• MBP

Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.

Hej! Jag mår bättre, extremt mycket bättre tom.

Men jag måste få fråga, har alla prover tagits på dig? Att titta på ditt blodsocker räknas INTE. För mig syntes inget där, har genomgående perfekta värden vad gäller de mer vanliga grejerna. Det var först med speciella prover (hormoner od) som man såg vad som var fel (bortsett från äggstockarna, där syntes det tydligt på VUL). Överskott på testosteron och en grav insulinresistens och därmed i riskzon för diabetes II om jag blir överviktigt.

Jag fick metformin och med hjälp av den belv jag sedemera gravid och mådde under den period jag åt det mycket bättre. Efter graviditeten har mitt tillstånd förbättrats något, glädjande nog, så svängningarna är inte lika jobbiga längre.

Har du fler frågor, svarar jag så gärna, i den mån jag kan

• MBP

Hej Lucifer: Det är säkert anledningen, men doktorn är tyvärr ute och cyklar i det här fallet. Av någon anledning som "vetenskaparna" inte har riktig koll på så fungerar metforminet även på normalviktiga (jag hör själv dit) Till den grad att man i vissa fall kan få spontana ägglossningar. Tidigar har man inte haft orsak/verkan sambandet klart för sig och trott att övervikten hos PCO patienterna är det avgörande, vilket inte alltid är fallet. Trots min normalvikt hade jag som sagt en grav insulinresitens (så himla tråkigt besked att få!) och fick beskedet att "PCOare brukar inte se ut som dig". Nackdelen är naturligtvis att viktminskning i mitt fall inte får ner insulinresitensen, vilket är fallet för vissa av de rundare tjejerna.

Lite virrigt, men ni fattar? Metforminet är en relativt ny behandlingsform i Sverige, vad gäller infertilitet och tyvärr verkar det bara vara de riktiga proffsen på den problematiken som har riktig koll.

• MBP

Mig fungerad metformin i kombination med låg dos av puregon. Pergon avstod de ifrån eftersom mina äggstockar började visa aktivitet och Pergon bedömdes som för stark

Svar på tråden Metformin - min läkare vill inte skriva ut detta.