• Spexig

Hur lång tid innan mellangården gått tillbaka?

Mellangården blev ju en aning uttöjd iom dotterns födsel för 3 veckor sen o nu sluter inte de yttre blygdläpparna tätt längre över slidöppningen o det är inte helt bekvämt. Så hur lång tid innan allt rättar till sig, eller gör det inte det?

• Svar på tråden Hur lång tid innan mellangården gått tillbaka?
  • kafferast

Mitt barn är ett år och mitt underliv är fortfarande inte återställt. Vet inte vad felet är. Hade en bra förlossning, sprack mycket och syddes men egentligen inget konstigt. Tre veckor är iallafall ingen tid alls i sammanhanget! Avvakta du med att börja oroa dig.

• lindalake

Underlivet blir aldrig som det var innan efter en förlossning. Nu har det ju inte gått så lång tid för dig än, men kvarstår det som ett problem så vänd dig till gyn. Du kan ju även ta upp det på återkontrollen. och glöm inte knipövningarna

• Sarah84

Fast du kan ju inte räkna med att va återställd på 3 veckor. Du har ju inga muskler eller något där nere ännu.
    Jag har fött 2 barn på 2 år & jag kan nog tycka att jag är "återställd" minns knappt hur jag var/kändes innan jag fick barn. Men efter 3 veckor är man ju fortfarande "slapp" göra dina knipövningar & vänta på efterkontrollen va de säger där.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Spexig

Nä, tre veckor fattar jag ju är för kort tid, jag ville mest veta om det rörde sig om veckor, månader, år, eller - hu! - aldrig.

Kniper gör jag och musklerna känns redan mycket mycket bättre än direkt efter, men mellangården är ju typ hud/slemhinna så jag tänker att man inte kan påverka det med att knipa, men det kan man kanske?

Och jag begär verkligen inte att det ska vara som innan, bara att jag ska slippa att det blåser rätt upp.

Tack för era svar! 

• Stinsen
    Spexig skrev 2010-08-16 12:32:44 följande:
    Nä, tre veckor fattar jag ju är för kort tid, jag ville mest veta om det rörde sig om veckor, månader, år, eller - hu! - aldrig.

Kniper gör jag och musklerna känns redan mycket mycket bättre än direkt efter, men mellangården är ju typ hud/slemhinna så jag tänker att man inte kan påverka det med att knipa, men det kan man kanske?

Och jag begär verkligen inte att det ska vara som innan, bara att jag ska slippa att det blåser rätt upp.

Tack för era svar! 
    Skulle vara väldigt intressant att veta hur det har gått? I mina öron lät det inte bra :/ Mellangården ska inte bli så kort om du har blivit korrekt sydd!
    Riktlinjerna för mellangården är 1,5-2 cm efter att man har blivit sydd :)
  • Gott svart kaffe

Tråkigt att behöva säga det men min mellangård har inte blivit återställd efter två ganska stora barn. Då har jag heller aldrig spruckit i mellangården utan den har helt enkelt blivit uttöjd, likaså väggen mellan slida och rektor. Har nu fått tredje barnet med snitt eftersom jag inte ville föda ytterligare ett barn den vanliga vägen. Hoppas såklart att du slipper bestående men. Underlivet blir för många förändrat efter man fött barn men det betyder inte att man har problem för det.

• Dr Mupp

Det är snart 7 år sen och det är har inte återhämtat sig. Kommer aldrig göra det. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Stinsen
    Dr Mupp skrev 2013-12-27 20:46:58 följande:
    Det är snart 7 år sen och det är har inte återhämtat sig. Kommer aldrig göra det. 
    Om du har problem har du rätt att få de åtgärdat !!
  • Dr Mupp
    Stinsen skrev 2014-01-03 22:55:03 följande:
    Om du har problem har du rätt att få de åtgärdat !!
    Javisst, jag var välkommen om 20 år. Det gör inga operationer på dem som är under 50 år enligt min gynekolog.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Stinsen
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 23:01:39 följande:
    Javisst, jag var välkommen om 20 år. Det gör inga operationer på dem som är under 50 år enligt min gynekolog.

Ren lögn från din gynekolog!!!! Demon Blir såååå förbannad när jag hör det där!!!

Du har all rätt att få din mellangård åtgärdad! Utan en tillräcklig mellangård har inte bäckenbotten tillräckligt med stöd och ett bäckenbottenframfall är ett faktum tillslut!

Man har ljugit för mig också i många år tills jag fick tag på en bra gynekolog som verkligen vet vad hon pratar om....

Vet du om du har problem med bäckenbotten,att den fallit fram som en "knöl" eller hur man ska kalla det....

Svar på tråden Hur lång tid innan mellangården gått tillbaka?