• Anonym (maja)

Någon som gift sig med iranier? Ang hindersprövning

Jag undrar om skatteverket godkänner "shenasnameh" som id-handling när man gör hindersprövning?

Jag och min man vill gifta oss borgligt så att vårt (muslimska) äktenskap ska bli lagligt i Sverige.
    Han har inget pass, men han har "shenasnameh", kommer skatteverket godkänna det?

Tacksam för svar!!!!!!1

• Svar på tråden Någon som gift sig med iranier? Ang hindersprövning
  • Smilla75
    Anonym (maja) skrev 2010-08-06 22:15:16 följande:
    Han tog sig hit illegalt.

Vad är familjeboken? Är det Karte melli eller Shas.... du menar?
    Shas menar jag. Har han kastat sitt pass efter att han tagit sig hit så kommer ambassaden kanske att ha synpunkter, de vet ju att han ska ha pass om han fått ett utfärdat.
  • Anonym (maja)
    Smilla75 skrev 2010-08-07 07:36:06 följande:
    Shas menar jag. Har han kastat sitt pass efter att han tagit sig hit så kommer ambassaden kanske att ha synpunkter, de vet ju att han ska ha pass om han fått ett utfärdat.
    Han har inte kastat sitt pass efter att han kom hit. Han har tappat det i Turkiet. På riktigt.
    Ambassaden kräver en polisanmälan på att passet är tappat.
  • Smilla75
    Anonym (maja) skrev 2010-08-07 09:47:49 följande:
    Han har inte kastat sitt pass efter att han kom hit. Han har tappat det i Turkiet. På riktigt.
    Ambassaden kräver en polisanmälan på att passet är tappat.
    Det brukar bara ta någon vecka med passutfärdandet i Stockholm.

Skatteverket kommer att ta en kopia av passet och skicka till Migrationsverket som verkställer honom på passkopian, jag antar att han saknar tillstånd att vistas i Sverige. Uppehållstillståndet söker han från hemlandet och då behövs giltigt pass.
  • Anonym (maja)
    Smilla75 skrev 2010-08-07 10:19:28 följande:
    Det brukar bara ta någon vecka med passutfärdandet i Stockholm.

Skatteverket kommer att ta en kopia av passet och skicka till Migrationsverket som verkställer honom på passkopian, jag antar att han saknar tillstånd att vistas i Sverige. Uppehållstillståndet söker han från hemlandet och då behövs giltigt pass.
    Du menar att skatteverket tar kopia på passet när vi söker hindersprövning?
    Det stämmer inte. Min exman och jag gifte oss i Sverige och visade upp hans pass för skatteverket som tog en kopia. Han hade utvisning som väntade på att verkställas. Han ljög för migrationsverket o sa att han inte hade pass, så de höll på att fixa ett tillfälligt till honom som tog lång tid. Iallafall, skatteverket hade hans passkopia i nästan ett år utan att migrationsverket fick det.

Min nuvarande man ska söka uppehållstillstånd från hemlandet och behöver då giltigt pass ja. Så han ska fixa det. Men vi vill gifta oss lagligt i Sverige först. Vi är redan gifta muslimskt, men vill att det ska bli giltigt enl svensk lag också.

F ö kan väl inte migrationsverket skicka tillbaka min man utan hans medgivande då iran inte tar emot med tvång.
  • Smilla75
    Anonym (maja) skrev 2010-08-07 10:48:27 följande:
    Du menar att skatteverket tar kopia på passet när vi söker hindersprövning?
    Det stämmer inte. Min exman och jag gifte oss i Sverige och visade upp hans pass för skatteverket som tog en kopia. Han hade utvisning som väntade på att verkställas. Han ljög för migrationsverket o sa att han inte hade pass, så de höll på att fixa ett tillfälligt till honom som tog lång tid. Iallafall, skatteverket hade hans passkopia i nästan ett år utan att migrationsverket fick det.

Min nuvarande man ska söka uppehållstillstånd från hemlandet och behöver då giltigt pass ja. Så han ska fixa det. Men vi vill gifta oss lagligt i Sverige först. Vi är redan gifta muslimskt, men vill att det ska bli giltigt enl svensk lag också.

F ö kan väl inte migrationsverket skicka tillbaka min man utan hans medgivande då iran inte tar emot med tvång.
    Det är rutin men självklart kan det missas.
    Nej, Iran tar inte emot den som motsätter sig inresa.
    Du har väl koll själv förstås om du gift dig med personer med utvisningsbeslur även tidigare, hoppas det går bättre denna gång.
  • Anonym (maja)
    Smilla75 skrev 2010-08-07 11:34:45 följande:
    Det är rutin men självklart kan det missas.
    Nej, Iran tar inte emot den som motsätter sig inresa.
    Du har väl koll själv förstås om du gift dig med personer med utvisningsbeslur även tidigare, hoppas det går bättre denna gång.
    Jo jag har en hel del koll men det skiljer ju sig en del när det handlar om så olika länder plus att jag inte kan följa med till mannens hemland den här gången då jag har en dotter med den förra.
    Ja, tack, jag hoppas också att det ska gå bra denna gången. Den här processen är inte kul alls. Vill bara spy på den. Önskar så att min man hade uppehållstillstånd. Men men, den här gången har ingenting stressats fram så det varar förhoppningsvis livet ut...
  • Smilla75
    Anonym (maja) skrev 2010-08-07 22:02:24 följande:
    Jo jag har en hel del koll men det skiljer ju sig en del när det handlar om så olika länder plus att jag inte kan följa med till mannens hemland den här gången då jag har en dotter med den förra.
    Ja, tack, jag hoppas också att det ska gå bra denna gången. Den här processen är inte kul alls. Vill bara spy på den. Önskar så att min man hade uppehållstillstånd. Men men, den här gången har ingenting stressats fram så det varar förhoppningsvis livet ut...
    Jag har rest med barn i Iran och det har fungerat utmärkt, om ni vill följa med.
  • Anonym (maja)
    Smilla75 skrev 2010-08-08 07:04:26 följande:
    Jag har rest med barn i Iran och det har fungerat utmärkt, om ni vill följa med.
    Dotterns pappa skulle _över sin döda kropp_ godkänna att jag åker till Iran med henne.
    Vi har gemensam vårdnad.
    Han är kristen libanes och har väldigt svårt för muslimska länder och allt som har med islam o göra.
    Så det får bli att jag åker till Iran på besök 1 vecka, max 2.
  • Smilla75
    Anonym (maja) skrev 2010-08-08 10:29:58 följande:
    Dotterns pappa skulle _över sin döda kropp_ godkänna att jag åker till Iran med henne.
    Vi har gemensam vårdnad.
    Han är kristen libanes och har väldigt svårt för muslimska länder och allt som har med islam o göra.
    Så det får bli att jag åker till Iran på besök 1 vecka, max 2.
    Oj, nej det går ju inte!
  • Anonym (Frågar)

Frågar dina Iranie kompisar om du kan hjälpa dom att hitta svenska killar

• Glinda från Oz
    Anonym (Frågar) skrev 2021-05-05 13:00:34 följande:

Frågar dina Iranie kompisar om du kan hjälpa dom att hitta svenska killar

Det är inte frågan om kärlek, han vill stanna i Sverige så ts hjälper honom, troligtvis är pengar inblandade. 
Svar på tråden Någon som gift sig med iranier? Ang hindersprövning