Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Är det okej att gå runt naken i sitt egna hem?

Boothwalker skrev 2010-07-26 03:04:59 följande:
    Ja om man inte har besök (som inte tycker det är ok) eller om man har bra insyn.
    Då får väl besökaren gå hem om det inte passar.
  • Här och nu

Så länge du inte parkerar dig eller går fram o tillbaka förbi fönstret eller klär av dig då du har besök, kan ingen säga nåt.

• Här och nu
    Pengen skrev 2010-07-26 14:27:41 följande:
    Det enda rättsfall jag känner till där det provats i domstol är när en man blev åtalad för sexuellt ofredande. Det ogillades, men rätten tog inte ställning till om det var förargelseväckande beteende eller inte.

Om man får vara naken i sitt eget hem oavsett vad, så borde jag ju även få gå omkring naken trots att mina fönster vetter mot ett dagis. På samma sätt är det ju lagligt att onanera i sitt eget hem, så då borde jag ju få stå och onanera i fönstret så att dagisbarnen ser mig också, eller hur? Eller är det bara i vissa situationer man blir osynlig? Varför ska man få stå och visa könet för dagisbarn i ett öppet fönster, men inte om man står två decimeter närmare, så att man hamnar utanför fönstret?

På samma sätt brukar ju folk resonera kring att man ska få vara naken på sin trädgård. Om min trädgård angränsar till en lekpark, får jag stå spritt språngande naken med flaggan i topp och titta på barnen då? Kanske får jag även ta på mig själv utan vidare, men hade åkt dit om jag tagit ett steg utanför min tomt? 
    Stå i fönstret o visa sig är inte ok.
  • Här och nu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-26 14:34:25 följande:
    Ja, det finns onekligen vissa problem.
    Här och nu skrev 2010-07-26 14:29:41 följande:
    Stå i fönstret o visa sig är inte ok.
    Juridiskt sett är det svårt att uttala sig om den saken innan det har prövats, vilket det uppenbarligen inte har gjort. Det beror också mycket på hur situationen är, skulle jag stå naken i fönstret här så skulle eventuella åskådare behöva stå på privat mark för att kunna se något. Om det däremot är som pengen säger, att fönstret vetter mot ett dagis så är läget annorlunda.
    Man kan inte hjälpa om man bor vid ett dagis. Står man still naken i ett fönster en minut eller mer hade jag anmält, ifall huset låg i ett villakvarter. Det finns persienner.
  • Här och nu
    Analoga skrev 2010-07-26 15:00:54 följande:
    Ja självklart är det okey att vara naken i sitt eget hem, åtminstone inomhus! Går själv ofta omkring i bara trosorna särskilt nu när det är så varmt! 

...och ni som stör er på grannar som är nakna bakom fönstret, ni behöver ju inte titta så är ju det problemet avlöst
    Man glor ju inte alltid rakt fram när man går förbi hus.
  • Här och nu
    Waldo skrev 2010-07-26 17:25:50 följande:
    Vad jag gör i mitt eget hem har ingen med att göra.
    Vill ni stå och stirra på mina snygga tuttar, stirra på, men jag tänker inte springa runt och dra ner persienner för att folk är oförskämda fönstertittare
    Tillhör ju sunt förnuft att inte parkera sig näck i fönstret.
  • Här och nu
    Lakey skrev 2010-07-26 17:30:47 följande:
    Jag tänker inte krypa runt bara för jag har glömt skeva persiennerna innan jag gick i duschen eller när kaffebryggaren ska laddas. Vänd bort blicken eller vänj er vid utsikten.
    Går att anmäla.
  • Här och nu
    Lakey skrev 2010-07-26 17:37:53 följande:
    Och därför måste det göras? Varsågod och gör det då. Vill du utmåla dig själv som en fönstertittande moralkärring så gärna för mig. Se det som civil olydnad eller vad du vill men MITT hem är MIN borg! Vilken musik jag spelar, vilka tapeter jag väljer eller hur jag väljer att gå klädd där bestämmer jag. Nej - jag menar inte att jag ska stå och runka i fönstret. Jag menar normala aktiviteter som lika gärna skulle kunnat varit påklädda. Vi måste sluta låsa in och barrikadera oss från omvärlden i rädsla att någon ska ta illa upp eller börja prata... Är det det som är ett fritt och demokratiskt samhälle?
    Jag ska kunna gå längs gatan utan att behöva titta rakt fram hela tiden.
  • Här och nu
    Waldo skrev 2010-07-26 17:51:07 följande:
    Så du ska gå till polisen och anmäla mig för ofredande?

"Hej polisen.
    Jo det var så att jag gick och stirrade in hos grannen och hon gick runt i bara trosorna.
    Jag blev jättekränkt av detta och dessutom förkyld av att stå ute och frysa när jag inte kunde sluta
    stirra på hennes schyssta tuttar"

Brukar du be om att få bli utskrattad?
    Är kanske inte så kul om det väl händer.
  • Här och nu
    Jazza skrev 2010-07-26 18:41:13 följande:
    Klart man skall få vara naken hemma, herregud. Intressant att folk vill anmäla människor som står nakna i sitt eget fönster...
    Barn kan ju gå förbi.
  • Här och nu
    Waldo skrev 2010-07-26 19:07:38 följande:
    Inte för dig nej, men poliserna lär ha galet roligt
    Vi får väl se.
  • Här och nu
    Waldo skrev 2010-07-26 19:00:05 följande:
    Folk bor sällan så nära gatan.
    Men när man går förbi ett hus och ser in i ett fönster hinner man sällan uppfatta mer än gardinerna.
    Vad det handlar om då är att man stannar upp för att titta in genom fönstret och det är en helt annan sak.
    Då blir den som du kallar kränkande situatuionen omvänd.

Att få på en gångbana förbi ett fönster då hinner man med en glimt, att stanna upp för att se vad som händer bakom rutan då är det verkligen fråga om kränkning av någkons privatliv och absolut anmälningsbart
    Vi bodde nära gatan då jag växte upp o nu bor vi i radhus. Som sagt är det inte käckt att barn får se nakna personer i fönstren.
Svar på tråden Är det okej att gå runt naken i sitt egna hem?