• JooCee

När kan bebisar tidigast börja krypa?

Jag har sedan tidigare en son som var sen med det mesta och har denna gång ist fått en väldigt rörlig tjej - i mitt tycke. Hon är fyra månder, står redan och gungar på alla fyra och försöker ta sig framåt. Det kanske inte är tidigt utan helt normalt, jag har ingen aning egentligen? Kanske mest är jag som känner så eftersom att min son var så sen med allt?

Så, när kan dom börjar krypa egentligen?

• Svar på tråden När kan bebisar tidigast börja krypa?
  • Binan
    Upptagen skrev 2010-08-05 22:28:04 följande:
    Absolut inte konstigt, alla bebisar är olika och speciellt det första året är det sån himla stor skillnad från barn till barn!

Min dotter kröp inte förrän efter hon lärde sig att gå, hon hasade sig fram på rumpan istället. Hon HATADE att ligga på mage dessutom.

Sonen däremot har kunnat hålla upp huvudet sen han var nyfödd, och har alltid tyckt om att ligga på mage. Nu är han 4 månader och kan åla sig fram lite och kämpar för att ta sig fram, men han har absolut inte börjat ställa sig och gunga än.
    Han behöver inte krypa i "kryp" ställning men han gör inga tecken på att ens börja fundera på att ta sig någonstans. De gånger han inte skriker efter ngra minuter rullar han över på rygg illa kvickt. och rullar inte till mage heller kan lägga sig på sidan men rullar tillbaka till rygg när benen inte håller honom åt sidan ;)
  • Binan

Vad ligger era bebisar på när de ligger på mage? Lägger ni dem direkt på golvet? eller filt? jag har en tunn bäddmadrass på golvet

• vittra

Dotterns kusiner har varit väldigt tidiga motoriskt sett, och minsta tjejen där stod också på alla fyra när hon var 4 månader. Tror hon hann bli 6 månader innan hon kröp, men sedan var det fullt ös! Det är nog det tidigaste jag känner till... här hade dottern hunnit bli 8 månader innan hon kröp, och magläge var det öht aldrig tal om för hennes del. Hon fullkomligt hatade det!

• cocos87

Min tjej var väldigt tidig, hon ålade sig fram vid 4 mån och kröp riktigt vid 5 mån så jo visst är det tidigt!

Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Kaosmamma

Min son började gå med hjälp av möbler när han var 7 månader!! Och hans ena lillasyster började inte traska runt lite lätt förrän när hon var 1 1/2 år, så det är stora skillnader :) vet att ni pratar om krypning men ville ändå flika in med mina två helt olika barn :)

• lisadragon

Sonen gungade på alla fyra vid 4 månader, kröp vid 6.5 månader.
     Dottern började gunga efter 6 månader och kröp vid 7 månader.

• Lia och bäbisen
    Binan skrev 2010-08-05 21:49:30 följande:
    Era bebisar verkar vara så aktiva och tidigt i mitt tycke...

Min son är  lite mer än fyra månader och liger endast korta stunder på mage med högt huvud coh sprattlande ben men inga spår efter hasande eller krypande. Han skriker efter ca 4-5 minuter.
    Borde ja göra något mer eller kan de vara normalt med?
    Min dotter är exakt fyra månader, och är ungefär som din, med skillnad att min dotter inte ens rullar från mage till rygg! Hon vill också bara ligga i några minuter (har en lite tjockare lekfilt på golvet) och sen skriks det. Men jag tror bara det är att fortsätta, några minuter några gånger om dagen. Ju starkare och mer intresserade de blir, desto mer kommer de att gilla läget. Min dotter är klen i vikten också, så jag tänker att kanske det kan göra att det blir lite tungt att ligga på mage.
    Hon gör inga försök att ta något, eller röra sig i något led, utan ligger och tittar och anstränger sig ett tag, sen vill hon inte mer.
    Min första dotter var mer aktiv och vände sig tidigare, MEN tyckte inte heller om att ligga på mage.
    Ja, alla är de olika, och jag försöker att ta det i hennes takt, men visst tänker man lite som du när man ser alla andra bebisar i samma ålder som är "mycket mer" på nåt vis!
  • tekla1

bebisar är verkligen olika. Min son kröp vid 9 månader men satt stadigt på en filt på golvet redan vid 6 mån. Dottern som nu är 5,5 mån har sedan 4,5 mån stått på alla fyra och gungat och ibland fått till ett kryp steg,men mest ålar hon bakåt. Dottern är däremot inte lika stadig på att sitta... 

• bananflugan82

Det är klart dom kan vara olika. Mina killar är enäggstvillingar på 8 månader. Den ena visar inte mycket intresse för att krypa alls, är väldigt lugn. Den andre kryper när som helst. Dom är inte lika i personlighet för fem öre.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 blogg.mama.nu/entvillingmammasvardag/
  • golftsi

Hampus är snart 7 månader, han står med stöd, var tidig med stark överkropp. kan sitta korta stunder. Rullar mkt men hatar å ligga på mage, då skricker han å vill bli vänd. ( ska man vända honom?)
    Vill vill vill. Han är däremot tidig med finmotoriken, tar saker med pincett greppet. Kul å se.
    Tur e väl det att alla är olika.

• Corze

Storasyster tog sig fram vid 5 månader, började gunga vid 5½ kröp vid 5..

lillebror e 5½ nu kommer knappt fram men har gungat i minst en månad.. men börjar nu få in balansen så torr de e nära.. han slänger sig ibland framåt eller åker bakåt

Skruttis pluttis 20/3-08 Lilleman 5/4-10
  • peolexa

Men hjälp vad tidiga en del är! Jag som trodde att vår lille plutt var ett litet energiknippe som skulle krypa så tidigt så... Men han kommer inte upp på alla fyra än, ligger på mage med armarna i luften ut åt sidorna, samt benen i luften bakåt (som om han skulle flyga) Glad Han är snart 6 månader... och här gungas det som sagt inget än.. Men det är skönt också, än så länge är han inte så snabb på att förflytta sig i alla fall! Flört

• ripkaln

Min började krypa och resa sig mot möbler på samma dag, vilket var någon vecka innan hon blev ett halvår. Men hon kan ännu inte sitta, så hon tar det lite omvänt.

• Dr Mupp

De tre första var 5 månader när de började krypa. Ställde sig mot möbler vid 5,5 månader. Satt utan stöd vid 5,5-6 månader. fyran är lite senare. Kröp, ställde sig upp mot möbler och satt utan stöd vid 6 månader.

De tre första gick utan stöd vid 9 resp 10 månader. Fyran blir snart 9 månader och kommer inte gå när han blir nio månader., men kanske till 10 månader. Han går med gåvagn och ifall man håller i honom i händerna.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Binan

Nu har min son fyllt halvåret och började smått förra veckan att rulla från rygg till mage medvetet och nu går de fort! hasar sig sakta bakåt. har kommit upp på knä en gång med pannan i backen som stöd..;)
    och nu en vecka senare rullas de till mage så fort ja lägger ner honom. Men efter några minuter vill han inte ligga längre om han inte kommer någonvart förstås. Oftast backar han in i väggen och blir sur..;)
    Men inget gungande och "flygplans"-läget någon nämnde här passar bra in på min son :)

• Sharleene

Min lillknodd var  3 månader gammal när han kröp, då menar jag inte åla utan han kröp verkligen.
    Kan ju tänka er hur roligt det såg ut med en sån liten plutt krypandes efter sig
    Har alltid varit super tidigt motoriskt och lagt allt fokus där.

• Amy1983
    kixan skrev 2010-09-21 15:09:02 följande:
    www.familjeliv.se/hem/kixan/gallery/phpefuja9...

Jag fattar inte hur man får in bilder man redan har i sitt galleri, så ni får följa länken. Det är en tabell på vad man kan förvänta sig när ungefär, och när barnet är tidigt osv.
    Det var en bra länk. Ska spara den
    Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • qvist
    Binan skrev 2010-08-05 22:44:18 följande:

Vad ligger era bebisar på när de ligger på mage? Lägger ni dem direkt på golvet? eller filt? jag har en tunn bäddmadrass på golvet

Vi har köpt ett särskilt underlag från IKEA som är som en mycket tunn madrass och med lite påsydda kramdjur och grejer på i havstema. Den är bra
  • Marreia

Våran hoppade i stort sett över hela krypstadiet så de kan också hända ???????

Svar på tråden När kan bebisar tidigast börja krypa?