• Flikkzz

Hur mycket järn ska jag behöva äta egentligen!!

Usch!! är allmänt trött o slut idag. Väntar mitt andra barn.
    Mitt järnvärde ligger på 113. Är det fasligt lågt?? det tycker min bm iallafall.
    Jag käkar 2 niferex om dagen. Men endå tyckte bm att jag inte skulle äta mer?? hmmm förvirrande!!

Kan man äta för mycket järn? kan de vara skadligt?

• Svar på tråden Hur mycket järn ska jag behöva äta egentligen!!
  • MrsHelgesson

Jag tar Fexim (brustabletter) istället för Niferex och är betydligt snällare mot magen. Jag frågade min bm om jag kunde ta Blutsaft men hon rekommenderade inte det. Jag började äta järntabletter för snart två veckor sedan och behövde därför något starkare än Blutsaften för att hinna få upp mitt järnvärde och järndepoerna i tid innan förlossningen.

• Erling

ett tag åt jag 3 hemofer på kvällen och 2st på morgonen (mer än maxdos) tog dessa alltid med 1 glas cvitaminbrus till för att kroppen skulle ta upp järnet bättre. Åt även massor av jordgubbar, brocoli, apelsin, leverpastej och liknande. försökte undvika mjölk och proppade i mig russin och färska plommon för att inte magen skulle haverera. Då vände det och jag gick upp från 111 till 130 på 2-3 veckor (mitt normalvärde är 150)

• ladyshady

Jag har också järnbrist. Får veta om det lyckats gå upp. Jag tar 2 Niferex på kvällen innan tandborstning med enc-vitaminbrus. Jag har på eget bevåg börjat ta 3 st Hemofer Plus på morgonen med juice och en macka med leverpastej. Jag känner mig ändå trött. Tar Frukt och Fiber (en halv tärning) för att magen inte ska köra sig totalt av järnet. Helt okej enligt, BM.

Och till maten vatten eller juice och inte mjölk för att kroppen lättare ska ta upp järnet från maten, enligt min BM. Man ska undvika mjölk och kaffe ca en två timmar före och efter järnintag för att kroppen, enligt BM ska tillgodose siig järnet bäst.

• 4mychildren

Jag tog mina järntabletter på kvällen tillsammans med ett glas apelsinjuice eller en c-vitamin-brustablett. Funkade mycket bättre än att bara dricka vatten till.

• sagofröken
    Limael skrev 2010-10-12 12:38:55 följande:
    ni som tar 2 niferex per dag tar ni dem samtidigt?
    Jag tar en innan jag går och lägger mig, ca 22.00 och sedan en när jag är uppe och kissar, ca 04.00. Fick det tipset för att det är svårt att hitta två perioder á 4 timmar per dag utan mat... Sedan jag började med det har jag nästan inga trubbel med magen och järnvärdet har gått upp från 103 till 116 på en månad!

Har även börjat äta nötkött och tar en shot blutsaft innan frukost , kanske jag ska nämna. Har gett mig sjutton på att få upp värdet och energin!
  • SailorGirl

Jag fick sluta äta niferex pga magproblemen jag fick. Började äta lite mer spenat istället, ca 400g/vecka, så verkligen inte supermycket. Igår när jag fick mitt Hb mätt hade det hoppat upp från 130 (som det låg på när jag fick OK att sluta med niferex av BM för 4 v sedan) till makalösa 140.

• magganhm

Jag fick byta från Niferex till Fexim brustablett för min mage klarade inte niferex den här gången. Mitt järnvärde steg från 110 till 130 på 2 veckor. Så funkar inte niferex, testa med Fexim.

Mod är inte att finna styrkan att gå vidare - utan att gå vidare när man inte finner styrkan
  • delifi2

tänk på att niferex är mer för att få upp järndepåerna så om man har lite järndepåer så är antigen niferex eller järnspruta det bästa.

Har man lågt blodvärde så brukar det oftast med att ha i mer järn i kosten dvs tex blutsaft, leverpastej osv osv

• gwendelyn

Jag åt Niferex. 1 på morgonen och 1 på kvällen, efter alla regler med jos och inget kaffe och mjölk.. mer kött och jordgubbar... Ja, jag förljde råden men var ändå sååå sjukt trött! Låg som lägs på 100 och som högst 107... Nu har jag bytt till Duroferon och känner mig piggare! är i v. 32 nu och har ätit järntabletter sen v. 12-13.. magen funkar bättre med duroferon med.. Ska till BM på måndag och ta nytt HB, och jag hoppas att det höjt sig.

• ladyshady
    ladyshady skrev 2010-10-12 15:41:36 följande:
    Jag har också järnbrist. Får veta om det lyckats gå upp. Jag tar 2 Niferex på kvällen innan tandborstning med enc-vitaminbrus. Jag har på eget bevåg börjat ta 3 st Hemofer Plus på morgonen med juice och en macka med leverpastej. Jag känner mig ändå trött. Tar Frukt och Fiber (en halv tärning) för att magen inte ska köra sig totalt av järnet. Helt okej enligt, BM.

Och till maten vatten eller juice och inte mjölk för att kroppen lättare ska ta upp järnet från maten, enligt min BM. Man ska undvika mjölk och kaffe ca en två timmar före och efter järnintag för att kroppen, enligt BM ska tillgodose siig järnet bäst.
    Mitt järnvärde har gått upp bra med denna metod som jag skrev förut.
    Gick upp från 112 till 129 på två veckor. =)
  • PetraHelena

ligger på 105 och har kämpatr med järnet under hela graviditeten. Slutade dock med niferex en period pga magen men nu har jag bröjar igen med två tabletter om dagen i drygt en vecka men ändå ligger jag kvar på 105!!! tänk att de säkert hade sjunkit annars!
    behöver få upp det, en månad kvar till BF och behöver all energi jag kan behöva för att klara den sista tiden... mer tips!

• sagofröken
    PetraHelena skrev 2010-10-18 21:06:33 följande:
    ligger på 105 och har kämpatr med järnet under hela graviditeten. Slutade dock med niferex en period pga magen men nu har jag bröjar igen med två tabletter om dagen i drygt en vecka men ändå ligger jag kvar på 105!!! tänk att de säkert hade sjunkit annars!
    behöver få upp det, en månad kvar till BF och behöver all energi jag kan behöva för att klara den sista tiden... mer tips!
    Jag tror att mitt bästa tips är just att ta tabletterna på natten/sent på kvällen som jag skrev här ovanför, för då är det ingen mat som "stör ut" järnet och fuckar upp magen. Sen att komplettera med lite flytande järn (fexim eller blutsaft) är ju inte fel. Särskilt som man kanske inte hittar två perfekta tillfällen per dygn att ta tabletterna...
  • PetraHelena

jag äter båda tabletterna innan jag går och sover, sa BM att jag kunde göra...
    men aknske får lägga till blutsaft då?

• Mino84

Här är en till blodfattig. mitt HB var igår 105. Så nu måste jag äta både niferex, duroferon samt äcklig blutsaft. Blää. Men vad gör man inte för babyn i magen.

• stoltmamma88

Jag käkade 2 niferex om dagen jag kom bara upp till 105, visserligen var jag ändå inte trött utan mer överpigg. Kanske därför min bm inte reagerade så värst mkt.

• CoolJen

I min förra graviditet åt jag niferex och kom aldrig upp över 110.
    Nu äter jag 2 hemofer/dag men är fortfarande skittrött. Dock vill jag ändå se vad järrntabletterna har gjort med värdet innan jag äter flera.

• Billiejoe

drick ett glas med juice till järntabletten så tas järnet upp bättre..

jag låg på 104 sist o har oxå börjat med fexim.. hoppas de blitt nå bättre annars skulle de ta nå prover o så..

nån som har gjort de pga dåliga järnvärden?

• gwendelyn

Jag va inne och tog fler prover för och se om jag saknade något annat, men alla värden va OK. Nu är jag uppe i 109!! Woohoo!! Högsta någonsin nu under graviditetenGlad

• Ilus

Jag mixtrar lite nu med mat och blutsaft för att höja mitt värde lite.

Har legat på ett värde runt 120 och var sist nere på 113. SÅ BM tyckte att jag skulle börja äta niferx, men jag har gett mig 2 veckor med alternativ för att se vart det lutar!

Så här är min plan:
    Blodpudding med apelsinjuce
    Järnberikad apelsinjuice
    leverpastej
    Äter en del broccoli och kål sedan innan...
    Aprikoser ( innehåller förhållanevis mkt järn!)
    Proviva ( female i första hand, men även annan - proviva bakterien ska förbättra järnupptaget! enligt dem själva!)
    Blotsaft på morgonen!

Undvika
    mjölk och te/kaffe när jag äter järnrikt!

får väl återkomma på torsdag och berätta om det hjälpt! 

Svar på tråden Hur mycket järn ska jag behöva äta egentligen!!