• n0c87

vi unga med PCO nr 2

Hej igen!

Jag fortsätter väl här då :)

Valkyrie:

vah har du mer för symtom än mensen?

jag menar du hade tur med en bra gynläkare.. "

Jag hade även lite mer behåring kanske än andra kanske. Typ ut mot låren! Jag har aldrig tänkt på det själv eftersom att jag har rakat mig i alla evigheter men de märkte det ändå. De sa inget rakt ut men de pratade med varandra (en student var med också första gången alltså) om det :p
    Och så hade jag haft vätska ur ena bröstet två gånger senaste året typ... Och de pratade något om det också men jag kommer inte riktigt ihåg om det var ett symptom eller ej...

Men alltså de har egentligen aldrig sagt något om alla symptom...men just ja, de trodde även att det kan ha ett samband med att min pappa och de i hans familj tappade håret tidigt...
    Min mamma hade även problem med hormonerna, i hypofysen. Så hon fick hjälp med hormonsprutor (tror jag det var) när mina äldre tvillingbrorsor skulle bli till. Jag kom heeelt på egen väg ;)

Jag har väl även s.k. bålfetma också. Och jag har som sagt alltid varit hungrig av mig och blir JÄTTEarg om jag inte får äta........ :p

Hur kom du att tänka på att det kanske var PCO du hade?

• n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-11 11:49:59 följande:
    så du kom in på allt av en slump utan att ingentligen ha besvär om jag har förståt rätt?
    vätska i brösten har jag inte hört innan med kan mycket väll var ett symtom.

ja hur jag kom på det va att jag kännde att nåt var fel i kroppen när vi började försöka få barn. jag har hatt p-medel länge tror jag var 13 när jag började och fick mens väldigt tidigt. mins inte hur min mens var då men tycker att min mens skulle var en gång i månaden efter att jag slutat med p-medel (p-stav hade jag sist) och när jag tog ut den funkade mensen i 2 månader som den skulle sen försvan den och var borta i över ett halv år. då började jag tycka det var skumt ringde gyn och frågade om det skulle vara så. och dom säger ja det är normalt. men jag gav mej inte jag letade på nätet. och hittade pco. jag läste och läste och hittade att fan det stämmer in på mej. jag är kraftigt överviktig. har myckte behåring. ett jävulskt humör (all testosteron) med mera. så jag ringde läkaren igen och sa att jag tror jag ha pco och vill kolla det. och dom lyssnade inte med take på att jag bara var 20 då. så jag vääntade tills att det gått ett år sen jag tog ut p-staven och då sökte vi att få en utredning varför vi inte blir gravida. och vi fick tid janoari i år och kom till nej jätte bra läkare. för det gick undan när dom väll fattade att min man var så gamal som han är. man får typ förtur då. och läkarn gjode VUL på mej direkt och sa att jag har pcos jag har det klassiska pärlbandet. och så tog han blodprov på mej och det vissade kraftig mängd testosteron.

ja sen har det ståt sitlla sen. jag fick provera. och sen sa han att jag måste gå ner 30 kg. och jag kan inte gå ner. det är med ett symtom jag har att ha dö svårt att gå ner i vikt. så nu väntar jag på en GPB. och hoppas att när jag gåt ner att jag ska få den hjälp jag behöber.

oj det blev en del :D
    Ja förrutom mensen alltså, fast jag var ju glad att vara utan den :p Jag fick också mens tidigt, då jag var 11 år, och har alltid haft det jobbigt med rätt (jag skriver rätt eftersom att jag vet folk som haft det värre) kraftiga blödningar men fick aldrig någon hjälp med det utan de sa bara att det var normalt hela tiden att vissa har så osv. Och jag hade väldigt oregelbunden mens då jag var typ 17 år men då sa de också att det var normalt..... Jag har aldrig använt ppiller eller annat innan nu...
    Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var med mina blodprov men jag har för mig att det inte var så jättemycket testosteron faktiskt...men lite östrogen så det kanske betyder att det var mycket testosteron?
    Jag också ett sjuhelvetes humör faktiskt men det har blivit mycket stabilare med ppillerna så det känns som att de gjort något bra med mig :))

Jasså så ni fick förtur då typ? Men det var för att ni beslutsamt ville ha barn eller? Min karl (vi är ju inte gifta men) är ju 42 så...då borde jag ha en jäkla förtur eller nått haha ;)
    Att gå ner är ju inte lätt för alla :( Jag hoppas att du får göra din operation så att du kan få bli gravid och allt :)))

Jag läser så gärna mycket ;) Riktigt värdefullt när folk vill dela med sig av sina historier tycker jag :))
  • n0c87
    langtanefterdig skrev 2010-08-11 13:33:38 följande:
    Mjaa typ i två veckor bara så har väl inte givit det en riktigt chans, men mådde inge vidare av det iaf..
    Är också i princip konstant sugen, så jäkla jobbigt med alla selecta automater här i sthlm, frestelser överallt påväg till o från jobbet. Är ju också då man kan vara hungrig , så lätt att en bit choklad slinker ner :( Försöker att alltid ha mellis med mig så man inte blir godissugen men det är ju inte lätt de där..
    Det lät ju inte så kul ändå, jag tror att man ändå känner rätt fort ifall det är en "bra" diet eller inte för en själv :/

Ja det är ju fördelen med att bo här uppe i norrland...här finns det inga godisautomater så långt ögat kan nå ;) Bara en kiosk som har öppet till 21.00...den är ju visserligen farlig den också men inte så att man kommer åt den när man vill...som tur är :)
  • n0c87
    langtanefterdig skrev 2010-08-11 15:41:00 följande:
    Låter skönt det, skulle tycka det var bättre eftersom det i princip inte är något i automaterna som är nyttigt (nötter men är allergisk) Så man bara ska låta bli att falla för frestelsen i mataffären, men nu är det ju pressbyråer, 7 eleven osv överallt haha ;)

Då gäller det att inte falla för frestelsen :P Nu går det ju dessutom att smsa ifall man itne har kontanter , annars var det räddningen hahahaha...
    Jo jag såg det där med sms när jag var i stockholm senast. Rätt sjukt faktiskt haha! Men STÅ EMOT!! ;) :))
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-11 16:24:25 följande:
    tycker det är fel när läkarna säger att det är normalt när vi nu vet att det inte är det. så sorgligt. men östrogenhalt har jag 0 koll på. men skönt att du mår bättre nu med p-pillrena. skönt att det löser sig för dej.

ja för tur och för tur va kanske fel ord. det gick fortare. så typ förtur. ja jag tror att går ni väll båda så skulle ni nog för det.

vikten är skit jobbigt och det ställer till det så för alla.

ja jag hoppas jag får den. men det åter står att se vad dom hittar på Gastroskopin.

håller med dej.
    Precis!!  Ja men jag har ändå en liten panikkänsla över hur det ska bli när jag slutar med dem, om jag blir gravid eller inte osv.

Har du gjort en gastroskopi förr någon gång? :)
  • n0c87

Hörrni brudar!

Jag har tänkt vääääldigt mycket sedan jag fick veta att jag har PCO-s... Och en sak som nöter i mig är att jag VET att jag vill ha barn. Jag är verkligen barnkär av mig osv. MEN jag tycker att det är skitjobbigt att jag måste bestämma mig för exakt NÄR jag ska börja försöka skaffa barn. Förstår ni hur jag tänker?

Hade jag varit utan min PCO-s så hade vi bara slutat med preventivmedel och försökt...men nu känns det som att fungerar inte det så måste jag ju bestämma mig för när jag ska börja med andra hjälpmedel osv. Och just DEN känslan tycker jag är jobbig...så jag kan bara föreställa mig känslan av att inte ens andra hjälpmedel fungerar :( Vilken press jag skulle känna på mig själv känns det som...även om jag vet att det är p.g.a. PCO-s men ändå...

Förstod någon hur jag tänker? Är det bara jag som tänker så?

• n0c87
    LineS skrev 2010-08-12 14:35:08 följande:

Hej!
    Jag fick min diagnos i maj efter drygt ett halvt år av graviditetsförsök. Sökte pga utebliven mens, gjorde vaginalt ultraljud och fick på så sätt veta vad som var fel.

Lite skönt var det på ett sätt för jag har sedan jag slutade med p-piller undrat över alla nytillkomna finnar och varför mina redan stora vader blir större och hårdare.... de är numer stenhårda och musklerna syns mer än väl, inte så himla sexigt.

Just nu går jag och nojjar över att mitt hår kommer falla av.

Jag blev gravid för 3 år sedan, och valde då att avsluta min graviditet, något som känns mycket bittert nu. Jag vet att jag inte få tänka så, men man kan ju inte låta bli.

Min doktor skrev ner "pco" på en lapp och sa åt mig att gå hem och läsa på själv vad det var, vilket kanske inte hade varit min taktik om jag var läkare. Han tycker även att jag ska prova att gå ner i vikt. Jag har ett högt BMI (29) men har alltid tränat massor och har nog rätt stor muskelmassa. Har i inte så jättehög fettprocent som man skulle kunna tänka sig... Har alltid varit mullig och det har kännts hopplöst (!) att gå ner, men nu har jag tagit tag i problemet med mer motivation. Jag rider 5 dagar/vecka och tränar kondition 3-4 pass/vecka och springer nu milen på 65 minuter. Har gått ner 3 kg i vikt hittills och satsar på mer. Väntar med spänning på om mensen kommer tillbaka.

Känns fint att ha hittat likasinnade här som förstår vad det handlar om.

Fortsättning följer....

Just ja, jag vill gärna höra mer om det här med muskler? Det hade jag aldrig hört förr? Och jag har inte läst om det heller? Har man mycket muskler eller vadå? Jag har alltid varit så stolt över mina vadmuskler haha :)

Det kanske ändå inte hade blivit rätt för dig ifall du hade fortsatt graviditeten förra gången, jag vet inte :/ Men jag önskar dig verkligen lycka till med att få uppleva det igen så du kan njuta av det och bli mamma :)

Du verkar träna på rejäääält bra!! Muskler väger ju mer än fett så tänk inte på kilona alltför mycket :)

Skriv allt du kommer på här, jag lyssnar gärna :D
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-12 15:00:47 följande:
    förstår det. men du kommer få hjälp. så länge du har en bra läkare.

nej så jag är livrädd. jag ringde och frågade om man kunde bli sövd. men nej det gör man bara på små barn. suck
    Det kommer att gå bra att göra gastron...det är oooerhört jobbigt när de ska ner med slangen men om man bara tänker på att andas LUGNT med näsan så går det bra...jag började tänka att jag inte kunde andas och då kunde jag inte andas...så tänk bara på att du faktiskt KAN andas hela tiden ;) Jämför det med att skaffa barn så blir det enkelt ;D
    valkyrie skrev 2010-08-12 15:02:01 följande:
    förstår hur du tänker och har tänkt lika dant själv flera gånger.
    Skönt att någon tänker likadant :))
  • n0c87
    LineS skrev 2010-08-12 21:04:11 följande:
    Hej!

Det var min kille som läste det där med muskler och sen visade mig. Man bygger tydligen lättare muskler då man har mer testosteron... Nice om man gillar stora muskler. Han försökte verkligen muntra upp mig: "Ja, men det finns ju positiva saker också....". Han är den sötaste, men just då kunde jag inte se något positivt i det.

Klart att man ska vara stolt över sina vadmuskler. Jag är rätt nöjd med att vara stark! Jag vet att man inte ska kolla för mycket på kilona, men det är svårt att låta bli. Har gått ner från 74,2 till 71.3. Bara 11,3 kg kvar om jag ska landa på det BMI som doktorn vill vilket är under 25.

Du har rätt. Det var inte helt rätt med barn just då. Jag visste ju inte då att jag träffat mannen i mitt liv!

Försöker du bli gravid?
    Hehe jag förstår det där med att inte se något positivt med det just då ;p

Ja...det där med BMI är det ju också... jag får typ inte ner mitt även om jag gått ner i vikt... så det kanske är det svåraste? Det känns typ så :/

Jag försöker inte just nu eftersom att jag käkar ppiller men jag käkar ppiller och försöker gå ner i vikt eftersom att jag ska försöka bli gravid här senare i höst alt. vintern :))
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-15 22:08:48 följande:
    kan lägga upp bilder i morgon :)
    Får ni med er bilder hem? Jag fick bara se där men ingen har erbjudit mig några bilder :(( Måste man fråga efter dem då? Det skulle verkligen jag vilja ha :)
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2