Inlägg från: Pengen |Visa alla inlägg
  • Pengen

Är det okej att gå runt naken i sitt egna hem?

Sjukhus Mamman skrev 2010-07-26 00:09:43 följande:
    Är det okej att gå runt hemma naken om man känner för det?
    Oavsätt vart/hur man bor?
    Om jag går förbi ett hus eller lägenhet och ser, från gatan, ett manspaket svänga runt i fönstret då en nudist byter gardiner, då kan han åka dit på förargelseväckande beteende.

Det handlar alltså inte om var man är naken, utan huruvida man utsätter allmänheten för sin nakenhet eller inte. Juridiskt alltså,
  • Pengen
    Anton Chigurh skrev 2010-07-26 00:43:32 följande:
    TS ställer frågan om du kan gå naken utifrån hur du bor, alltså vad evt grannar/förbipasserande kan få skåda i ditt hus elr trädgård, och ja, du kan gå naken oavstt vad, det är för fan ditt hem, din borg, du gör vad du känner för inom lagens råmärken.

Så av me palterna bara, folk skall ge fulkommligt ge fan i vad du gör på dina ägor.
    Du säger att man får göra vad man vill inom lagens "råmärken". Lagen säger att man inte får ta av sig kläderna i sitt eget hem om det innebär att man utsätter allmänheten för sin nakenhet, på samma sätt som du inte får gå naken på gatan alltså.

Det subjektiva rekvisitet behöver dock inte vara uppfyllt vid första tillfället, men efter upprepade tillsägelser från grannar, förbipasserande och polis så kommer man åka dit på det då man anses förstå att vissa platser i ens hem är synliga för allmänheten. 
  • Pengen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-26 10:16:21 följande:
    Finns det något rättsligt fall du kan hänvisa till här?
    Det enda rättsfall jag känner till där det provats i domstol är när en man blev åtalad för sexuellt ofredande. Det ogillades, men rätten tog inte ställning till om det var förargelseväckande beteende eller inte.

Om man får vara naken i sitt eget hem oavsett vad, så borde jag ju även få gå omkring naken trots att mina fönster vetter mot ett dagis. På samma sätt är det ju lagligt att onanera i sitt eget hem, så då borde jag ju få stå och onanera i fönstret så att dagisbarnen ser mig också, eller hur? Eller är det bara i vissa situationer man blir osynlig? Varför ska man få stå och visa könet för dagisbarn i ett öppet fönster, men inte om man står två decimeter närmare, så att man hamnar utanför fönstret?

På samma sätt brukar ju folk resonera kring att man ska få vara naken på sin trädgård. Om min trädgård angränsar till en lekpark, får jag stå spritt språngande naken med flaggan i topp och titta på barnen då? Kanske får jag även ta på mig själv utan vidare, men hade åkt dit om jag tagit ett steg utanför min tomt? 
  • Pengen
    Här och nu skrev 2010-07-26 14:29:41 följande:
    Stå i fönstret o visa sig är inte ok.
    Det var precis det som var min poäng :)
  • Pengen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-26 14:34:25 följande:
    Ja, det finns onekligen vissa problem.
    Här och nu skrev 2010-07-26 14:29:41 följande:
    Stå i fönstret o visa sig är inte ok.
    Juridiskt sett är det svårt att uttala sig om den saken innan det har prövats, vilket det uppenbarligen inte har gjort. Det beror också mycket på hur situationen är, skulle jag stå naken i fönstret här så skulle eventuella åskådare behöva stå på privat mark för att kunna se något. Om det däremot är som pengen säger, att fönstret vetter mot ett dagis så är läget annorlunda.
    Det är ju självklart att det beror på situationen, det är ju det jag försökt säga hela tiden. Det intressanta är inte huruvida du befinner dig i ditt hem eller på gatan, utan hur det ser ut för allmänheten. Jag försöker alltså inte säga att man inte får stå naken i sitt fönster eller på sin balkong, men om det är full insyn för allmänheten så kan det bli tal om lagbrott.

Jag vet faktiskt inte om det blivit prövat i domstol eller inte, jag säger bara att jag inte känner till något sådant fall. Men å andra sidan är jag varken juridikstuderande eller arbetar med det :)

Jag vill minnas att jag för några år sedan läste om en kvinna som sprang omkring naken hemma och att det var massa problem för att grannfamiljen ansåg att det innebar att de inte kunde använda sin balkong eller trädgård eller hur det var. Men jag kommer inte ihåg hur det slutade. Om du känner för att googla lite alltså ;) 
  • Pengen
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-26 14:53:18 följande:
    Och jag har inte sagt emot dig. Min poäng är att det kan bli tal om lagbrott men att det inte på långa vägar är automatiskt förbjudet att stå naken i sitt fönster. Jag tror att vi är överens på den punkten.
    Pengen skrev 2010-07-26 14:42:15 följande:
     Det intressanta är inte huruvida du befinner dig i ditt hem eller på gatan, utan hur det ser ut för allmänheten.
    Jag tror faktiskt att det kan vara av avgörande intresse om man är i sitt hem eller inte, det bör rimligtvis krävas betydligt mer för att döma någon som går naken i sitt hem än någon som gör det på gatan även om situationerna i övrigt är lika varandra.
    Jag nämnde de subjektiva rekvisiten redan i natt. Då detta börjar gå runt i ring väljer jag att lämna diskussionen.
Svar på tråden Är det okej att gå runt naken i sitt egna hem?