CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-26 14:34:25 följande:
Ja, det finns onekligen vissa problem.
Här och nu skrev 2010-07-26 14:29:41 följande:
Stå i fönstret o visa sig är inte ok.
Juridiskt sett är det svårt att uttala sig om den saken innan det har prövats, vilket det uppenbarligen inte har gjort. Det beror också mycket på hur situationen är, skulle jag stå naken i fönstret här så skulle eventuella åskådare behöva stå på privat mark för att kunna se något. Om det däremot är som pengen säger, att fönstret vetter mot ett dagis så är läget annorlunda.
Det är ju självklart att det beror på situationen, det är ju det jag försökt säga hela tiden. Det intressanta är inte huruvida du befinner dig i ditt hem eller på gatan, utan hur det ser ut för allmänheten. Jag försöker alltså inte säga att man inte får stå naken i sitt fönster eller på sin balkong, men om det är full insyn för allmänheten så kan det bli tal om lagbrott.
Jag vet faktiskt inte om det blivit prövat i domstol eller inte, jag säger bara att jag inte känner till något sådant fall. Men å andra sidan är jag varken juridikstuderande eller arbetar med det :)
Jag vill minnas att jag för några år sedan läste om en kvinna som sprang omkring naken hemma och att det var massa problem för att grannfamiljen ansåg att det innebar att de inte kunde använda sin balkong eller trädgård eller hur det var. Men jag kommer inte ihåg hur det slutade. Om du känner för att googla lite alltså ;)