• Lalalong

Att beställa journalkopior från sjukhus...

Som jag förstått det har jag rätt och begära kopior på min journal från olika ställen. Stämmer det? Eller kan jag bli nekad att få dem?

Sen undrar jag om någon vet hur det funkar med om det är olika journaler som upprättas på olika avdelningar på samma sjukhus?
    Alltså t.ex. när jag var mindre skrapade jag kinden och syddes på barnsjukhuset i Lund. När jag var 9 låg jag på ortopeden en vecka. När jag var 10 låg jag på infektionskliniken en vecka. När jag var 13-14 gick jag regelbundet till en läkare på barnmedicin för att utreda tillväxthormonbrist. När jag var 18 flyttades jag från barnmedicin till Endokrinologen, dit går jag årligen. Jag har besökt KK på samma sjukhus, fött barn och blivit undersökt efter ett missfall.

Finns allt detta samlar i en journal från det sjukhuset, eller OM jag skulle vilja ha utdrag på allt som finns på det sjukhuset, måste jag ringa alla avdelningar då? Nu är det framförallt journalen från Endokrinologen jag vill ha, men jag vill ju ha allt från när jag var 13-14 och började utredas. Det lär finnas _massor_. Finns åtminstone allt det då samlat i och med att det rör samma sjukdomar?

En annan fråga. Om jag skulle vilja ha mina egna journaler från när jag var riktigt liten. Finns de på det BVC jag gick när jag var barn, eller flyttades de jorunalerna med till skolhälsovården, och var finns de i så fall idag?

Klara 060504, Alva 100117
  • Svar på tråden Att beställa journalkopior från sjukhus...
  • kakmamman

Mycket intressant, jag puffar på tråden...!!

♥Tänk att en sån liten människa kan ha så stor plats i mitt hjärta ♥
  • Lalalong
    kakmamman skrev 2010-07-24 00:10:58 följande:
    Mycket intressant, jag puffar på tråden...!!
    Tack det var snällt

Känner nu att det nog var ganska korkat att posta tråden vid denna tiden på dygnet
    Så jag får nog puffa den i morgon förmiddag och hoppas på svar då!
  • Echidna

Det går utmärkt att beställa dina egna journalkopior. Jag tog kontakt m den avdelning jag haft kontakt med o de hänvisade mig till "mitt" landstings arkiv.

Du tar kontakt med Landstingsarkivet i det landsting  (där sjukhuset ligger) och får skriva ett litet brev m namn personuppgifter och adress. Sen kommer det hem en kopia o en räkning. En kopia per avdelning (om du har varit i kontakt m flera avdelningar).

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • kakmamman
    Echidna skrev 2010-07-24 00:14:14 följande:
    Det går utmärkt att beställa dina egna journalkopior. Jag tog kontakt m den avdelning jag haft kontakt med o de hänvisade mig till "mitt" landstings arkiv.

Du tar kontakt med Landstingsarkivet i det landsting  (där sjukhuset ligger) och får skriva ett litet brev m namn personuppgifter och adress. Sen kommer det hem en kopia o en räkning. En kopia per avdelning (om du har varit i kontakt m flera avdelningar).
    Har dom även så gamla som när man var liten...?!
  • Lalalong
    Echidna skrev 2010-07-24 00:14:14 följande:

Tack! Finns alltså kopior där, även på jorunal som löper fortfarande så att säga. Svårt att förklara, men jag träffar ju en läkare en gång om året på endokrinologen, så den journalen är ju inte avslutad. Finns den i arkivet ändå?

Vet du om BVC journalerna finns där också? Skulle vara lite intressant att läsa

Och ja, vet du hur man hittar numret till landstingsarkivet? Är det till att ringa växeln sjukhuet kanske...
  • jennyc

kan svara på en del av dina frågor. Du har rätt till alla dina journaler oavsett...men du får ringa varje enskilld avdelning. Innan du får kopiorna hemskickade ska en läkare läsa igenom dessa och godkänna innehållet...alltså...de kan stå sånt som kan va svårt att förstå och då vill läkaren kanske erbjuda ett samtal runt journalen.

I vissa fall kostar det pengar att få kopiorna.

Från man är barn vet jag inte mkt om men vc ska iaf ha kvar allt tror jag...själv funderat över skoltidens anteckningar...blev erbjuden dem när jag slutade gymnasiet men glömde bort det å nu vet jag inte om de finns kvar.

Hoppas de va lite svar iaf ;)

• Lindreas
    kakmamman skrev 2010-07-24 00:15:12 följande:
    Har dom även så gamla som när man var liten...?!
    Det tror jag att de har! Fast det beror kanske på hur gammal du är... Min morfars fanns nog inte kvar när han dog, men han var född 1912... ;)
  • Lalalong
    jennyc skrev 2010-07-24 00:17:36 följande:
    kan svara på en del av dina frågor. Du har rätt till alla dina journaler oavsett...men du får ringa varje enskilld avdelning. Innan du får kopiorna hemskickade ska en läkare läsa igenom dessa och godkänna innehållet...alltså...de kan stå sånt som kan va svårt att förstå och då vill läkaren kanske erbjuda ett samtal runt journalen.

I vissa fall kostar det pengar att få kopiorna.

Från man är barn vet jag inte mkt om men vc ska iaf ha kvar allt tror jag...själv funderat över skoltidens anteckningar...blev erbjuden dem när jag slutade gymnasiet men glömde bort det å nu vet jag inte om de finns kvar.

Hoppas de va lite svar iaf ;)
    Ja, alla svar är välkomna

Jag googlade på landstingsarkiv och fick fram en länk till arkivet i mitt län. Där står
    "Dessutom finns journaler från landstingsanknutna vårdinrättningar,". Och tja... BVC är ju landstingsanknutet så det kan kanske vara så att det faktiskt finns!
    Härligt nog fanns det en e-postadress man kunde kontakta dem på. Så det ska jag göra i morgon, för att höra mig för vad det är man kan få tag på via dem.
  • Echidna

Jag är född på -70 talet o de fanns kvar. Vissa kanske är lite svårare att få tag i men de borde finnas kvar. Alla journaler  - även de som inte är avslutade borde ju finnas i nåt arkiv men ta kontakt m just den avdelningen o fråga!

• Lalalong
    Echidna skrev 2010-07-24 00:25:38 följande:
    Jag är född på -70 talet o de fanns kvar. Vissa kanske är lite svårare att få tag i men de borde finnas kvar. Alla journaler  - även de som inte är avslutade borde ju finnas i nåt arkiv men ta kontakt m just den avdelningen o fråga!
    Japp, det ska jag göra om det inte finns med Men då vet jag att jag i alla fall bara behöver ringa till ett ställe i så fall, för det andra finns i arkivet.
    Tack så jättemycket för hjälpen!
  • Yllet

Det är alltså journalarkivet på de aktuella sjukhusen du ska kontakta för att begära ut journalhandlingar.
    Då får du redogöra för vilket år, period och vårdinrättning du vill begära ut journalhandling från.
    Exempelvis 1989-04-23 - 1989- 05- 06 Barn avd G56.

Ha gärna en färdig lista på det du vill begära ut, då blir arkivarien glad.

• Lalalong
    Yllet skrev 2010-07-24 04:13:33 följande:
    Det är alltså journalarkivet på de aktuella sjukhusen du ska kontakta för att begära ut journalhandlingar.
    Då får du redogöra för vilket år, period och vårdinrättning du vill begära ut journalhandling från.
    Exempelvis 1989-04-23 - 1989- 05- 06 Barn avd G56.

Ha gärna en färdig lista på det du vill begära ut, då blir arkivarien glad.
    Tack för svar!
    Jag har inte exakta datum så tyvärr. Men jag skrev att jag vill ha allt som finns i journalen från barnmedicin på sjukhus y där jag träffade läkare x under åren 1994 till 1997. Sen skrev jag liknande på de andra också. Jag hoppas det räcker
  • Echidna

Om det inte räcker får de ta kontakt med dig så du får specifiera dig vad du vill ha. Det brukar dock inte vara några stora problem. 

• kakmamman
    Lindreas skrev 2010-07-24 00:22:49 följande:
    Det tror jag att de har! Fast det beror kanske på hur gammal du är... Min morfars fanns nog inte kvar när han dog, men han var född 1912... ;)
    skönt, jag e född på 80 talet =D
  • Lalalong

Fick svar idag från regionarkivet och de har skickat hem mina BVC papper till mig

Däremot får jag ringa varje avdelning på sjukhuset för att få papprena därifrån. Jag tror jag ringer dit jag går regelbundet och ber om hela min journal där, så får jag se vad som finns med och var jag mer behöver ringa.

• Echidna

Så bra att det löser sig =)

• Lalalong
    Echidna skrev 2010-07-26 21:28:22 följande:
    Så bra att det löser sig =)
    Ja, synd bara att det inte löste sig mer smidigt
    Men jag har fortfarande förhoppningar om att åtminstone paprena från barnmedicin angående mina sjukdomar som jag sen flyttades över till Endokrinolgen finns med i den journalen. Det är ju av samma anldning jag gått till de olika avdelningarna, bara det att jag blev 18 år... så det känns naturligt att de paprena flyttades över. Hoppas på det som sagt

Tack alla för alla svar i tråden!
Svar på tråden Att beställa journalkopior från sjukhus...