• IngentingAlls

lock för öronen!

Jag har i 2 veckors tid haft lock för båda mina öron. Jag börjar bli ganska irriterad på det nu kan jag väl erkänna. Det påverkar min vardag väldigt mycket för att jag går runt och är irriterad för att det är tryck i öronen. Har även varit förkyld i ca 4-5 veckor. Det vill inte ge sig helt enkelt.

Jag var på VC förra veckan och fick kortisonspray utskrivet. Jag tyckte att den funkade till en början. För jag hade ont i tinningarna och sånt, men det försvann av sprayen. men locket är kvar och irriterar mig något fruktansvärt.  Läkaren sa att han trodde att mina örontrumpeter hade svullnat igen eftersom mina öron såg fina ut.

Lider även av hypokondri så går runt och mår skit dåligt över att ha det såhär. Blir så himla rädd att det ska vara något allvarligt och att jag ska missa det.

Men mest så är jag nog irriterad över att det inte går över. Någon som har några tips eller egna erfarenheter? Hur lång tid kan det ta innan det släpper?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 14:30
    Idag är det lite bättre i öronen. Det knastrar i båda. Innan har det varit helt lock för ena och det andra har varit helt okej men knastrat. nu knastrar det för fullt. Jag hoppas att det är ett tecken på att det börjar bli bättre?

• Svar på tråden lock för öronen!
  • IngentingAlls
    Lindreas skrev 2010-08-10 17:07:57 följande:
    Det tror jag absolut att det kan! Det finns ju så himla mycket småmuskler i nacken som kan göra rejält ont och påverkar hela huvudet. Allting började säkerligen med förkylningen, men om du känner dig frisk nu, förutom öronen då, så tycker jag att du ska prova att gå till en massör som kan hjälpa dig. Och säg till att du är känslig och har ont så tar massören det lugnt och fint.

För övrigt så kan vätskan stå kvar länge innan den absorberas av kroppen eller rinner ut. Tryckutjämning är nog det enda man kan göra själv tror jag.
    Jag ska be min sambo massera lite. Har en väldigt dålig vecka så jag är inte allt för pigg på att gå ur lägenheten så han får agera massör för tillfället ialla fall. Men sen blir det nog att beställa en tid för massage. Tack för tipset!

Ja det verkar synnerligt långdraget. Har aldrig haft det såhär innan så man har ju inget att jämföra med heller.. Men jag tryckutjämnar för fullt. Inatt så kändes det faktiskt som att det släppte lite och idag är locket inte lika "tryckande" Man kan ju verkligen hoppas att det är på bättringsvägen! Jag har funderat lite. Rinner vätskan ut eller absorberas den? För om den rinner ut borde den ju komma ut i svalg eller näsan?
    Ewa74 skrev 2010-08-11 08:38:05 följande:
    Hej igen! Det varierar vilket öra det känns mest i, ibland det högra, ibland det vänstra. Jag tryckutjämnar också hela tiden. Vad skönt att det inte är nåt farligt! Min förkylning är nu på bättringsvägen också. SÅ seeeeegt att vara förkyld så himla länge! Jag tränar ganska mycket i vanliga fall också, men har inte kunnat göra det ordenligt på ett tag nu.

Tränar du i vanliga fall? hur gör du i så fall just nu?
    Man ska aldrig träna hårt när man har en infektion i kroppen. Men du kan ta promenader el liknande. Själv kan jag inte röra mig så mycket eftersom jag blir yr. Det känns som att det svajar hela tiden när man rör på sig. Så man saknar verkligen att få röra på sig lite.
  • Lindreas
    IngentingAlls skrev 2010-08-11 14:23:16 följande:
    Jag ska be min sambo massera lite. Har en väldigt dålig vecka så jag är inte allt för pigg på att gå ur lägenheten så han får agera massör för tillfället ialla fall. Men sen blir det nog att beställa en tid för massage. Tack för tipset!

Ja det verkar synnerligt långdraget. Har aldrig haft det såhär innan så man har ju inget att jämföra med heller.. Men jag tryckutjämnar för fullt. Inatt så kändes det faktiskt som att det släppte lite och idag är locket inte lika "tryckande" Man kan ju verkligen hoppas att det är på bättringsvägen! Jag har funderat lite. Rinner vätskan ut eller absorberas den? För om den rinner ut borde den ju komma ut i svalg eller näsan?
    Ewa74 skrev 2010-08-11 08:38:05 följande:
    Hej igen! Det varierar vilket öra det känns mest i, ibland det högra, ibland det vänstra. Jag tryckutjämnar också hela tiden. Vad skönt att det inte är nåt farligt! Min förkylning är nu på bättringsvägen också. SÅ seeeeegt att vara förkyld så himla länge! Jag tränar ganska mycket i vanliga fall också, men har inte kunnat göra det ordenligt på ett tag nu.

Tränar du i vanliga fall? hur gör du i så fall just nu?
    Man ska aldrig träna hårt när man har en infektion i kroppen. Men du kan ta promenader el liknande. Själv kan jag inte röra mig så mycket eftersom jag blir yr. Det känns som att det svajar hela tiden när man rör på sig. Så man saknar verkligen att få röra på sig lite.
    Jag vet inte om den rinner ut eller absorberas faktiskt... Men om den rinner ut så gör den det via trumhinnan, annars genom näsan skulle jag tro...

Men du, vad sa läkaren om yrseln? Du KAN ju ha fått något skit på balansorganet, virus eller så, du borde egentligen söka för det.
  • IngentingAlls
    Lindreas skrev 2010-08-11 15:52:01 följande:
    Jag vet inte om den rinner ut eller absorberas faktiskt... Men om den rinner ut så gör den det via trumhinnan, annars genom näsan skulle jag tro...

Men du, vad sa läkaren om yrseln? Du KAN ju ha fått något skit på balansorganet, virus eller så, du borde egentligen söka för det.
    Intressant. Ja vi får väl se hur det artar sig.

Yrsel har kommit den senaste veckan typ så det känns nästan lite konstigt att jag skulle få ett virus nu som sätter sig även det i örat. Eller menar du att man kan ha virus i balanosorganet som inte ger symptom fören efter 3 veckor typ?  Jag kan ingenting om sånt men det känns konstigt om det är ett virus. Pratade med en bekant som hade likadant under en period. Hon sa att hon kände det som att hon var på ett stormigt hav hon hade också vätska bakom trumhinnan.
  • Lindreas
    IngentingAlls skrev 2010-08-11 16:49:29 följande:
    Intressant. Ja vi får väl se hur det artar sig.

Yrsel har kommit den senaste veckan typ så det känns nästan lite konstigt att jag skulle få ett virus nu som sätter sig även det i örat. Eller menar du att man kan ha virus i balanosorganet som inte ger symptom fören efter 3 veckor typ?  Jag kan ingenting om sånt men det känns konstigt om det är ett virus. Pratade med en bekant som hade likadant under en period. Hon sa att hon kände det som att hon var på ett stormigt hav hon hade också vätska bakom trumhinnan.
    Man kan få något som kallas för Kristallsjuka. Det är inte farligt, men obehagligt, och beror på att kristallerna i balansorganen kommer fel, eller hur det är. Min kollega hade det, och hon var sjukskriven ett tag och fick träna liksom.

www.yrsel.com/portal/content/view/7/27/

Du kan ju titta och se om det kan hjälpa dig? Sen tror jag att virus och sånt kan slå till precis när som helst. :)
  • IngentingAlls
    Lindreas skrev 2010-08-11 17:49:07 följande:
    Man kan få något som kallas för Kristallsjuka. Det är inte farligt, men obehagligt, och beror på att kristallerna i balansorganen kommer fel, eller hur det är. Min kollega hade det, och hon var sjukskriven ett tag och fick träna liksom.

www.yrsel.com/portal/content/view/7/27/

Du kan ju titta och se om det kan hjälpa dig? Sen tror jag att virus och sånt kan slå till precis när som helst. :)
    Tack för länken! Det låter dock inte som kristallsjukan. De enda gångerna jag känner att det blir vingligt är när jag rör på mig. Även om jag skulle skaka på huvudet häftigt. Men det är ingen snurrande känsla utan mer som det beskrivs i ostadighetsyrsel.

Ostadighetsyrsel ger en känsla av att gå på ett gungande underlag, som på ett fartygsdäck "Det är vanligt med kortvariga och enstaka attacker av ostadighetskänslor, som går över på några sekunder. Ibland orsakas det av att man har tillfällig obalans i samordningen av sinnesorganen. Har man ökad psykisk spänning kan man få yrsel."

Där kanske vi har lösningen. Lider av depression, ångest och diverse psykiska åkommor. Det plus onda axlar och nacke kanske gör det såhär? Eller så är det bara vätskan i öronen. Min ostadighet går dock inte bort på några sekunder utan håller i sig tills jag sätter mig och är still.
  • Lindreas
    IngentingAlls skrev 2010-08-11 18:02:41 följande:
    Tack för länken! Det låter dock inte som kristallsjukan. De enda gångerna jag känner att det blir vingligt är när jag rör på mig. Även om jag skulle skaka på huvudet häftigt. Men det är ingen snurrande känsla utan mer som det beskrivs i ostadighetsyrsel.

Ostadighetsyrsel ger en känsla av att gå på ett gungande underlag, som på ett fartygsdäck "Det är vanligt med kortvariga och enstaka attacker av ostadighetskänslor, som går över på några sekunder. Ibland orsakas det av att man har tillfällig obalans i samordningen av sinnesorganen. Har man ökad psykisk spänning kan man få yrsel."

Där kanske vi har lösningen. Lider av depression, ångest och diverse psykiska åkommor. Det plus onda axlar och nacke kanske gör det såhär? Eller så är det bara vätskan i öronen. Min ostadighet går dock inte bort på några sekunder utan håller i sig tills jag sätter mig och är still.
    Aha, ja, depression och ångest kan ju absolut ställa till det i kroppen! Men kanske kan du få något träningsprogram för att slippa bli så yr just? Och jag tycker att din läkare borde skicka iväg en remiss till öronläkaren, så du kan få en ordentlig koll, så slipper du gå runt och gissa vad som kan vara fel...
  • IngentingAlls
    Lindreas skrev 2010-08-11 18:05:04 följande:
    Aha, ja, depression och ångest kan ju absolut ställa till det i kroppen! Men kanske kan du få något träningsprogram för att slippa bli så yr just? Och jag tycker att din läkare borde skicka iväg en remiss till öronläkaren, så du kan få en ordentlig koll, så slipper du gå runt och gissa vad som kan vara fel...
    Jo jag skulle väldigt gärna få en remiss till öronläkaren men som sagt ville inte min läkare skicka iväg mig dit då han trodde att problemen skulle vara ur världen innan jag ens hunnit komma till öronläkaren. Så han sa att vi måste avvakta ett par veckor för att se vad som händer och om en remiss är nödvändig :( Så annat kan jag inte göra än att gissa.

har dock upplevt ostadighetskänsla tidigare. Det var efter att jag hade haft influensa då kändes det som att det vinglade hela tiden i typ 2 månader efter. sen försvann det. Då var det till och med värre än den känslan jag har nu. Då upplevde jag även gungandet när jag låg i sängen. Nu är det endast vid rörelse jag upplever det.
  • Lindreas
    IngentingAlls skrev 2010-08-11 18:13:36 följande:
    Jo jag skulle väldigt gärna få en remiss till öronläkaren men som sagt ville inte min läkare skicka iväg mig dit då han trodde att problemen skulle vara ur världen innan jag ens hunnit komma till öronläkaren. Så han sa att vi måste avvakta ett par veckor för att se vad som händer och om en remiss är nödvändig :( Så annat kan jag inte göra än att gissa.

har dock upplevt ostadighetskänsla tidigare. Det var efter att jag hade haft influensa då kändes det som att det vinglade hela tiden i typ 2 månader efter. sen försvann det. Då var det till och med värre än den känslan jag har nu. Då upplevde jag även gungandet när jag låg i sängen. Nu är det endast vid rörelse jag upplever det.
    Jag hade sådär för några månader sen (ett halvår kanske?), men läkaren sa att det skulle försvinna av sig självt, men blev för säkerhets skull skickad till öronläkaren som kollade att det inte var något annat. Jag skulle sitta på sängkanten och lägga mig snabbt åt ena hållet, ligga kvar ett tag, sen sätta mig upp igen, sitta kvar ett tag, och sen snabbt lägga mig åt andra håller. Typ. :)
  • IngentingAlls

Goda nyheter! Idag har jag inte alls lika mycket lock. Har under den största delen av dagen inte haft lock på det örat som varit värst. Helt otroligt. I det andra örat är det lite lock vartannat men mest en konstig känsla och plus att det kliar som bara den. Men nu måste det vara på G att försvinna :) håller tummarna.

• Lindreas
    IngentingAlls skrev 2010-08-12 19:01:14 följande:
    Goda nyheter! Idag har jag inte alls lika mycket lock. Har under den största delen av dagen inte haft lock på det örat som varit värst. Helt otroligt. I det andra örat är det lite lock vartannat men mest en konstig känsla och plus att det kliar som bara den. Men nu måste det vara på G att försvinna :) håller tummarna.
    Åh vad härligt! Jag håller tummarna för att det är på väg bort!
  • Plaj

Haft problem med lock i 2 månaders tid, men läkaren vill inte skicka mej till öronkliniken..
    Han sa att då får jag söka en privat öronläkare, dålig stil tycker jag.
    Har vatt jätteförkyld sen augusti, vatt hos VC 4ggr, men inget händer.
    Får väl fortsätta använda kortisonnässprej å tryckutjämna??!!
    Blir galen snart..

• Ankfanskap
    Lindreas skrev 2010-08-10 16:55:29 följande:
    Absolut! Med vätska bakom trumhinnan kan man bli lite yr. Jag har en väldigt bra öronläkare som jag går till så fort jag får öroninflammation, och hon berättade att ont i öronen, lock för dem och yrsel också kan bero på spända nackmuskler. Jag gick till henne för att jag upplevde just det och trodde det var en inflammation på gång, men allting såg bra ut, och när jag varit och fått massage släppte det helt faktiskt. Jättekonstigt, men skönt!

Kanske kan vara något för dig att prova?
    Jag blev lite intresserad av det du säger angående nackmusklerna och lock för öronen. Jag hade själv lock för öronen i ca 4 månader. Fick veta av vc att jag hade vätska bakom trumhinnan och efter att de nekat mig remiss till öronläkaren ett antal gånger så blev jag irriterad och bokade in privat. Den läkaren hittade ingenting. Ingen vätska bakom trumhinnan och ingen öronkatarr alls. Han påstod att det förmodligen kom från spända muskler. Nu har min pojkvän masserat mig flera veckor i rad och det har faktiskt släppt bara lite knäppningar kvar. Men jag känner att det inte riktigt har gått över helt. Dessutom kan min käke låsa sig lite ibland. Har du upplevt detta en gång eller flera gånger? Du kanske har några tips på hur man undviker nacksmärtor i övrigt om du varit med om det. Har själv aldrig haft sådant här innan hehe.
  • adam lundmark

Hej!
    Jag har haft något liknande, jag rengjorde mitt vänstra öra med lite hushållspapper och sedan dess har jag haft lock samt knaster (typ som en äldre TV), jag har inte lika mycket lock längre men knastrandet håller på dygnet runt. Berätta gärna för mig hur det blev/blir för dig. :) 

• Denicet
    Plaj skrev 2010-11-05 17:24:17 följande:

Haft problem med lock i 2 månaders tid, men läkaren vill inte skicka mej till öronkliniken..
    Han sa att då får jag söka en privat öronläkare, dålig stil tycker jag.
    Har vatt jätteförkyld sen augusti, vatt hos VC 4ggr, men inget händer.
    Får väl fortsätta använda kortisonnässprej å tryckutjämna??!!
    Blir galen snart..

Blev någon av er fri från detta? Hur lång tid tog det och hur länge satt locket i?
Svar på tråden lock för öronen!