• bflmamman

Självskadat - vad svara om ärren?

Jag har borderline och jag har förr självskadat ganska mycket genom att skära mig. Jag har många och synliga ärr på både arm och ben.

Det händer ju att man får frågor, särskilt äldre på släktkalas osv. som frågar "oj vad du ser ut, vad har du gjort?"

Jag tycker det är helt okej att folk frågar men jag vet inte alltid vad jag ska svara på det.

-Jag har självskadat.
    -Jag har skurit mig.
    -Jag har en psykisk störning.
    -Jag har varit sjuk.
    - ???

Inte lätt att förklara i alla lägen, särskilt för den äldre generationen som inte har samma inställning till psykisk ohälsa som vi har nu.

Förslag?

Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • Svar på tråden Självskadat - vad svara om ärren?
  • bflmamman
    AtroCious skrev 2010-07-24 14:59:10 följande:
    Jag svarar olika beroende på vad det är för person.

När min bror frågade vad det var, så svarade jag att han vet om att jag skurit mig.
    När en arbetskamrat frågade om en katt rivit mig, så svarade jag ja.
    När barn har frågat vad som hänt, har jag svarat att jag ramlat i en buske och rivit mig.

Mest använda svaret är nog att jag helt enkelt har gjort illa mig. Säger man att man har gjort illa sig, så frågar folk ofta inte hur man gjort illa sig. Skulle de fråga det, så är det bara att säga att du inte vill prata om det.

Hmm, smart.

- Jag har gjort mig illa.

Funkar ju till de flesta!

Jag är mamma med psykiska problem. Jag är din granne. Bloggen border-fucking-line: borderfuckingline.wordpress.com/
  • bflmamman
    justmystica skrev 2010-08-01 17:27:37 följande:
    Jag hade inte sagt så. Då får man lätt en stämpel tror jag.

Jag svarar beroende på situationen också. Ofta säger jag inget alls. Det var en tjej på min praktik som försökte "diskret" få mig att själv kommentera det men det blåignorerade jag. När jag blev opererad senast så kommenterade iv-sköterskan att han såg att jag har lite tonårssynder på armen och jag brydde mig inte om att kommentera.
    "Tonårssynder"?! Vilken jäkla förolämpning! För många av oss handlar det ju om en störning eller sjukdom, inte om något slags tonårsbeteende...

Jag föredrar nog att säga sanningen. Att jag gjorde mig illa när jag mått dåligt, eller att jag varit sjuk.

Frågan är vad jag ska säga till min son när han är stor nog att fråga... Han förtjänar också sanningen tycker jag, men ibland kan sanningen skada och det vill jag ju inte... Svårt!

Det är ju inte bara några enstaka ärr det handlar om. Jag ser ganska förskräcklig ut. Kanske ca 50 ärr på vänsterarmen. Lika många på benen...

Det är inget man kan ta bort heller, alla dessa. Många är för stora och djupa. En del kan tas bort och andra förminskas, men det är inget jag är intresserad av. Ärren är en del av vem jag är...
Svar på tråden Självskadat - vad svara om ärren?