Inlägg från: rosalack |Visa alla inlägg
  • rosalack

vi unga med PCO nr 2

Hej. Har PCO, men inga blåsor eller pärlband, bara lite förstorade äggstockar..

Till saken;
    Ätit min första kur pergotime 1tabl/dag from 22maj tom 26maj.
    Är på cykeldag 22 idag.. Testade för 4 dagar sedan (då på cd 19) ett ägglossningstest och fick upp två streck. Inte två lika tydliga, det ena var väldigt svagt. För nyfikenhetens skull testade jag dagen efter igen och fick också då två streck, det ena var svagt men gick lätt att se och kontrollstrecket var starkt.
    Testade dagen därpå igen och fick samma svar och testade alldeles nyss också med samma resultat.
    så från cykeldag 19 till idag cykeldag 22 har jag fått utslag på mina äl-stickor.

Någon annan som fått utslag på sina stickor 4 dagar i rad??

(Jag har aldrig fått några utslag på stickorna alls innan jag började med pergotime.)

• rosalack
    ettplustack skrev 2011-06-08 16:31:26 följande:
    Jag har äl dag 14 så kanske har du missat det ?
    Jag får också två streck många dagar men det är negativt till dess att strecken är lika starka eller starkare än kontrollstrecket så ta det inte som ett positivt äl test. :)
    ja det kan vara möjligt. jag var bara så nyfiken så därför tog jag ett äl-test dag 19. hade inte tänkt ta något alls och hade inte väntat mig två streck då. tyckte mig känna en ägglossning dag 13-14.
    har också hört att det inte är ägglossning, var mest nyfiken på varför det var två streck så länge som 4 dagtar i rad..
    ska ta ett till test idag för att se om det fortfarande är så, alltid lär man sig något!

får du två streck enda fram till du får mens sen?
  • rosalack

hej

valkyrie, vi känner varandra sedan innan :)
    ang metformin; jag fick det utskrivet idag av min gyn. ska ta 1 st tabl i tre dagar, sedan ta 2 st tabl i 3 dagar, sedan ta 3 st tabletter "för alltid". (till jag ska dit nästa gång).

I samband med att jag var där idag fick jag Primolut-Nor (igen, har ätit det innan). Det skulle jag äta som jag gjort förut.

enligt min Dr så hjälper metforminet till att hålla insulinnivåerna nere. Om insulinnivåerna har lätt att stiga så påverkar det bland annat hur mycket testosteron äggstockarna producerar. är insulinnivåerna höga=hög halt testosteron och det försvårar för en normal ägglossning.
    Ungefär så fick jag förklarat för mig :)         

• rosalack

jag vet inte heller hur hög testosteronhalt jag hade. men det skulle tydligen kunna vara en bra medicin i alla fall.

MEN!! efter att ha ätit 1 st tablett idag så hade jag diarré och mådde jättedåligt 4 timmar efter jag tagit den. Hoppas verkligen inte att det fortsätter så.. men det var tydligen en biverkning....  

• rosalack

Valkyrie? Det kanske är dags att skapa en ny tråd! en 2012 tråd!! denna börjar bli lite lång.
    har läst lite, några plus men många minus... 2012 kan väl bli vårat år???!!

Jag har nu (äntligen) första kartan pergotime liggandes i skåpet. Har ätit en kur primolut nor nyss och väntar nu bara på mensen så jag kan sätta igång med pergo! Önskar ett plus till våren :) Kram      

Svar på tråden vi unga med PCO nr 2