Inlägg från: Smytt |Visa alla inlägg
  • Smytt

Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar

Hej,

Studsar förbi o vinkar lite snabbt nu. Kanonbra ide, håller med om att de inte alltid känns så bra med kräkobajsomatosovrapportering i den andra tråden.

Oscar e sur o gnällig idag, har feber efter sprutorna han fick igår på bvc... hoppas han repar sig snart o blir sitt vanliga glada jag.

Återkommer med en bättre uppdatering när jag får lite bättre tid, nu ropar han på tutten igen

Kram kram

Olivia -03, Linnea - 05, Oscar 100404
  • Smytt

Måste ju skicka in mitt bidrag då - till klubben för inbördes beundran Tungan ute.
    Här kommer Oscar, snart 4 månader, 70 cm lång o 6300 g tung

Vi har fått till ganska bra rutiner när det gäller nätterna här oxå, jag helammar fortfarande så han brukar ha ett riktigt matrace på kvällarna, men runt 22 somnar han och sover för det mesta till 6-7 på morgonen då han vill ha "första frukost" och sedan oftast somnar om ett par timmar till i min säng - varmt men myyyysigt.  Dagtid har vi dock inga fasta rutiner alls, men Oscar e en snäll bebis som sover när han vill lixom oavsett vad vi gör - lite som skalman

En favoritsysselsätning när han är vaken är nu att rulla runt, från rygg till mage går galant, men sen blir han arg för ligga på mage är INTE KUL... o att själv ta sig från mage till rygg har han inte klurat ut hur man gör än, som tur är finns det oftast nån storasyster som skyndar till undsättning och hjälper honom tebax till ryggläge - bara för att han i nästa sekund skall snurra runt igen  Testade Bumbo-stolen idag, men det var nog för tidigt, eller så är han helt enkelt för smal... enda positionen som blev någotsånär stadigt var framåtlutad och det såg inte värst bekvämt ut så den får vänta i garderoben en stund till.

Annars trivs han som bäst på skötbordet, skrattar högt när man kittlar honom på magen - hade "glömt" bort hur underbart det är att höra de där gurglande bebisskrattet.

Funderar på att börja med lite smakisar här oxå, började ge Olivia när hon var 4 mån och det fungerade bra, med Linnea väntade vi till 6 mån och det var ett elände att få i henne annat än från tutten... vi fick hålla på jättelänge o gömma maten under fruktpureer o sånt :-S. Vet inte om det berodde på åldern eller om det bara är olika från barn till barn iofs.
  • Smytt

Milk - jag måste fråga, fick Ville "bara" en spruta?? Här satte de en i varje ben för att det skulle va lika bra att ta de på en gång... Vet inte vilken som orsakade febern o de, men den i vänsterbenet var tydligen den elakaste Obestämd. Först satte hon en i högerbenet o Oscar blev lite ledsen men det gick över på en gång, men sen kom nr två i vänsterbenet och den skulle tydligen svida mer och efter den var han jätteledsen en låång stund Gråter.

Nåja, idag har han inte haft feber iaf, men han har varit "avslagen" idag med, hoppas det är över helt tills imorgon.

• Smytt
    milk and honey skrev 2010-08-01 20:24:36 följande:
    Jag hade turen att få låna bumbostol av min granne som inte ska ha sitt andra barn förrän i september så den stod och dammade i förrådet.
    Jag har provat den ett par ggr men Ville sitter oxå och hänger framåtlutad mot den där mittengrejen så de kanske är för tidigt
    Annars är en favvosysselsättning att sitta upprätt i knät eller stå upp i knät vilket kan bli nog så påfrestande för den som håller i honom (i de flesta fall undertecknad) men vad gör man inte för sin guldklimp
    Haha, jaaa, vi fick oxå låna bumbon, av min syster, hade nog inte köpt ny själv... så kort period de använder den lixom. Sen vet jag inte... den är stooor runt Oscar, men han e ju som ett långt snöre med min prins.
    Brådis - du skrev att du hade grädde i tuttarna - då har jag nog långfil i mina 

Stå i knäet o "niga" är en höjdare här med, sitter gärna i soffhörnet med o kollar barntv med storasystrarna... :-P Han blir oxå helt i gasen av att se sin egen spegelbild Då snackar han - riktigt långa haranger kan de bli, men när vi träffar andra bebisar e de inte alls lika intressanta... troligen för att de 2 bebisar vi träffar är 8 mån (alldeles för rörlig och läskigt närgången!?) respektive 2 mån (alldeles för stillsam o inte "med i gamet"?!)

Blöjor kör vi med Pampers o de fungerar bra på Oscar, till Linnea däremot var vi tvugna att ha Libero, de är lixom "vidare" på nåt sätt - satt mkt bättre på henne, men på Oscar fungerar de inte alls då läcker allt ut... Men så är det inte riktigt samma modell av barn heller... (när Linnea var 70 cm lång vägde hon 8300 mot Oscars 6300, så det är en viss skillnad i midjemått ) Har för mig att ActiveFit blöjorna satt bättre, men de är ju betydligt dyrare än de vanliga Obestämd och finns ju inte i mindre än strl 4 tror jag...
    Floppan67 skrev 2010-08-01 22:43:57 följande:
    Oh, vad roligt att se alla fina små troll!

Jag har också lyckats få tag i en bumbostol nu, hittade en begagnad med bord. När Ludvig sitter i den utan bord har han en tendens till att hänga framåt men med bordet sitter han fint och leker med sakerna man kan lägga där. Han har nog en fördel av att han inte är så lång eftersom han får bra stöd i ryggen av bumbon. Han kan sitta där ca 10 minuter sen blir han trött och börjar hänga...

Det är kul att se allt som börjar hända nu. Allt ska in i munnen och allt är numera blött och sunkigt (eller nerkräkt). Tur man har egen tvättmaskin, för det blir många klädbyten varje dag. När slutar dom dreggla?
    Va bra med bord till bumbon, då känns det ju som man förlänger användningstiden en hel del... Visst är det härligt, ALLT är blött - jämt, hinner knappt klä honom på morgonen, 5 minuter senare är han våt långt ner på magen. Tror att det är tänder på gång för han "gnager" på allt o han tuggar hårt. Sen när tänderna väl spruckit fram brukar det väl lugna ned sig med dregglet har jag för mig...

Måste säga att jag tycker att det är härligt att se alla sötnosar på bild, tänk vad häftigt det varit om vi kunde träffas på riktigt allihopa.

Nä, nu ska jag nog ta o leta rätt på kudden, Oscar har de två senaste nätterna återinfört kravet på nattamat vid 3-4 tiden... det är inte mamman riktigt nöjd med kan vi ju säga... man blir fort bortskämd med att få sova på nätterna. Sen hör det till saken att han inte sover speciellt bra bredvid mig heller, utan mkt bättre i sin egen säng, men efter nattmålet är han nästan omöjlig att flytta tebax för då vaknar han o vill inte alls sova mer. Jaja, hoppas det är sprutrelaterat att han vaknar på natten, så det lugnar ned sig snart.
  • Smytt

Vi pratade ju om Bumbosittande häromdagen... testade idag igen, och det gick riktigt bra - i sådär 5 minuter, men tillräckligt länge för att vi skulle hinna föreviga sittandet iaf

I onsdags fyllde lillprins Bus 4 månader Kan inte begripa var tiden tar vägen... snart ska han väl börja skolan med :-P Var o vägde honom och han hade gått upp till 6480 utan att växa en enda cm till, han ligger kvar på sina 70 cm, så nu hoppas vi på fortsatt viktökning så han fyller ut byxorna till det blir dags för långbrallor. .

När det gäller ammningsstopp har jag nog inte så mkt att bidra med är jag rädd... har ammat tjejerna tills de var runt året bägge två, och de slutade - vad jag kan minnas - mer eller mindre självmant.  Linnea ville/kunde öht ALDRIG sova i min säng, då låg hon bara o sparkade o gnydde, ser lite samma tendenser hos Oscar faktiskt - han sover mkt bättre/längre om han ligger i sin egen säng. Stora tjejen däremot sov inte alls själv första halvåret annat än möjligen i vagnen - om man körde runt den - tufft, men det gick ju eftersom hon var först  
    Men som sagt - sett i backspegeln så var den tiden väldigt kort, och mysig.  Tror dock kanske att det är lättare att sluta med nattamningen om ni slutar samsova först... är ju så smidigt att "hysta fram" tutten när de vaknar till bredvid en, man behöver ju inte ens vakna till själv. Om han sover i egen säng så kanske pappa kan ta nätterna under en period...?? Det är svårt med amningen, det ger ju en enorm närhetskänsla och är ju väldigt mysigt, men det får ju inte ske på bekostnad av för mkt annat heller, om man inte "orkar med"/ klarar att hålla humöret uppe på dagarna pga nattsnuttandet så... ja, det var inte mkt hjälp, bara snurriga spekulationer härifrån...  

Nu ska vi nog åka o bada tror jag...

Kram till er alla och era små godingar.
  • Smytt

Ni som grejjar med gröt o sånt där nu, jag har för mig att de sa när tjejerna var små att det var jättebra att introducera ffa gluten medan man fortfarande ammade för att detta skulle kunna förebygga glutenintolerans senare... Vet iofs inte om det ändrats, det händer ju rätt ofta att de ändrar såna rek. Måste nog kolla upp detta känner jag.

Bada är INTE en favoritgrej här, Oscar fullkomligt avskyr att bada, blir jättearg men när han får komma upp och i handduken så stortrivs han igen... försöker bada av honom en gång / vecka iaf, hoppas att han ska lära sig tycka om det snart. Problemet är att han är rädd för att duscha i badet är han ju bara arg lixom

VildVittra skrev 2010-08-07 14:12:10 följande:
    Jag vill också ha en Bumbo.....hatar att vara "fattig" grrrr

kanske kan hitta en på Blocket sen när BB kommer. Vore toppen, Bella älskar att sitta.
    Ja du, fattigt är det här oxå... fick låna Bumbon av min syster - hade nog knappast skaffat nån annars, visst den är bra men snart kan han ju sitta i "gåbilen" och den känns ju som att man kan ha en längre tid. Fast det är ju bra med blocket där kan man ju hitta det mesta beg.
  • Smytt
    BÅsaK skrev 2010-08-07 12:39:14 följande:
    Håller på o kollar efter bil på Blocket.....ingen av våra bilar har 3-punkt-bälte på mittenplatsen bak nämligen...
    Har funderat på Opel Zafira, men vill nog kolla hur den ser ut inuti IRL....fördelen med den är att det går att få 2 xtra sittplatser i den ...
    Om man har sånt babyskydd med bas till så behöver det inte 3 punktsbälte - funkar lika bra med bara midjebälte för det.  Det som jag tyckte var besvärligt var att få till det med 3 barnstolar i bredd, tjejerna sitter ju på bältestolar bägge två, och när sen babyskyddet skulle dit med så blev det väldigt trångt mellan för att få dit bältet. Det gick, men vi fick "lyfta" o flytta med stolarna när de satt i dem och de kunde absolut inte bälta sig själva längre . Ett tag provade vi med att ha Oscar fram i babyskyddet o jag satt i mitten bak, men det blev sk-tjobbigt att knöla in sig över barnstolar o grejs. Är rätt lång iofs, kanske lättare om man e liten, jag vet inte men...

Äh, här blev det 7 sitsig "minibuss" -  Citroen Evasion - den är faktiskt kortare än min Mondeokombi var, men den e bredare så det är inga problem att ha barnen i bredd på mittenraden - ut me bakersta stolarna så har man lastutrymme för både barnvagn och matkassar och vad mer man kan vilja åka runt med. Det är inget lyxåk, men fungerar bra, känns inte alls så stor o klumpig som jag var rädd att den skulle göra.
  • Smytt

Och det här med gröt då... kanske jag som e lite trögmen har inte tänkt så långt att man kan koka den själv faktiskt... om man skall göra gröten själv, hur gör man... som vanlig gröt fast utan salt och lösare då? Måste man inte mosa grynen? hur mkt aprikoser ska man ha i för att få tillräckligt med järn o sånt? Nåt annat man skall sätta till för att öka på vitaminer mm?

Efterlyser "barn-grötrecept för dummies" typ

• Smytt

Annbom - här ammas det oxå, köpte hem 2 förp färdig ersättning att ha OM ifall typ, har inte använt dem än men... Oscar e ju rätt smal har inte gått upp så mkt i vikt, dock växer han så det knakar på längden, han sover från 10 tiden på kvällen till 6 på morgonen utan att vakna, han är nöjd o glad mellan målen och förbrukar blöjor i en rasande takt så troligtvis får han ändå i sig vad han behöverObestämd Skumt egentligen att man ska va så osäker fast det är nr 3... Hur som helst så helammar jag fortfarande, och funderar på att börja med smakisar nu bara för att han är så nyfiken på vad jag stoppar i munnen nu och jag tänker att det är bäst att ta tillfället i akt lixom, tror att vi väntade lite för länge med L - hon var 6 mån första gången hon fick smaka annat än tutten och det var riktigt tjurigt att få henne till att äta annat under en lååååång period. Olivia fick börja när hon var drygt 4 mån och det gick mkt bättre... Vet inte om det beror på åldern eller på att de är olika barn men?! 

ÄppleSå då kommer följdfrågan nu då - tebax till risgröten  - varför blandade du i "nutra" ?(det är nåt speciellt tillägg för de som är lite känsligare om jag har fattat rätt?) För smak o konsistens skulle likna det barnet ätit innan eller för näringsinnehållet?

Barnsäng - skönt att höra att det är fler som är disträ... och du har dessutom två små Ibland blir jag rädd för mig själv att jag håller på att bli totalt senil... glömmer bort grejer, lägger saker på konstiga platser, lämnar de halvfärdigt... för att inte tala om hur talet kan bli Har en 7-åring som är läskigt observant och alltid skrattar åt och rättar mig när jag blandar ihop orden, eller säger en sak fast jag menar nåt annat... kommer inte på nåt bra exempel nu men - kan bli riktigt tokigt ibland

Nä nu måste jag försöka knyta mig, nattis alla fina, kul att vi kan fortsätta följas åt här.
    Kram

• Smytt

hände nåt riktigt otäckt här idag...

Höll på o lagade mat, det var grillat med potatis o CafeParis sås, potatisen var färdigkokt o grillen nästan klar så jag slänger margarin i en kastrull till såsen och springer ut för att vända på köttet - upptäcker att värmen blivit väldigt ojämn på grillen så det tog väl en stund o fixa o greja där... Plötsligt skriker gubben (som sitter med hunden o barnen på altanen) Du - det brinner i köket!!! O de gjorde det ju... stora lågor ur kastrullen, naturligtvis hade jag lämnat en visp i kastrullen med - vilken var lagom ivägen när jag skulle försöka kväva med locket. Nåja, tillslut fick jag tag i ett större lock o lyckades peta undan vispen tillräckligt för att kunna pressa fast det.
    Allt gick ju bra, klarade mig med en svedd tumme, men fy vad läskigt de känns så här efteråt när man tänker på vad som k unde hänt... Rynkar på näsan Av ngn anledning så hade jag iaf inte satt på fläkten som tur var, för det vet man ju hur de ser ut på andra sidan fläktfiltret *huga*. Så ikväll har vi haft "brandskola" här hemma och pratat om vad man ska göra om det börjar brinna, tjejerna såg ju elden och det är klart att de började fundera på vad som kan hända osv. Så jag misstänker att de blir en ganska orolig natt, Linnea ligger redan i vår säng, kraken kunde inte somna alls grät så tårarna sprutade över allt som skulle kunna brinna upp - lilla gummsan

Så nu sitter jag här o känner mig som en riktig skitmorsa... HUR f-n kan man vara så klantig??? Det är ju så man blir rädd för sig själv - usch o fy

Sorry för ett riktigt egoinlägg, men jag behövde nog få berättat de för nån...
    Kram

Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar