Måste göra abort i v.20. Nån med erfarenhet?
Hej på er alla...
Tycker det känns lite märkligt att skriva om detta men känner ändå att jag vill dela med mig av mina erfarenheter.
För knappt två veckor sedan (19 juli) var vi på rutinultraljud och barnmorskan upptäckte då en en avvikelse i lillhjärnan.. En läkare tittade på bilderna och konstaterade att hon inte kunde göra en bedömning om huruvida detta rörde sig inom vad som kan rätta till sig eller inte. Vi fick en remiss till akademiska och dagen därpå gjorde de ytterligare ultraljud och konstaterade att det rörde sig om en grav avvikelse. Vi fick inom två timmar träffa en barnneurolog som berättade för oss om Dandy Walker-cysta, hydrocephalus och hur ett barn med de skadorna kunde bli och vilka ytterligare skador det kan innebära som inte syns på ultraljudet, risk för hjärtskador, epilepsi, synfel, hörselfel, cp-skada, motorikstörningar, utvecklingsstörning o.s.v. o.s.v.
Väldigt chockade åkte vi hem och gjorde allt vi kunde för att ta reda på den information som fanns om skadorna... till slut når man en gräns i allt detta informationssökande när man inser att barnen kan bli si eller så och det ändå inte säger något om hur just vårt barn skulle bli.
Dagen därpå gjorde vårt hemmasjukhus allt de kunde för att ordna en magnetröntgen och någonstans mitt i allt det så bestämde vi oss för att vi inte skulle orka med fler undersökningar... för de kunde i princip ställa oss i samma läge som innan... grav avvikelse på lillhjärnan, omöjligt att säga hur mycket hjärnan i övrigt är skadad men alla övriga organ ser jättefina ut... men det garanterar förstås ingenting... och risken för alla övriga skador kvarstår..
vi bestämde oss för att avbryta graviditeten och de hade redan ordnat med allt så när vi väl bestämt oss fick vi en tid med kuratorn, läkaren hade skrivit intyg och vi fick vänta 1 dag på besked från Socialstyrelsen..
Cirka 3-4 ggr om dagen ringde barnmorskan eller läkaren för att kontrollera att vi mådde okej och orkade med..
Samma dag som beskedet kom så fick jag den första tabletten och dagen därpå skrevs jag in på förlossningen.. Jag hade en egen barnmorska och hon var med mig hela tiden på slutet.. Smärtorna var enorma och inget smärtstillande hjälpte... tror att jag hade svårt att se något positivt i det hela och det gjorde smärtorna säkerligen tusen gånger värre... Lilla fina Sigrid kom ut på två krystningar och hon var så vacker..
Dagen därpå blev det en skrapning och på em åkte vi hem.
Den senaste veckan har jag haft fullt stöd av barnmorskor, kuratorer, läkare, präster och begravningsbyråer. Vi har inte behövt ringa ett enda samtal och jag är så oändligt tacksam för allt stöd... Att det finns såna fantastiska människor.
Det gör mig så enormt ledsen att se att andra har blvit helt annorluna bemötta och rent av för jäkligt bemötta.. För det betyder faktiskt så mycket att få möta människor som gör sitt yttersta för att hjälpa en på bästa vis..
Vi åkte tex upp till förlossningen vid ett senare tillfälle och fick sitta med vår lilla bebis så länge vi ville för att ta ett ordentligt farväl...
Igår var vi med när prästen la vår dotter i kistan och vi hade en lite begravningsceremoni.. Hon fick med sig en egen filt, en ängelnalle och fotografier på oss och sin storasyster..
Jag har gråtit och skrikit och längtat... och gör det varje dag... men jag måste ändå säga att sorgen ändrar form... vissa kvällar sitter jag på balkongen och tycker mig se henne därute bland molnen.. vissa kvällar är jag helt utmattad och somnar bums.. vissa nätter ligger jag klarvaken och undrar om hon är mörkrädd och att jag borde vara hos henne..
Dock är min stora glädje i livet också den som får mig att tro på att vi klarar det här, vår dotter som är 2 1/2 år och som är helt underbar..
För vår del handlar livet om att ta en dag i sänder och att försöka se de fina stunderna än mer... men också att vi får vara ledsna och gråta och tycka att allt är skit... så kommer det nog att kännas länge till...
Med detta vill jag sända en stor kram till er alla därute som varit med om liknande...