• Gaytjej

Bältet når inte runt Acta Grakon! =(

Igår upptäckte vi att vi inte kan använda vårt babyskydd (Acta Grako 2009 års modell) i andrabilen, en Volvo 240. Bältet är för kort! =( Tur i alla fall att vi inte upptäckte detta när det var en akut situation...

Men vad gör vi nu? Måste vi köpa ett reservbabyskydd som är nättare, eller går det att förlänga bältet på något sätt? Går det att köpa en extra basenhet?

Att flytta basenheten varje gång förstabilen ska iväg eller att köpa en ny andrabil är inte ett alternativ! 

• Svar på tråden Bältet når inte runt Acta Grakon! =(
  • Gaytjej

Vi fick en Be Safe Izy Kid (eller hur det nu stavas), 3 år gammal, av en vän som inte ville sälja den då tyget blivit så slitet och fult på den.. Den är ju från 0-25 kg så det var ju egentligen bättre då lillkillen ändå är på väg att växa ur sitt babyskydd. Så detta löste sig kalasfint alltså! =)
    Återstår sedan att hitta ytterligare en bilbarnstol till första-bilen..

• Gaytjej

Han är 6 månader, men inte så stor (6,5 kg). Jag var helt obevandrad i bilstolsdjungeln när jag skapade tråden här, visste inte att det fanns 0-25 kgs stolar! =)

Vanligen har ju den som är hemma med honom den stora bilen, men inte alltid och det kändes ju lite läskigt att man gått här i ett halvår och tänkt att 'händer det något så går det ju att sätta in Gracon i Volvon utan basen!' (vi bor på landet).

• Gaytjej
    Emmizen87 skrev 2010-09-11 09:31:14 följande:
    okeii.. men tror de e väldigt olika på bälten i bilarna oxå.. för ja har hört att de inte brukar funka att sätta babyskydd med enbart bälte i tex, volvo v70.. så när vi testade utan basen blev jag så förvånad att det funkade! vilket var super när hon var nyfödd.. har basen i bak då vi oftast åker alla tre i bilen.. dom gånger jag åkte själv satt ha henne fram med bältet utan basen.. den passar även i mina föräldrars bilar med bara bälte å dom har en v70 å en 850.. funderar på att kanske byta till nästa stol.. men än så länge funkar babyskyddet super då hon än lr liten 7 kg å 64 cm bara..
    Är det en AG ni har alltså? Kan tänka mig att många andra mindre babyskydd hade fungerat även i vår gamla 240. Förresten: Ni har väl kopplat ur airbagen? (antar jag att ni har, men hellre fråga än att inte fråga tänkte jag!). I vår stora bil (Subaru Outback) får man inte ha den fram även med urkopplad air bag.

Jag har upptäckt att AG:n fungerar utan bas i baksätet på VW Golf, Volvo V40 och Suzuki Alto (sistnämnda var en lånebil från verkstan, fy fanken ett sånt läskigt litet äggskal till bil). Men inte Volvo 240 modell ä då =/
Svar på tråden Bältet når inte runt Acta Grakon! =(