• Joggi

Född vecka 30+1

Hej!

Hur har det gått för er med era bebisar född kring denna vecka?

Min tjej vägde 1345 gram, 39 cm lång och mår kanonbra. Hon är nu 4 månader.. Har lite funderingar king när ni började med diverse saker, tex smakisar? Och hur gick det?
    Hon är ju bara 2 mån korrigerat men verkar vara intresserad..

Är oxå nyfiken på hur det har gått när dom blivit lite äldre? Med mat och när dom växte ikapp osv..

• Svar på tråden Född vecka 30+1
  • gika l

Hej!

Min lilla tjej är född i 30+3. Hon började äta smakisar när hon var 4 månader (okorr). Hon gillade det och det har inte varit nåt problem heller.
    Hon fyllde 1 år för en vecka sedan nu och äter precis som vilken annan ettåring.

Hon tar in hela tiden på längd och vikt, även om hon inte är helt ikapp så kommer hon att vara det snart.

I utvecklingen så har hon kommit ikapp. Hon kryper, tar sig mellan stolar, går med stöd, "pratar" osv.

• Joggi
    gika l skrev 2010-07-29 15:53:19 följande:
    Hej!

Min lilla tjej är född i 30+3. Hon började äta smakisar när hon var 4 månader (okorr). Hon gillade det och det har inte varit nåt problem heller.
    Hon fyllde 1 år för en vecka sedan nu och äter precis som vilken annan ettåring.

Hon tar in hela tiden på längd och vikt, även om hon inte är helt ikapp så kommer hon att vara det snart.

I utvecklingen så har hon kommit ikapp. Hon kryper, tar sig mellan stolar, går med stöd, "pratar" osv.
    Tack för svaret! Låter ju helt underbart! Varför föddes hon för tidigt?

Gav henne en tesked potatis blandat med ersättning igår och det gick jättebra=)

Innan jag sj fick en dotter född i vecka 30 så trodde jag faktiskt helt ärligt inte att dom klarade sig så bra som dom faktiskt gör! Underbart=) Man vet för lite om allt helt enkelt...
  • gika l

Hon föddes pga havandeskapsförgiftning.

Kul att hon gillade att äta det.

Ja, dom kan verkligen kämpa mer än vad man tror. Dom är ju så små när dom kommer ut.

Jag såg att vi var rätt lika på andra saker oxå Glad

• Anemia

Våran Thelma föddes i v 30+6, vägde 1171gram och var ordentligt tillväxthämmad.

Snart blir hon två år! Hon är lite mindre och smalare än sina jämngamla, det är det enda som skiljer dem åt!
    Vi började med smakisar när hon var ca 5 mån okorrigerat och hon har alltid varit en storätare. Tills nu i sommar när det blev så varmt och hon är i trotsåldern...

• SaJo81

Mina tvillingpojkar är födda v30+1 precis som din tös=)

Stora pojken: 1580gr o 42cm. Lilla pojken: 1280gr o 39cm

Vi började med smakisar när grabbarna var 4mån korrigerat då alla läkare vi pratat med sa att det var bäst, samtidigt kan jag säga att våra grabbar nog inte hade varit redo innan. Det tog låååååång tid för dom att läras sig äta, efter 2 månader med smakisar så lärde dom sig äta gröt ordentligt och riktig mat har dom precis nu börjat vänja sig vid snart 11 månader (9 korr) har varit en fruktansvärt kämpig period och jag har bannat dom jäkla burkarna allt för många gånger *suck* det blir ju såååå många mål, välling/smakis, välling/smakis hela dan....

I alla fall ligger mina grabbar ganska bra utvecklingsmässigt korrigerad ålder, sitter bra sen en månad tillbaka, hasar sig gärna över golvet men ingen kryper. Har äntligen börjat bli ordentligt medvetna om vad som händer runt om dem, tex har dom först nu börjat intressera sig för mina föräldrars hund som dom inte förstod något av innan. Har kollat runt lite med andra mammor och så och generellt sätt verkar det som att det inte är ovanligt att grabbar är lite långsammare med att fatta =)

Mina grabbar på 10månaders kontrollen (korr 8 mån) Stora: 8,5kg o 72cm Lilla: 8kg o 70cm

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • dna rna

Min son föddes i v 32+3. Vägde drygt 2 kg.
    Började med smakisar vid 6 månader (4 mån korr), och det gick hur bra som helst. Ganska snabbt kom han upp i hela portioner, gröt på morgonen och kvällen, puré till lunch och amning däremellen.

Idag är han 11 månader (9 korr) och äter alla mål mat. En hel 8 månaders matburk plus frukt till lunch, och likadant till middag, en portion gröt plus frukt till frukost, mellanmål en hel burk frukt, och välling 2 ggr per dygn.

Han har helt kommit i kapp storleksmässigt och ligger 3 kurvor över medel på längden och 1.5 kurvor över på vikten. Även som okorrigerad är han över medel på längd och vikt. (10 kg och 80 cm)

Han kryper, säger mamma o pappa, står upp i sängen och är nyfiken på allt!

• Baby Doll

Hej! Mina tvillingpojkar föddes nästan som din dotter, fast vecka 30+3, och dem blir också snart 4 månader. Vi började med smakisar för några dagar sen och det har gått jätte bra!
    Vore kul att hålla kontakten då vi är i liknande situation??
    Hör gärna av dej på moin blogg!

www.mybabydolls.blogg.se

4 barn under 2 år! www.mybabydolls.blogg.se
  • Joggi

Tack för alla svar! Är så underbart att läsa alla solskenshistorier=)

Gika - Lika? Hur menade du nu? Hum...

Baby doll, kikar in på direkten!

• gika l
    Joggi skrev 2010-08-05 20:36:40 följande:
    Tack för alla svar! Är så underbart att läsa alla solskenshistorier=)

Gika - Lika? Hur menade du nu? Hum...

Baby doll, kikar in på direkten!
    Jag kollade in och såg att du är levertransplanterad.
  • Joggi
    gika l skrev 2010-08-05 23:55:47 följande:
    Jag kollade in och såg att du är levertransplanterad.
    Jaha! Är du oxå det alltså? Hur längesen va det? Pga vad, sjukdom? Åh, nu fick jag fram tusen frågor här..... Är ju ganska nytt för mig då jag va helt frisk, och blev akut. Men du har väl kanske läst på min blogg=)
  • gika l

Jag blev det 2003. Antagligen pga en graviditet men ingen vet säkert eftersom det kom en månad efter den. Jag blev ju oxå väldigt akut sjuk. Allt gick väldigt fort.

• Joggi
    Baby Doll skrev 2010-10-05 23:34:36 följande:
    Nu har mina grabbar hunnit bli 6 månader (på fredag) och jag undrar vart tiden tog vägen? Nyss var dom så små att dem nästan var genomskinliga... :)

Hur mår era små prematurer??

www.mybabydolls.blogg.se

Ja man funderar verkligen vart tiden tar vägen! Det går otroligt fort=)

Snart är det vinter och snö och första julen för våra småingar!

Svar på tråden Född vecka 30+1