Inlägg från: ettplustack |Visa alla inlägg
  • ettplustack

vi unga med PCO nr 2

Jag fick veta att jag har pco igår och fick utskrivet pergotime direkt så i dag tar jag min andra tablett och hoppas på ett + snart :)
    Jag är överviktig och han rekommenderade en gi kost och promenader varje dag. Har någon överviktig fått ett + här ?

• ettplustack
    valkyrie skrev 2011-04-30 14:10:41 följande:
    Hej och välkommen.

Roligt att du fått pregro.
    Har du mycket övervikt?
    Ja jag är 169 lång och väger 103 kg. Har varit uppe i 108 så jag är på väg ner men det är svårt och tar tid. Tanken är att vi ska börja äta mer nyttigt och har precis varit på biblioteket och lånat böcker om gi mat för barn hi hi jag är rätt så kräsen och i recepten för barn får man äta bra nyttig mat utan att jag behöver försaka så mycket :)
  • ettplustack
    valkyrie skrev 2011-04-30 16:01:55 följande:
    Okej. Och du fick ut pregro ändå? I det länet jag bor i får man inte det om man har över 30 i BMI. Så jag va tvungen att gå ner har kämpat länge med min vikt. Och för ett halv år sen gjorde jag en GBP. Och har nu gått ner 45 kg. Har du funderat på att göra en sån?
    Har ni försökt länge att bli gravida?
    Ja det fick jag. Men det var ju av en gyn på vårdcentralen. Tyckte dock att han var väldigt bra.
    En gbp skulle jag aldrig göra. Vill inte göra om mig själv, jag är fortfarande ung och kan gå ner i vikt själv sen kan man inte riktigt välja sin trivselvikt med gbp utan man går ner och går ner. Jag vill endast gå ner till 90 kg inte mer för det passar inte mig. Jag har alltid varit stor och trivs egentligen med det. Jag är storlek 48/50 i jeans nu och vill ner till en 44/46 men inte mer :)

Men nu får vi se vad som händer om det tar sig under sommaren annars får vi antagligen remiss för utredning.
    Vi har försökt sedan den 10 juli.
  • ettplustack
    roxicc skrev 2011-05-01 19:29:35 följande:

Detta kan vara värt att läsa om man vill ha barn och har ett BMI på över 30. Om man kämpar med att gå ner i vikt så kan detta vara lite motivation! Det finns skäl till varför man väljer att inte hjälpa de som har ett BMI över 30. Pga att graviditeten och förlossningen kan skapa stora komplikationer och man löper risker till olika saker (ex missbildningar) då man är kraftigt överviktig och är gravid.

Havandeskapsförgiftning, riskgrupper: 

Diabetes, fetma och kronisk  njursjukdom ökar också risken (www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=1...)

- Fetma vid graviditet  ökar risken för missbildningar. Man ser ett samband mellan fetma hos modern i tidig graviditet och ryggmärgsbråck, hjärtfel, och gomspalt (harmynthet), hos fostret säger Marie Cedergren. (www.netdoktor.se/graviditet/?_PageId=390)

Och nu skriver jag absolut inte detta för att på något vis vara elak. Absolut inte, snarare tvärtom. Att man får ett större perspektiv över vilka risker som finns och därför är det bra att leva ett hälsosamt liv Så gott man kan iaf.

Absolut, klart det har risker, och jag håller på att ändra min livsstil sakta men säkert. Jag har ju ätit mig överviktig över tid och då får det ta tid att gå ner i vikt också. Jag är nöjd bara jag står still. Men självklart ska jag ner i vikt, både för min och framtida barns skull. Men jag kan gå ner i vikt själv :)
  • ettplustack
    roxicc skrev 2011-05-01 22:24:01 följande:
    Ja, det klarar du Lycka till!
    Tack alltid roligt med peppning :) Nu börjar jag och sambon äta gi inspirerad mat och hoppas på viktminskning :)
  • ettplustack
    roxicc skrev 2011-05-02 11:17:59 följande:
    Ja, visst är det så Jag tror det kommer gå bra för er när ni gör detta tillsammans, blir nog roligare då  
    Absolut :) Men jag hoppas så klart på ett + under dessa 4 perioder kag ska äta pergotime :)

Jag har en fundering: har någon kombinerat pergotime med typ nattljusolja eller rosenrot ?
  • ettplustack

Jag har gått ner 1 kg på en vecka av att äta gi mat så det känns kanon ;) Nu har jag ev ägglossning då jag har fått lite genomskinliga flytningar så vi försöker på :) Hur går det för er andra ?

• ettplustack

Har positivt utslag för ägglossning :) Så nu hoppas vi att det tar sig, hur snabbt kan man börja märka något tro ;)

• ettplustack
    Junior10 skrev 2011-05-09 09:20:05 följande:
    Håller tummarna =)

Jag och mannen pratade igår och har planerat. Vi kommer fortsätta som vi gör nu, försöker halvhjärtat utan hjälpmedel. Och om ett år ungefär så tar vi hjälp. 
    Ja vi har ju redan försökt i snart ett år så detta med pergotime känns verkligen skönt för jag har inte fått positivt utslag på äl tidigare :)
  • ettplustack
    Junior10 skrev 2011-05-10 09:10:37 följande:
    Okej. Då håller jag verkligen tummarna.
    Önskar själv att jag kunde börja med hjälpmedel nu, men mannen vill så gärna att vi väntar tills jag har jobbat ett år så jag kan få högre föräldrapennig. Men vill heller inte att det ska vara för stor åldersskillnad mellan Matias och nästa barn.
    Så vill helst bli gravid nu.
    Fast det kommer nog inte bli så. Har lagt på mig några få kilon, kanske 6 kilo och jag mår väldigt dåligt över det. Men mina byxor får jag knappt på mig och "fläsket väller över" enligt mig. Och igår kväll när vi skulle sova så skrattade han bara åt mig för att jag mår dåligt över det och vill banta och träna mer. Dels mår jag dåligt för att jag då inte trivs med min kropp om inga kläder sitter bra och dels för att det blir bara svårare att bli gravid om jag ska hålla på att gå upp i vikt istället för ner/stanna på samma vikt.. Resulterade i att jag sov på soffan och han inte sa ett enda ord till mig på morgonen, inte ens förlåt. Varför säger man inte förlåt när man säger till sin fru att hon är fet och sen bara skratta när hon säger att hon vill banta ???!?!?!?!  Gråter
    Usch va trist :( Jag har en väldigt stöttande och mysig sambo och han får mig verkligen att känna mig fin varje dag trots att jag är överviktig. Nu håller vi på att gå ner i vikt och ändrar vår kost och han har bara 5 kg kvar att gå ner men jag har en del till. Men sakta men säkert :) Jag känner redan att jag fått massa ny energi och när jag om 2.7 kg går under 100 kommer det kännas fantastiskt ;)
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2