• Bedan

jag låg med min kusin - hur ser ni på saken??

Ja, det är ju inte förbjudet att gifta sig med en kusin så jag vet inte varför jag skulle ha problem med att man ligger med en.
    Sen är det ju inte så konstigt att det är större risk att barn blir missbildade i kulturer där kusingifte är mer norm än ovanlighet, detta för att det blir inavel då seden sträcker sig många generationer tillbaka. Läs bara in er på det Habsburgska kungahuset så fattar ni vad jag menar. Att ett kusinpar i en släkt där kusingifte aldrig skett skulle skaffa barn ger dock knappast några missbildade avkomlingar.

• Bedan
    Anonym skrev 2010-07-23 10:01:05 följande:
    Haha så trångsynt du är mrs cooper. Det är helt galet. Fattar du inte hur vanligt det var med kusingifte i norden förr i tiden med? när man bodde två familjer på ett litet torp? Kan garantera att du har kusingiftemål i ditt blod oavsett hur äckligt du tycker det är.
    ... men det var förr i tiden olagligt att gifta sig med kusin i första led i Sverige, det tilläts först 1845.
  • Bedan
    Åsa skrev 2010-07-23 10:10:42 följande:
    Det var å andra sidan olagligt att gifta sig med (eller ha sex med) sin ingifte morbrors nya fru också. Historiska jämförelser är inte helt lätta.
    Jo jag är fullt medveten om det. Dödsstraff var det t.o.m. på att ha sex med ingifta släktingar som t.ex. sin svärson eller sitt vuxna styvbarn då det sågs som incest.

Men sen var det ju faktiskt så att jag svarade på ett inlägg som hävdade att det var väldigt vanligt i sverige förr i tiden, eller hur?
  • Bedan

Jag har bara två kusiner och dessa är sprungna ur ett halvsyskon till min ena förälder. Jag har bara träffat dem 1 gång när jag var 17-18 bast. De var äldre och i ärlighetens namn både fula och smått kufiska så jag skulle inte vilja ligga med dem ändå, men jag vet inte hur SJUKT jag tycker det skulle ha varit då jag inte på något sätt vuxit upp med dem.

Svar på tråden jag låg med min kusin - hur ser ni på saken??