:
    Nope, det får man inte. Ring till polisen och fråga vet jag. Fast många affärer gör det ju ändå såklart.
    Självklart får man som privat näringsidkare välja att inte släppa in en kund som tidigare stulit i affären.
    Däremot får man inte förvägra alla tonåringar eller zigenare eller vad det nu kan vara - då är det diskriminering.
    Men en person som man VET har begått brott gentemot butiken får man självklart vägra.
    Eller en person som man VET uppfört sig störande gentemot andra kunder eller personalen eller vad det nu kan vara. 
  • snillis
    ANOF skrev 2010-08-12 22:03:13 följande:
    NEJ! Jag fick punktering på min kärra som jag försökte laga.
    Vilken kärra?
  • snillis
    jådåsåatt skrev 2010-08-12 22:04:33 följande:
    Nope.
    Du kan som sagt vägra att låta dem handla eller följa efter dem i hela affären. Men du får inte porta dem. Man kan tycka att det borde vara så och många gör det, men det är inte lagligt.
    Enligt vilken lag då?
  • snillis
    ANOF skrev 2010-08-12 22:09:08 följande:
    Det är en vanlig skottkärra. Jag hade naturligtvis inte med mig saker att laga punkteringen utan fick gå och köpa det.
    Men vad fan hade du en skottkärra med dig i en matvaruaffär?
    Jag tror jag smäller av.........
    Och så tycker du att det är konstigt att du inte får handla där mer.
    Jeeesus! 
  • snillis
    SunnyBunny skrev 2010-08-12 22:10:30 följande:
    Fast åt andra sidan gick faktiskt våran barnvagn sönder inne på Willys en gång och den lagade vi där inne haha Fast jag blev inte avstängd;)
    Viss skillnad på barnvagn och skottkärra dock
  • snillis

Men lyssna på oss nu, kära ANOF.
    Du har inte blivit avstängt från din butik pga att du handlar för lite.
    Du har blivit avstängt för att du
    1. kör runt med en skottkärra inne i matvaruaffären (=ohygienskt)
    2. ställer dig inne i butiken och lagar skottkärran (=störande beteende)

• snillis
    ANOF skrev 2010-08-12 22:19:29 följande:
    NEJ!! Det här handlar INTE om kärran, det handlar om att man stängt av mig för att jag handlar "omotiverat lite"!
    De kunde nog bara inte med att säga att de tycker att det är för att du uppför dig besynnerligt.
  • snillis
    Ullio skrev 2010-08-13 08:53:47 följande:
    Man har ingen laglig rätt att porta någon, se:

www.icanyheter.se/Nyheter/Inrikes/Snatteri-sk.../
    Jag har dock svårt att se att det finns någon lag som förhindrar en privat näringsidkare att stoppa en enskild person - med undantag för diskrimineringslagstiftningen precis som Konichiwa girl skriver.
Svar på tråden Jag har blivit avstängd från min nya matbutik för att jag handlar för lite.