• terror

vi unga med PCO nr 2

valkyrie skrev 2011-09-12 19:22:16 följande:
    Hej tjejer.

Jo det är så att jag blivigt kallad till en spolning nu på måndag. Är det nån av er andra som har gjort en sån?

Kram
    Nej, men jag är livrädd för att behöva göra en. Hua. Blir det min tur någongång kommer jag kräva att få bli sövd! Stort lycka till!
  • terror
    valkyrie skrev 2011-09-13 10:52:39 följande:
    Terror: tack. okej har din läkare tagit upp det med dej? Ja jag är med livrädd för detta.
    Nej, han sa inget om det. Så skönt. Men funkar inte pergon kanske även jag får göra en. Hua!
  • terror
    valkyrie skrev 2011-09-13 12:21:38 följande:
    Terror: okej. Jag måste göra denna innan jag får pregro
    Ok. Alla läkare verkar göra olika. Önskar dig iaf stort lycka till, du fixar det!
  • terror
    AgnesGN skrev 2011-09-18 16:34:13 följande:
    Hej tjejer.

Jag har sökt lite här på FL efter en tråd som passar mig. Jag tror att jag hittat den. Om jag passar in. Jag anser mig ganska ung, eller relativt i alla fall... 27 år. Försöker, eller försökte, få barn...

Jag fick i torsdags reda på att jag har PCO, och med stor sannolikhet har jag PCO-S då jag har mensrubbningar. Har testat med ÄL-test sen jag slutade med p-medel i dec och aldrig fått utslag, men mens har kommit. Så jag trodde det var fel på stickan. Men kan ju vara så att jag aldrig haft ÄL...  Aldrig hört talas om PCO förrän min läkare sa efter ett VUL att det var det jag hade. Förtvivlan kom över mig när jag kollat upp mer vad det innebär. Shit, det kan innebära att jag aldrig kan få egna barn. Men med stor sannolikhet behöver jag hjälp för att få egna barn... Jag har inte hunnit smälta allt ännu... Jag har gråtit i flera dagar...

Hur går man vidare efter att nyss ha fått beskedet? Hur gjorde ni?
    Själv läste jag väldigt mycket om det, och ju mer jag läste desto mer förstod jag att det INTE är omöljligt att bli gravid bara för att man har pco. När vi väl ägglossar har vi väldigt bra ägg!

Vad sa läkaren att nästa steg för dig va? Jag äter pergotime just nu för att försöka få ägglossning. Kanske något för dig?

Jag har inte gett upp, en vacker dag ska jag bli mamma jag oxå!
  • terror
    AgnesGN skrev 2011-09-18 19:06:09 följande:
    Jag håller tummarna att det du säger stämmer om bra ägg... Har tappat hoppet lite...

Läkaren sa att jag har tre val. P-piller, gulkroppshormon = inga barn just nu... eller barnlöshetskliniken för utredning... Kollade upp barnlöshetskliniken - för jag vill ju ha barn! - och de har en gräns på BMI under 30... Det sa läkaren inget om... Jag ligger just nu i krokarna runt 35... Så det är inget val förrän jag gått ner i vikt. Alltså ingen hjälp förrän jag tappat 15 kg...

Så känns tungt. Men läkaren skulle ringa upp när hon fått mina provsvar. Ska fråga massor då... Om jag kan skippa p-piller eller gulkroppshormon medan jag kämpar för viktnedgång eller om det är skadligt för mig. Så vi får se... Ska höra om pergotime - men jag tror jag måste gå via barnlöshetskliniken då...

Ge inte upp. Du ska se att du kommer få bli mamma...!

Det var iaf vad min gyn sa och jag har även läst att vi har väldigt bra ägg. Så jag litar på det :)

Jobbigt med vikten. Har du testat äta LCHF? Jag äter efter det och har gått ner 6 kg på ca 3 månader utan att varken träna eller promenera. Rör man på sig lär man tappa massor med mera kg. Ett tips!

Berätta gärna vad gyn sa sen, intressant hur olika alla ställen gör.
    Och kämpa på nu med vikten så löser det sig sen! (Läst att många får igång sina menscyklar av att bara tappa vikt)

• terror
    AgnesGN skrev 2011-09-18 20:46:20 följande:
    Äter LCHF sen maj, gått ner 11,7 kg. Så jag kämpar på med vikten innan jag fick denna dom. Nu fick jag bara bekräftat att jag gör rätt, så bara att köra på. Min gyn tyckte att jag äter precis rätt som gett mig in på denna vägen. =) Så jag ska bara fortsätta kämpa ner vikten stenhårt!

Uppdaterar absolut vad gyn säger när hon ringer. Ska bli spännande att höra.

Jag börjar komma ur min bubbla av sorg och nedstämdhet. Jag ska se till att bli mamma, på något sätt! Jag hoppas och tror att du/ni kommer bli det oxå.!

Va duktigt av dig! Bara kämpa på!! =)

Ja, vi alla ska bli mammor en vacker dag! Helt klart!!

• terror

I skolan fick man lära sig att använda kondom för annars blev man gravid.. pyttsan!

• terror
    AgnesGN skrev 2011-09-23 20:47:09 följande:
    Nu har gyn ringt. Jag får utskrivet gulkroppshormon (provera) som jag ska äta varannan månad för att få igång en blödning, medan jag kämpar med vikten. Förhoppningsvis kanske min ÄL startar av sig själv i och med viktnedgång, annars får jag kontakta barnlöshetskliniken när jag gått ner nog mkt i vikt, alltså ca 15 kg för BMI under 30. I will keep on fighting. Aldrig varit så motiverad att gå ner i vikt förr så... =)
    Hejja hejja!
  • terror
    längtarmkt skrev 2011-10-05 15:45:07 följande:
    Hej igen tjejer!
    Jag skulle bara vilja höra med er... jag har ju jätteproblem med att hitta ägglossningen och jag börjar tro att jag inte har någon... Jag testar ju varje månad och det visar ingenting, har provat i både tid och otid, men alltid negativt.

Är det någon mer som har det här bekymret? Hur tusan beter man sig? Jag äter ju Provera sedan i våras (cirkus april, tror jag) och det lät på läkaren som om jag blir tvungen att vänta tills denna kuren är slut (ett år totalt, alltså tills i vår) innan han börjar arbeta med något alternativ. Jag vill ju inte vänta så länge!!!

Hjälp... Någon?? 
    Var samma för mig. Trots att jag har pco fick vi vänta tills vi hade försökt i ett år. Nu har jag fått pergotime och ska köra min andra dos, nu dubbel för att få ägglossning. Den här väntan tär verkligen på en.

Tror inte att man får ägglossning av provera?
    Lycka till.
  • terror
    längtarmkt skrev 2011-10-05 20:02:01 följande:
    det här verkar ju helt sjukt... men jag tror att jag ska boka en tid i alla fall, med läkaren... bara för att höra vad han har att säga.
    kan vara värt det, bara för att få höra det från honom.
    Nej, man funderar ju vad de gör för nytta isf, mer än själva blödningen, för den funkar som den ska sedan jag började med provera. Och jag hade ju ingen mens innan...

Tack, det var snällt att du tog dig tid.
    Proveran har du för att blöda ut, hört att det inte är så bra att inte ha mens.

Tycker som du skriver att du ska boka en tid. Tryck på om att du har pco!
  • terror
    valkyrie skrev 2011-10-05 20:36:49 följande:
    Hej tjejer. Jag pratade med min gynläkare i dag och fick reda på att jag inte får pregro än min man måste lämna spermaprov först och jag ska ta blodprov på 23 mensdagen. Suck hade hoppas att jag fick pregro men nej är så grymt ledsen just nu.
    Det tog prick 7 dagar när min sambo lämnade spermaprov och fick svar. Så det behöver inte ta 4 veckor!
    Tycker det är bra att dom vill kolla upp din sambo så du slipper äta pergo eller liknande i onödan!
  • terror
    roxicc: Va läskigt med överstimuleringen! Har du ätit pergo?

Själv gjorde jag vul idag och han såg ingenting. Så jävla tragiskt! Trodde verkligen att jag med dubbeldos pergo skulle släppa..
    Nu skickas vi vidare till sofia hemmet där jag troligtvis ska få testa sprutor. Han jag går hos nu kan inte sätta igång den behandlingen då han bara jobbar varannan vecka och då inte kan hålla koll på mig genom vul. Vi har även ställts i kö för ivf.

Vill bara lägga mig ner och storböla :(
  • terror
    roxicc skrev 2011-10-26 21:11:26 följande:

Okej vad bra. Men vad jobbigt, vi får svar på en gång på våran klinik. Hoppas resultatet är bra

Äggstockarna reagerade starkt på min Ovitrellespruta (äl-sprutan) så de har förstorats och läker ut vätska i buken. Fick åka in akut i lördags. Men mår iaf bättre nu. Går på koll varannan dag.

n0c87 skrev 2011-10-26 10:56:16 följande:
    Roxicc: min kompis fick samma som dig av pergo men fick operera sig... Hoppas att det blir bättre för dig :)
    Konstigt. Vad fick hon op? Det ska gå till av sig självt säger läkarna. Hoppas jag också, lät läskigt med operation haha.

Nej, inge pergo. Hormonsprutor, Puregon + Ovitrelle. Ganska läskigt, vill att det ska försvinna nu Nej, se positivt till att få börja med sprutor. Då får du garanterat äl! Och om det inte skulle ta sig så står ni iaf i kö redan och slipper välja det efter hopplösheten av sprutorna också intagit. Det kommer gå bra, det är jag säker på. Lycka till!

Jaha. Det är alltså väldigt lätt att bli överstimulerad av sprutorna. Lite läskigt men bra att man blir kollad ofta! Jag ska smälta detta "misslyckade" försök och sedan ta nya tag. Jag längtar tills jag får äl!!!!!
  • terror
    AgnesGN skrev 2011-10-26 22:12:08 följande:
    Jag har en rolig nyhet, det visade sig att jag fått ÄL på egen hand tack vare min viktnedgång och den gången jag fick det så lyckades vi pricka rätt för jag har blivit gravid. Helt magiskt och osannolikt och underbart... I v. 8 nu, 7+3. Håller bara alla tummar och tår att pyret vill stanna...
    Va härligt att du kom igång av dig själv! Stort grattis! Håller alla mina tummar och tår för att den lilla stannar kvar!
  • terror
    valkyrie skrev 2011-11-01 10:16:33 följande:
    Nej inte än. Ska vänta en vecka till.

SpermaProv svaret har kommit nu. Och allt såg normalt ut. Så skönt ett hinder mindre
    Ok. Förstår. Kul att det såg bra ut! Det gjorde min sambos oxå, hade varit otroligt jobbigt om det var fel på båda..
  • terror
    längtarmkt skrev 2011-11-02 10:00:55 följande:
    hej allihopa!
    jag är inte riktigt aktiv, men jag har haft mycket i skolan på sistone.
    Här går det trögt dessvärre.
    Läkaren jag har gått hos ska lägga ner mottagningen så jag måste byta läkare vilket känns jättejobbigt när det redan är påbörjat på något sätt...
    men men... finns inte mycket att göra åt det.
    Skall ringa ny läkare idag i alla fall så hoppas jag att det rör på sig snart...

Grattis till plusset!!!!

Så oerhört lycklig för andra som lyckas, samtidigt mår jag så himla dåligt över att det inte händer mig...
    snacka om dubbelsidigt... 
    Känner precis som dig. Måste oxå byta läkare då min nuvarande läkare inte kan sätta igång en kur med sprutor då han bara jobbar varannan vecka. (pergotime funkade inte på mig). Så nu är remiss skickat till sophia hemmet. Den här väntan tar kol på en.
  • terror

Jag hann aldrig komma till sophia hemmet, den 26 dec plussade vi! Helt otroligt men sant! Jag ska bli mamma!
    Håller alla mina tummar och tår för er alla, snart är det även er tur!

Och grattis till dig n0c87!! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden vi unga med PCO nr 2