Adoptivbarn och biobarn i samma familj
Efter många års kämpande sitter jag nu med en två månader gammal son i min famn. Jag och min man ställde oss i kö hos AC för drygt två år sedan och vi hade helt valt bort IVF. Vi var helt inställda på adoption, så vi gick den obligatoriska utbildningen och informerade våra familjer om läget. Men medan månaderna i kön tuffade på kände vi någonstans att vi ändå ville prova på IVF. Inte för att det spelade någon roll om barnet vi önskade skulle vara biologiskt eller adopterat, utan för att vi ville ha barn på det sätt som skulle gå snabbast. Efter ett missfall och påbörjad adoptionsutredning fick vi så en biologisk son, och vi är självklart alldeles överväldigade av lycka. Adoptionsutredningen stoppades efter rutinultraljudet, då vi började känna att vi kunde tro på att graviditeten var på riktigt.
Nu sitter jag så här med lite funderingar. Jag vill väldigt gärna ha syskon till min son i framtiden. Att det blir magvägen är ganska osannolikt. Jag vet inte ens om jag skulle orka mig igenom en vända av behandlingar igen. Och vi har ju våra ködagar hos AC, så adoption kan vara ett underbart sätt för oss att få ett syskon på.
Men vi känner att vi kan alldeles för lite om familjesituationer där det finns både ett biologiskt och ett adopterat barn. Den förberedande kursen inför adoption gick vi för snart två år sedan, och där togs aldrig det ämnet upp eftersom ingen kursdeltagare hade barn (varken biobarn eller adopterat barn) sedan tidigare.
Jag gissar att det finns en drös människor här på FL som har erfarenhet av detta, och som hörhoppningsvis kan och vill ge oss lite infallsvinklar i vårt beslut huruvida vi ska stå kvar som sökande hos AC när det är dags att betala in avgiften i januari.