Inlägg från: Lyckoprinsessan |Visa alla inlägg
  • Lyckoprinsessan

Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar

Hej hej
    Får man vara med här?
    Känner ju flera av er från BIM 40+ tråden.
    Min Axel fyller visserligen snart ett år man jag ska vara mammaledig ett tag till...  

• Lyckoprinsessan
    Brådis skrev 2010-08-02 00:00:12 följande:
    Självklart, kul med flera!
    Hur länge till ska du vara hemma?
    Minst fram till årsskiftet sedan kanske jag börjar halvtid. Han känns ju så liten än och ammar mycket...
  • Lyckoprinsessan

Vilka underbara bilder!

själv sitter jag här i köket medan min man försöker få Axel att somna i sin säng. han har skrikit tills han nästan kräks i 45 minuter nu. När det blir för jobbigt för honom lyfter min man upp honom men sedan börjar det igen så fort han läggs i sängen... fruktansvärt att lyssna på, skär i hjärtat.
    Hittills har vi samsovit och jag har ammat honom till sömns men nu vill jag sluta amma... svårt
    Någon som har några erfarenheter? 

• Lyckoprinsessan

Tack för ert stöd, det är så dubbelt detta med amningen. Tycker att det är mysigt och har inget emot att amma länge egentligen. Det jobbiga är att han har 6 tänder och bits rätt hårt. På morgontimmarna använder han mig som napp och kan ligga och snutta i timmar, tar jag ut bröstet så vaknar han och skriker.

Han somnade till slut igår, sittande men vi la honom ner efter en stund. Han vaknade efter 2 timmar och då la min sambo honom hos mig och då somnade han om utan amning. Han är ju så van att ligga nära och jag samsover gärna men vill minska på nattamningen. På dagen har jag redan slutat och nu vill jag sova bättre också. Kan tänke mig att amma ett tag till men han måste lära sig somna själv utan att jag ammar honom till sömns...

Nya tag ikväll, fortsättning följer... 

• Lyckoprinsessan
    annbom skrev 2010-08-05 19:34:16 följande:
    Tack milk and honey för länken

Lyckoprinsessan: Min erfarenhet är att det spelar ingen roll om man slutar att amma. Tänk på att det är en väldigt kort tid de är små och troligtvis så kommer du att sakna den tiden senare. Aron skulle ju bli mitt sista barn så jag lät han helt bestämma själv när han ville sluta amma. Han ammade i 2 år och 10 månader.  Kring ett år är de ju lite kinkiga också, men det brukar ge med sig.
    Ja visst kommer jag att saaakna det, kan tänka mig att amma morgon och kväll men jag måste få sova på nätterna...
  • Lyckoprinsessan

Nu sover han, mindre gråt ikväll och sömn efter 20 minuter. Men jag ammade honom sittande efter gröten. Delmål ett är att han ska somna utan att äta så vi kan borsta tänderna. Jag vill gärna samsova utan amning men visst är det skönt att få vara bara vuxna i sängen också. Amningen på morgonen behåller jag nog ett par månader till...

• Lyckoprinsessan

Vi har mängder med mjölkfri ersättning som man även kan ha till gröt om nån skulle behöva det och har vägarna förbi Göteborg...

Angående håravfall som hjälper det faktiskt att äta Prioderm mot hormonellt håravfall som finns på apoteket. jag har inte alls tappat mycket utan njuter nu av nästan midjelångt hår efter den enorma tillväxten under graviditeten.

Nattningen har gått över förväntan:
    Kväll 1: 40 min gråt
    Kväll 2: 20 min gråt
    Kväll 3: 4 min gråt, (jag var inte hemma)
    Ikväll: Ingen gråt somnade direkt vi la honom i spjälsängen.

Vhan vaknar dock efter ett par till fyra timmar och måste somnas om. Nästa gång han vaknar tar jag honom till mig och ammar sedan sover vi ihop. Huvudsaken är att jag inte ammar honom till sömns längre. 

• Lyckoprinsessan
    milk and honey skrev 2010-08-09 16:22:50 följande:
    Jag kämpade i två månader sen fick de vara.. han växte inte som han skulle och var missnöjd (nu vet vi ju att han har mjölkallergi) hela tiden,samt att jag mått väldigt dåligt efter snittet.. Tråkigt för de är så mycket mysigare att amma men jag orkade inte helt enkelt längre..
    Med mina tre stora killar gick de mycket bättre med amningen..
    Axel har ju också mjölkallergi. I början räckte inte min mjölk så vi gav ersättning men då spydde han rakt ut i kaskader. Har aldrig fått i honom tillräckligt med mjölkfri ersättning, han tycker helt enkelt det är äckligt. Kämpade också länge med amningen men efter 2-3 månader började det funka och nu är det istället svårt att trappa ner.
    I morgon fyller min lille prins 1 år och jag har fortfarande mjölk så det sprutar rakt ut om jag inte ammat på länge...  
  • Lyckoprinsessan
    milk and honey skrev 2010-08-16 19:51:15 följande:
    Hej..
    Duschade för en stund sedan och av någon anledning kände jag på mitt ena bröst, och där var en knöl stor som en stor spelkula ungefär .. va faaaan Rynkar på näsan
    Imorgon är de bara att ringa och boka tid för undersökning.. tycker de är nog med att jag ska göra en rektoskopi imorgon för min mage är fortfarande inte okej sen jag fick lillen
    Springer på toa hela förmiddagarna samt har kräkts senaste två veckorna och mår inte alls bra.. man har gjort massa tester och inte hittat något än.. känns som jag snart fått nog faktiskt..
    Detta var droppen.. jag vill ju må bra och njuta av att vara mamma..

sorry för gnäll men behövde skriva av mig..
    Åh, vad jobbigt men bra att ta tag i det direkt. jag hade själv en knöl i mitt bröst efter min förra graviditet men det var bara en svullen lymfkörtel. En annan gång hittade jag en ärtstor knuta vid bröstvårtan, då gjorde de en biopsi men det var inget farligt då heller.  Så det behöver inte vara cancer... oroa dig inte innan du vet, det är säkert ingen fara. Bra att undesöka brösten regelbundet. Själv blev jag kallad på mammografi i början av graviditeten som jag fick avboka. Ska boka en ny tid ett halvår efter avslutad amning.
    Lycka till och stor kram 
  • Lyckoprinsessan
    Flickmamma skrev 2010-12-10 21:05:16 följande:
    Trevlig tråd, hoppar glatt in! Min nick är Flickmamma då jag hade 3 flickor när jag registrerade mig här på fl men plötsligt var jag gravid igen och fick lille Adam som blir 2 år i mars när jag var 43,5 år. Nu är jag 45 år och det blir definitivt inga fler barn!
    Jag fick också min lille kille vid 43,5 och fyller 45 i december. Undrar om man kan sluta skydda sig om man inte vill ha fler barn...? Hur tänker ni?
    Det tig nästan 3 år att bli gravid med Axel som nu snart är 1,5 år men en del säger att man lättare blir gravid om man nyligen varit det... 
  • Lyckoprinsessan
    Teskedsmamman skrev 2011-02-24 23:03:27 följande:
    Knubbsälen har nu fyllt 6 mån och vår våg visade lite för mycket, däremot så fick han 10,9 kg (exakt) och 69,5 cm idag när vi var och mätte....

Grattis till bebis Kalaskula!
    Vår son är 1,5 år och väger 10,3 kg och är 81 cm... är han väldigt smal då?
  • Lyckoprinsessan
    Teskedsmamman skrev 2011-02-27 22:02:12 följande:
    Det beror ju på hur barnet är förskaffat, men min 3:a var (är) pinnsmal när han vägde 10,1 kg och var 79 cm lång.... Idag är han 95 cm och väger 13,3 kg och är fortfarande spinkig.
    Jag tycker inte alls han ser spinkig ut... helt normalbygd... men det är väl som du skriver olika med tanke på benstomme och så.
Svar på tråden Runt 40 tråden fortsätter här för de som fått sina bebbar