• Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Kariin

Borde väl inge ge mig in i duskussionen, men jag kan inte låta bli!

JAG ÄR BUSSCHAUFFÖR!

För det först TS, tycker jag att du borde ringa den som är ansvarig för trafiken, brukar oftast heta nånting med Länstrafiken...  Även om ditt barn lät "störande" (själv kan jag inte förstå hur ett barn kan vara störande!) så gjorde chuffören VÄLDIGT VÄLDIGT fel!  Det hade räckt med att lugnt och sansatt prata med dig, förklara huvudvärken och be dig försöka tysta barnet. Tyvärr så är det inte bara att gå hem om man har extremt huvudvärk, man kan inte gärna bara lämna bussen & passagerarna, det kan ta lång tid innan en ersättare hittas och kommer ut och avlöser en!

Men samtidigt, när jag sitter bakom ratten så är jag på MIN arbetsplats. Mitt jobb är att köra från A-B, att transportera våra kunder på ett bekvämt och tryggt sätt. Jag har många många gånger tappat just koncentrationen pga allt för höga ljud i bussen. Man måste tänka på att jag jobbar allt som oftast inte i åtta timmar, utan närmare 10-11timmar varje dag, varav dom sitter jag bakom ratten i 9timmar. Det är klart som sjutton att man bli trött. Nu är ju jag dessutom väldigt ung (26år snart!) och kan hantera allt runtomkring lite lättare än vad en äldre chuafför klarar av (nu ska  jag inte dra alla över en kam, men min erfarenhet av mina äldre kollegor säger det). Men! Det skulle aldrig falla mig in i att kasta av en passagerare! Speciellt inte ett barn som låter, och det spelar då rakt ingen roll om barnet skrattar, skriker eller gråter. Ett barn är ett barn!

Jag önskar att det blir lite ändring bland busschaufförerna, att vi inte räknas som "gamla sura gubbar" längre! Du kan inte tro vad förvånad vissa blir när det sitter en ung tjej bakom ratten Flört.

• Pappapå30

har slutat åka buss för att jag tycker vissa chaufförers uppförande är så jävla IG betonat.

Här är några av de saker som fick mig att sluta åka.

Eftersom jag är väluppfostrad så säger jag go morron när jag går på bussen och förväntar mig ett go morron tillbaka. I stället får man en kall,bitter blick och kanske om man har tur ett surt väsande tillbaka.Det hände mer än en gång.

På morgonbussen (som jag åkte) åker vanligtvis samma personer varje dag.
    En kille som åker morgonbussen varje dag(detta visste chauffören) hade en morgon glömt sitt månadskort.Han fick inte gå på bussen..Inte då... Men då lackade jag.Gick fram..gav killen de pengar han behövde och gav chauffören en rejäl avhyvling.

Vissa chaufförer har varit både fulla o höga..

Så det är bye bye lokaltrafiken för min del 

• Hypnotica
    Pappapå30 skrev 2010-08-02 10:57:17 följande:
    har slutat åka buss för att jag tycker vissa chaufförers uppförande är så jävla IG betonat.

Eftersom jag är väluppfostrad så säger jag go morron när jag går på bussen och förväntar mig ett go morron tillbaka. I stället får man en kall,bitter blick och kanske om man har tur ett surt väsande tillbaka.Det hände mer än en gång.

En kille som åker morgonbussen varje dag(detta visste chauffören) hade en morgon glömt sitt månadskort.Han fick inte gå på bussen..Inte då... Men då lackade jag.Gick fram..gav killen de pengar han behövde och gav chauffören en rejäl avhyvling.

Spelar ingen roll, har du inte färdbevis så har du inte.
  • Hypnotica
    Pappapå30 skrev 2010-08-02 10:57:17 följande:

Just det - då har du väl slutat att gå ut öht med tanke på att man hela tiden stöter på "IG-betonat" beteende från människor?
  • Pappapå30

Konstigt då att samma chaufför inte hade några problem med att släppa på en medelålders vit man med samma problem.

Behöver jag säga att killen va färgad och att chauffören är en av SD:s höjdare här i kommunen..

• Bedan
    Hypnotica skrev 2010-08-02 11:06:44 följande:
    Just det - då har du väl slutat att gå ut öht med tanke på att man hela tiden stöter på "IG-betonat" beteende från människor?
    Det är väl en viss skillnad på att åka buss och gå ute. Buss är ändå en tjänst man betalar för!
  • Hypnotica
    Pappapå30 skrev 2010-08-02 11:08:31 följande:
    Konstigt då att samma chaufför inte hade några problem med att släppa på en medelålders vit man med samma problem.

Behöver jag säga att killen va färgad och att chauffören är en av SD:s höjdare här i kommunen..

Konstigt att du inte nämde det i ditt ursprungsinlägg då eftersom det sätter ett annat ljus över situationen. Rent genrellt är det dock så att busschaufförer har rätt att neka folk som inte uppvisa färdbevis.

• Hypnotica
    Bedan skrev 2010-08-02 11:09:57 följande:
    Det är väl en viss skillnad på att åka buss och gå ute. Buss är ändå en tjänst man betalar för!
    Ja? Vad är din poäng?
  • Pappapå30

Om man har ett service yrke och inte klarar av att vara service inriktad så får man sluta klaga och byta jobb helt enkelt

• Bedan
    Hypnotica skrev 2010-08-02 11:11:26 följande:
    Ja? Vad är din poäng?
    Det tycker jag framgår alldeles utmärkt ur mitt inlägg.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!